Vyhledat
Muž se psem
Muž se psem

Přestože jméno spisovatele a rozhlasového scénáristy Zdeňka Jirotky bude navždy spojováno především s kánonickým Saturninem, stojí i jeho druhá románová práce Muž se psem dodnes za pozornost. Jirotka ji stvořil dva roky po Saturninovi v roce 1944 a jedná se o crazy parodii detektivního žánru, především toho jeho tehdy rozšířeného segmentu, který se vyznačuje postavou geniálního, až supermanského detektiva typu Léona Cliftona nebo Nicka Cartera.

Oním detektivem je zde postarší správce majáku pan Kavaňas, kterého z jeho osamělé služby po dvaceti letech vytrhne úloha dopadnout Jiřího Testona, bankovního podvodníka evropského formátu. Pan Kavaňas se vydá v doprovodu svého foxteriéra Watsona po jeho stopách, zažije mnohá dobrodružství a samozřejmě i řadu nedorozumění a záměn identity, jak už to v podobných knížkách chodí.

Zdeněk Jirotka svůj román pojal podobně jako svou proslavenou prvotinu jakožto další poctu (a vpravdě i nápodobu) anglické humoristické tradici reprezentované jmény jako P. G. Woodehouse nebo Jerome Klapka Jerome. V tom rozhodně nebyl první ani poslední (připomeňme dodnes velice vtipný Paklíč Eduarda Fikera), důležité je, že s tím uměl výtečně pracovat. Jirotka servíruje jednotlivé situace nádherným ironizujícím jazykem, většinou v typických vypointovaných souvětích, která mu umožňují komentovat děj a udržovat vyprávění v mezích sarkastické nadsázky. „V Barceloně přinesl jakýsi dělník na policii desítiměsíční dítě svého souseda a místo žádané odměny dostal 24 hodin vězení za zesměšňování úřadů. Dodatkový trest 12 hodin dostal za prohlášení, že se úřady zesměšnily samy.“ Děj plyne v tempu, které je i na dnešní zrychlenou dobu sympaticky svižné, a každou kapitolu ukončuje vtipná anotace té následující ve stylu cirkusového vyvolavače. Prakticky se nelze královsky nepobavit.

Právě vydaná audiokniha vydavatelství Tympanum není první adaptací tohoto Jirotkova veselého dílka. Už v roce 1960 natočil jeden z otců ikonické polské komediografické školy Tadeusz Chmielewski filmovou adaptaci podle vlastního scénáře (v originále Walet pikowy, snímek se promítal i v českých kinech) a v roce 2010 se objevila také první audiokniha. Tu pro komplet čtyř CD vydavatelství Popron Music natočil Dimitrij Dudík s Jiřím Lábusem a mírnou dopomocí Terezy Bebarové, která si zde plnými doušky užívá zmíněných dějových anotací. Tento dnes již bohužel pozapomenutý a pohříchu i nedostupný titul by mohl sloužit jako učebnicový příklad dokonalé audioknihy: zvukově i technicky skvělá nahrávka nechává naplno rozehrát celou škálu prostředků z geniálního hlasového projevu Jiřího Lábuse a vhodně jeho hlas doplňuje jak dobovou hudbou, tak (sice sporadicky, ale přesně) ruchy a zvukovými efekty, takže bez problémů retušuje i místa, kde by se nám dnes Jirotkův text mohl zdát přece jen už mírně zastaralý.

banner 1200x150

Oproti tomu Jaromír Dulava, který se ujal interpretace nyní, si musí vystačit sám, jen s krátkými hudebními předěly na konci kapitol. Předvádí jistý, příjemný výkon, který je rozhodně profesionálně na úrovni a nikterak textu neubližuje. Avšak také mu málokdy něco přidá, bohužel. Tam, kde Lábus promyšleně volí změny rytmu, nápaditou práci s intonací nebo neváhá nasadit i těžkou zbraň herecké karikatury, v tomto případě nejen přípustné, ale dokonce přínosné, zůstává Dulava suchým vypravěčem a Jirotkův text tak musí o své místo v kritické zahradě posluchačova ucha bojovat sám a bez pomoci.

Hudba Karla Heřmana, která mohla klidně sloužit jako rozsáhlejší složka poslechu, je velmi zábavným ohlasem prvorepublikových šlágrů i hudebního doprovodu oblíbených filmů pro pamětníky z té doby. Technicky a zvukově se titul neliší od běžného standardu Tympana, který můžeme vyjádřit potěšujícím adjektivem „dokonalý“.
 

Režisérka Jitka Škápíková zvolila sázku na absolutní a nezpochybnitelnou jistotu někdejších rozhlasových čtení na pokračování, tedy na prostou a plynulou četbu bez dalších zásahů. Je to jistě naprosto legitimní přístup a je potřeba říct, že nejednomu posluchači zvuková práce vyhovuje nejvíc právě v této podobě. Proto i předchozí srovnání s Dudíkovou verzí není hodnotící, nýbrž věcné – jde tedy čistě o porovnání dvou přístupů bez doporučení. Svého posluchače si totiž i Škápíková s Dulavou nepochybně najdou a s určitostí půjde o posluchače spokojeného.

