Začněme možná poněkud nezvykle a to právě od audioknižních interpretek. Tereza Dočkalová u nás patří mezi výrazné audioknižní osobnosti, ostatně na kontě má už přes 60 titulů. Pomineme-li ty určené dětem a mládeži, spočívá těžiště její práce v četbě děl silných, v lecčem progresivních či kulturně výrazných autorek – a to jak českých, tak zahraničních. Načetla mimo jiných například prózy Michaely Duffkové Zápisník abstinentky a Zápisník alkoholičky, dále třeba Praskliny Kláry Vlasákové, o které bude ještě řeč, či Normální lidi Sally Rooneyové. Významnou část jejího působení v audioknižním světě pak představuje podíl na osvětě ohledně úlohy významných žen historie, případně témat emancipace a feminismu. Připomeňme si třeba Sedm manželů Evelyn Hugo Taylor Jenkins Reidové, audioknihu Renáty Fučíkové podávající příběhy výjimečných českých žen od nejstarších dob až po současnost s názvem Hrdinky nebo první sérii audiálního seriálu Ženy z produkce Audiotéky, kterou načetla společně s Terezou Hofovou, a která byla nominována za rok 2022 na cenu Nejlepší mluvené slovo mimo kategorie.
Podobně Anitě Krausové, dáme-li stranou thrillerovou sérii Rolfa a Cilly Börjlindových, kterou načítá s Martinem Stránským, přibývají už od roku 2020 na kontě tituly jako Podbrdské ženy Jany Poncarové, vícehlasá četba, na níž se podílela mimo jiných i právě s Dočkalovou, dále autobiografie zpěvačky Patti Smith nebo třeba románová podoba úspěšného filmu Úsvit. Po Dočkalové pak přebrala štafetu v načítání děl Kláry Vlasákové a společně s Helenou Čermákovou dala vzniknout její nejnovější audioknize s názvem Těla.
Když bylo tedy rozhodnuto a knižní dílo socioložek Lucie Jarkovské a Kateřiny Liškové, vystupujících jako Duo docentky, mělo v roce 2024 vyjít zvukem ve vydavatelství Témbr, byly výše zmíněné interpretky nejspíš sázkou na jistotu. Duo docentky totiž od roku 2019 popularizuje feminismus a výzkum zaměřený na gender a sexualitu. Jejich kniha Feministkou snadno a rychle nabízí zábavné a leckdy velmi trefné postřehy týkající se nejčastěji skloňovaných témat, pokud jde o současný feminismus. Postupně tak proberou genderově rozdělené dětské hračky, problém s dějinami mužů, vztahy profesorů se studentkami, nebo kvóty v politice.
Autorky si daly za cíl v rámci každého z témat jednoduše objasnit, proč „se tohle vůbec řeší“. Na jedné straně už v názvu Feministkou snadno a rychle cítíme jistou nadsázku. Kniha samozřejmě neučiní feministku z někoho, kdo se staví na odpor, nicméně pokud ta či ona čtenářka nebo posluchačka neměla v těch kterých ohledech úplně jasno, je velmi pravděpodobné, že bude mít o dost jasněji. Stávajícím feministkám, které hrozí rezignovat pod tíhou únavy z ustavičných v kruhu se točících debat, pak nabízí jednoduché argumentační nástroje, o které se mohou v diskusi se skeptikem opřít. V neposlední řadě ale není k zahození, aby se s dílem seznámili i muži – v ideálním případě při společném poslechu s partnerkou.
V rámci audioknižního zpracování se obě autorky podílely i na četbě, a to jednak prologu, jednak následné úvodní kapitoly, jež objasňuje důvody k sepsání společné publikace. Následně se už odděleny hudebními motivy, jež naznačují příjemně dobrodružnou cestu, střídají v interpretaci Anita Krausová a Tereza Dočkalová. Celkem šestihodinovou četbu pro vydavatelství Témbr režírovala Alexandra Bauerová a nutno říct, že jde o velmi živou, zábavnou a poctivě udělanou audioknihu, která nejenže nejspíš dobře slouží svému účelu, ale – a to je možná ještě důležitější – je výtečným stimulem k diskusím na jednotlivá témata. Totiž, ať už nás četba pobaví nebo donutí vyjádřit nesouhlas, rozhodně dokáže přimět k vytvoření názoru a přemýšlení.