Nejběžnější představa o této ultrakonzervativní křesťanské sektě, kterou si lidé často pletou s podobným duchovním hnutím Mennonitů, zřejmě bude ta o malé komunitě lidí mimo manistream, která se obléká podobně jako ortodoxní Židé, věří v Ježíše, mluví divnou němčinou a obdivuhodnou rychlostí v řádu minut dokáže kolektivně postavit dřevěný dům. Každopádně je pro nepoučeného laika už samotná existence amišských novokřtěnců opředena jistou pavučinou exotického tajemna a když se k tomu přidá i pořádně krvavý detektivní příběh, je zaděláno na bestseller.
A tak se i stalo. Americká autorka průměrně úspěšných ženských románů a romantických thrillerů Linda Castillo (*1960) totiž v roce 2009 rozepsala svou sérii s mladou policejní vyšetřovatelkou Kate Burkholder a její případy zasadila právě do amišské komunity v Ohiu, kde sama vyrostla a kde, ačkoli nebyla nikdy její součástí, amišské věřící běžně potkávala. Úspěch byl na světě, a to včetně umístění několika knih série v prestižních žebříčcích deníků New York Times a USA Today. Od prvního románu Slib mlčení, který byl v roce 2013 dokonce pod názvem Amišská vražda natočen jako televizní film kabelovky Lifetime se sympatickou kanadskou herečkou Neve Campbell v hlavní roli, se série rozrostla na šestnáct románů, z nich všechny vyšly česky (s výjimkou posledního, který však spatřil světlo světa teprve letos v červenci), a jedenáct povídek. A díky spolupráci českého knižního nakladatele MOBA a Audiotéky jsou též k mání zatím dva první romány, a to ve výborné zvukové podobě.
Kate Bulkholder je typickou seriálovou hrdinkou. Je náčelnicí policejního oddělení v Painters Mill v Ohiu, kde v jejím dětství řádil sériový vrah a ona se málem stala jeho obětí. Důsledky jeho tehdejšího řádění, především to, že vraha sama zastřelila, ji vyvedly z místní, jakékoli násilí odmítající komunity Amišů. A vše z minulosti od začátku funguje jako klasický batůžek s tajemstvím, který si hrdinové detektivních sérií tak rádi nosí s sebou, aby z něj čas od času vytáhli tu náznak, tu kusou vzpomínku, z nichž se napříč romány postupně složí celý jejich příběh.
Po šestnácti letech jako by se týž vrah do Painters Hill vrátil – stejný typ oběti a stejný způsob jejího zohavení vyvolají na poklidném americkém venkově bezmála paniku. Od začátku své série staví Castillo na kontrastu mezi sociálními normami, které obecně přijímáme jako běžné, a uzavřenou, stroze žijící ultrakonzervativní populací s životními postoji, proti nimž jsou názory naší Aliance pro rodinu oázou společenského liberalismu. Odtud také časté použití slov spjatých s mezilidskou komunikací v názvech jejích knih – mlčení, mluvit, promlouvat či tajemství.
Druhý román nese název Modlitba za mlčení a odehrává se o necelý rok později. Velmi krvavý příběh o brutálním vyvraždění amišské rodiny Plankových opět nabízí svižně napsanou detektivku s množstvím morbidních detailů, sympatických pokusů o dějové zvraty a v jistém smyslu deaverovským způsobem klamání čtenáře.
V podání brněnské herečky, moderátorky a zpěvačky Barbory Goldmannové, která se v režii Ondřeje Černého ujala interpretace, jde o velmi dobře odvyprávěný příběh, v němž Goldmannová opět osvědčuje nejen herecký talent a technickou profesionalitu, ale i několik už ne tak obvyklých schopností, které činí její přednes výjimečný a z nichž je nejzřetelnější obrovský smysl pro rytmus vyprávění a pro drobné, ale funkční změny jeho tempa.
Goldmannové výkon by zřejmě pozvedl i lecjakou nudnou knihu na příjemné poslouchání, ale v případě obou prozatím vydaných detektivek Lindy Castillo to není zapotřebí, protože zde nudu opravdu nečekejme, jen dobře napsané krimi z extrémně zajímavého prostředí. Na to, zda Castillo udrží úroveň i nadále, nebo zda se i vysoce zajímavé prostředí nakonec vyčerpá, si ve zvukové podobě musíme ještě chvilku počkat. Popularita tištěných knih však naznačuje, že to nebude trvat dlouho.