Tou první a na dlouhou dobu jedinou audioknihou, ke které se mohli posluchači opakovaně vracet, byl Hluboký spánek z roku 2012, kdy román Raymonda Chandlera pro vydavatelství Tympanum v koprodukci s Mladou frontou načetl Tomáš Hanák – tou dobou už neodmyslitelně spjatý s hlavním protagonistou, soukromým detektivem Philem Marlowem, díky hlavní roli v českém filmovém snímku Mazaný Filip. Režijně četbu onehdy řídil zkušený a později i cenami ověnčený Michal Bureš a pravdou je, že se Hanákovi pod jeho vedením podařilo stvořit Marlowa stejně ikonického jako onehdy pro plátna kin.
Jedenáct let poté se do nahrávání četby z téhož románu, tentokrát už nicméně v dramaturgické úpravě pustil Český rozhlas. Ještě na sklonku roku 2023 čtrnáctidílnou četbu odvysílal Český rozhlas Dvojka a loni pak vyšel v kompletním vydání coby audiokniha. Nahrávka, kterou připravil Tomáš Vlček v dramaturgii Mariny Feltlové a režii Lukáše Hlavici byla o dobré tři hodiny kratší než někdejší nekrácená verze, nicméně šlo o promyšlenou úpravu, v níž z hlediska příběhu nic nechybělo. Navíc bylo hned jasné, že Petr Lněnička, který pro ten účel historicky prvnímu případu Phila Marlowa propůjčil hlas, svou úlohu splnil nad očekávání.
Poté, co Marlowe vyřešil případ, který se vyvinul z problémů dvou nezvedených dcer jednoho zazobaného generála, pouští se do dalšího dobrodružství – byť tomuto by se snad možná nejraději vyhnul. Nechce se mu pátrat po obřím kolohnátovi Zubru Malloyovi, místo toho se raději nechá najmout do služeb zbohatlíka, aby zajistil bezpečné předání výkupného – nicméně oba případy spolu k Philově nemilému překvapení souvisí.
I tentokrát šlo v prvé řadě o čtrnáctidílnou četbu a Radioservis dramaturgickou úpravu románu Sbohem buď, lásko má v téže dramaturgii, režii i interpretaci jako předchozí Hluboký spánek vydal letos na jaře. I tentokrát se Petru Lněničkovi daří budovat napětí a posluchač si prakticky nevydechne. Pátrání je spletité, souvislosti jsou košaté a posluchač by neměl přestat dávat pozor, jinak se – podobně jako u maigretovských případů – přistihne, že netuší, proč je hlavní hrdina zrovna tak, kde je, a s kým to vlastně mluví. Padne mnoho ran i výstřelů a z Philových úst zazní značné množství dnes už legendárních cynických poznámek. Drsná americká škola, jak má být.
V Lněničkově podání působí Marlowe až překvapivě vitálně – na to, jak často popíjí ze služební lahve –, nicméně všechny jeho uštěpačné komentáře vyznívají přesvědčivě a jaksi příjemně nenuceně. Jednotlivé úseky četby pravidelně odděluje velmi přiléhavá noirová hudba Duka Ellingtona, což intenzivně podtrhuje atmosféru americké drsné školy. Snad se tedy brzy budeme moct těšit na některý z dalších Chandlerových románů v této sérii – třeba Sestřičku nebo Dámu v jezeře.