 

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Slečna Mary Sutherlandová je rozhořčená, sklíčená a bohatá. Stydlivý, ale velkorysý muž, do kterého se zamilovala náhle a záhadně zmizel. A ke všemu v den, kdy měli být sezdáni. Watson je z případu zmaten, ale Sherlockovy schopnosti jsou třeba jen minimálně, jelikož brzy vyjde najevo, že případ pro něj možná bude až příliš jednoduchý.
Když se v divočině tasmánských hor ztratí během výletu čtveřice náctiletých školaček, mají obyvatelé městečka Limestone Creek pocit děsivého déjà vu, neboť k podobné události tu došlo už v roce 1985. Právě od té doby mezi zdejší mládeží koluje strašidelná legenda o Hladovém dědkovi, který ve skalách číhá na hezké dívenky…
Molly je na světě úplně sama. Je zvyklá být při své práci v hotelu Regency Grand neviditelná. Načechrává polštáře, utírá prach a střeží tajemství procházejících hostů. Je jen pokojská – proč by si jí měl někdo všímat? Když však objeví nechvalně proslulého hosta, pana Blacka, mrtvého v jeho posteli, ocitne se náhle ve středu pozornosti.…

Recenze ze stejného žánru

Jmenuje se Josefína Divíšková a je učitelkou kreslení. Má vyřídilku, je ironická i sebeironická a umí se dívat kolem sebe, takže postřehne souvislosti, které jiným unikají. Přezdívá se jí „česká miss Marplová“ a její hlášky plní sympaticky živou facebookovou stránku Svět podle Josefíny. Její duchovní matka Marie Rejfová jí věnovala už osm knih a rozhodně…
Oznamuje se vražda je šestou detektivkou Agathy Christie, kterou vydavatelství Voxi skupiny Albatros Media uvedlo v rámci ucelené série marplovek (původně vydávaných pod značkou Vyšehrad). Zpočátku vycházely ročně dva až tři příběhy, tento však následoval po téměř roční odmlce. A jelikož i tato série se postupem času vyvíjela, můžeme se ptát, jakým směrem se posunulo novinkové…
Vánoční svátky by neměly být časem, kdy namísto dárků pod stromečkem (či v našem případě vlastně spíše v punčoše nad krbem) nachází člověk mrtvoly v knihovně. V příběhu Vánoční vražda však přesně k tomu dojde a na bohatém venkovském sídle se následně rozjíždí dvojí vyšetřování násilné smrti. Zatímco to první, oficiální, probíhá v režii místního…
V posledních letech se stává spíše pravidlem než výjimkou, že po odvysílání premiérové rozhlasové četby na pokračování se daný příběh téměř vzápětí objeví v prodeji. Nejinak tomu je i v případě původně čtrnáctidílné četby z románu Michaela Crichtona Velká vlaková loupež. V napínavém příběhu se posluchač přenese do jara roku 1855, kdy se spolu s…

Dále od recenzenta

Když se na literární scéně objevil pseudonym Samuel Bjørk, začalo se s poukazem na Joa Nesbøho říkat, že úspěšný autor severských detektivek musí splňovat tři charakteristiky: být z Norska, zabydlet knihy duševně nestandardními hrdiny a hrát v kapele. Jenže i přes nesporný komerční úspěch obou spisovatelů můžeme v jejich tvorbě popsat poměrně značné, občas až propastné rozdíly.
Londýnského koronera Lioneta z Glastonbury mohou čtenáři ale i posluchači zvukových knížek znát z výtečného souboru fantasy detektivek odehrávajících se na středověkém londýnském mostě, stěží představitelné stavbě zaplněné po obou stranách domy, s tržištěm a kostelem, jakémsi světě, který fungoval sám pro sebe a skvěle posloužil autorce Janě Maffet Šouflové v knize Svitky londýnského mostu v roce 2018. Nyní ho…
Plodného chicagského průkopníka psychologických thrillerů Roberta Blocha bezesporu celosvětově proslavila až adaptace jeho jedenáctého románu Psycho. Právě po něm totiž bezprostředně po vydání v roce 1959 sáhl Alfred Hitchcock a s lehkými úpravami text převedl na filmové plátno natolik mistrně, že se ze žánrového filmu stala neodmyslitelná součást zlatého fondu světové kinematografie. Nicméně je třeba…
Dvaatřicetiletý norský pravicový radikál A. B.* se 22. července 2012 stal masovým vrahem. V centru Osla v tzv. vládní čtvrti nastražil a odpálil výbušninu, která zabila osm lidí, a o několik hodin později postřílel, maskován falešnou policejní uniformou, 69 teenagerů na ostrově Utøya, kde právě probíhal letní tábor pořádaný mladými sociálními demokraty. Prominentní norská novinářka, někdejší zahraniční…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Muž se psem
Humorná parodie na detektivní román o hloupých podvodnících a neomylném amatérském detektivovi, který zločince odhalí. Pošetilé podvody, jimiž podvodník Jiří Teston způsobil velkým mezinárodním bankám škodu dosahující výše asi pěti Kč, byly policií vyhodnoceny jako šaráda geniálního mozku, který si takto testuje zranitelnost peněžních ústavů. Přestože byl posléze Teston obklopen nimbem geniálního šejdíře, na jeho podvodech nic geniálního nebylo. Avšak ani věhlasní detektivové ho nedokázali polapit. Až se do dění přimíchal jakýsi pan Václav Kavaňas, hlídač majáku číslo dvě, který se chce stát slavným detektivem, a pes, který na nástupišti jeví dychtivé přání zvážit se na nádražní váze.
Přejít nahoru