Brian Freeman se narodil v Chicagu a dobře to tam zná, ostatně i únorová audioknižní novinka z vydavatelství Témbr se odehrává právě tam. Knižně debutoval už před dvaceti lety a za tu dobu stihl nejen vydat značnou řadu románů ale také rozšířit své příběhy do desítek zemí v celkem sedmačtyřiceti překladech. U nás jsou z jeho knižních sérií známé pouze dvě. Tu, v níž jako hlavní protagonista vystupuje policejní detektiv Frost Easton, znají i milovníci mluveného slova: V roce 2021 Témbr přišel s prvním dílem série s názvem Noční pták, načež letos navázal Vnitřním hlasem a vydání Klikaté cesty je na spadnutí. Všechny tyto audioknihy pak pojí příjemný hlas Vasila Fridricha.
Méně známá je u nás série s Jonathanem Stridem, dosud totiž vyšla v češtině pouze Zkaženost, Freemanův román, za který obdržel cenu pro nejlepší debut roku. Následujících deset knižních pokračování ale zatím na překlad čeká. Zbývá už jen dějově provázaná dvojice knih Hluboký sníh a Ursulina a standalone romány Sama proti všem, Vzpomínky a Dvojník. Právě toho se, nejspíš ve snaze šířeji obsáhnout autorovu tvorbu, rozhodli ve vydavatelství Témbr natočit a vydat letos v únoru, přičemž tvůrčí tým zůstal prakticky stejný jako v případě série s Frostem Eastonem, pouze Vasila Frdricha nahradil David Matásek.
Příběh o tom, jestli můžeme své předchozí chyby a selhání napravit v jiné, paralelní realitě, stejně jako předchozí zvukem vydané tituly trvá čistého času zhruba dvanáct a půl hodiny. Hlavním hrdinou je Dylan Moran – ano, stejně jako slavný irský komik známý ze seriálu Black Books –, tomu se za deštivé noci zhroutí svět, kdy jeho auto i s manželkou pohltí rozvodněná řeka, zatímco jemu samému se povede vyváznout. Od té doby Dylana pronásleduje „přízrak“, nemůže se zbavit dojmu, že každou chvíli naráží někde sám na sebe. S psycholožkou už delší dobu údajně podstupuje léčbu založenou na myšlence, že každá volba, kterou v životě učiní, stvoří paralelní verzi reality, kde se rozhodne právě opačně. Existuje tedy nutně svět, ve kterém je Dylan šťastný, stejně jako svět, ve kterém je vrahem.
Obdobně jako sérii s Frostem Eastonem i tento román přeložil Jan Jirák a interpreta režíroval Jan Drbohlav. Nahrávku doplňuje značně imerzivní hudba zkušeného Štěpána Škocha. Četba Davida Matáska působí na posluchače příjemně a jaksi v souladu s žánrem thrilleru a toho, jak jsme podobné tituly zvyklí slýchat například v podání Matáskova kolegy Martina Preisse – byť tempo vyprávění by mohlo být o zlomek svižnější. Bohužel v dějově slabších pasážích ztrácí tempo i vyprávění, a to především v první třetině a pak před koncem. Jde pak o zkoušku posluchačovy trpělivosti, jelikož se jej jaksi nepodařilo přes tyto pasáže plynule a bezpečně přenést.
Přesto nutno říct, že Matásek tento román včetně všech jeho scén čte velmi intuitivně, jakkoli je někdy mírně překvapen, kam se souvětí klene. Škoda je také nedotažené práce s transkripcí, kdy tu a tam zatahá za uši nedbalá práce s cizojazyčným místopisem, jako je třeba chicagské „Májfér“, nebo jaksi nevěrohodná výslovnost některých křestních jmen. Tak jako tak jde o poslech, který uspokojí mnohé aktivní posluchače thrillerů, nejen originálním příběhem s dobře propracovanými zvraty, ale i Matáskovým uchopením hlavního hrdiny.