Spisovatelka, scenáristka a dramatička Caroline Graham sice debutovala milostným příběhem Fire Dance, a to už v roce 1982, v českém prostředí je však spojena především s detektivními romány, jejichž hlavním protagonistou je inspektor Barnaby. Ten se poprvé objevil v románu Mrtví v Badger’s Drift, šest let po autorčině knižním debutu. Graham pak napsala dalších šest dílů, z nichž druhý v pořadí s názvem Smrt darebáka nás nyní bude nejvíce zajímat.
Mrtvé v Badger’s Drift vydalo OneHotBook audioknižně už v průběhu roku 2018 a to v režii Hynka Pekárka a interpretaci Vladislava Beneše. V jen něco málo přes devět hodin dlouhém vyprávění se inspektor Barnaby začne zabývat podezřelou smrtí postarší slečny Simpsonové, načež se život ve zdánlivě poklidné vesnici prudce změní a další úmrtí na sebe nenechají dlouho čekat. Tehdy o velmi příjemně a profesionálně vyhotovenou audioknihu a je otázka, proč nejpozdějí v následujícím roce nevyšlo pokračování. Ve skutečnosti jsme si na něj museli počkat téměř sedm let. Na druhé straně, v rámci sérií vydávaných ve OneHotBook nejde zas o tak neobvyklý jev, připomeňme si, že mezi prvním a druhým dílem série Lee Childa o Jacku Reacherovi uplynulo roků pět, načež začaly přibývat jako houby po dešti.
Smrt darebáka je o tři hodiny delší než předchozí díl a zaměřuje se na povážlivě rozhádaný spolek divadelních ochotníků, v němž působí i Barnaby. Blíží se premiéra inscenace dramatu Amadeus Petera Shaffera a atmosféra z mnoha důvodů houstne. Jedním je milostná aféra, dalšími problémy s osvětlením, rekvizitami, nenaplněné ambice a tak vůbec. Graham zde volí zajímavý kompoziční přístup, kdy představuje postavy, jejich charaktery a rozehraje partii do té míry, že evidentně zcela záměrně, než dojde v polovině knihy k samotné vraždě, už víme, kdo bude zabit, jak přesně, kdo bude podezřelý, kdo všechno má motiv i příležitost. Zbývá už jen, aby k tomu došlo a vyšetřování se mohlo rozběhnout na plné obrátky.
I tentokrát se v téže režii zhostil interpretace Vladislav Beneš a jeho jemný a jakoby nesmělý přístup je tentýž, jaký si pamatujeme z Mrtvých v Badger’s Drift. Nová audiokniha mnohé posluchače určitě potěší, nicméně je potřeba mít na paměti, že od roku 2018 se toho v audioknižní branži mnoho změnilo. Je tedy možné, že relativně pomalé tempo, které Beneš v Pekárkově režii volí, i celkový přístup včetně minimální charakterové diferenciace postav, může dnes posluchače, kteří byli z prvního dílu onehdy nadšení, poněkud zaskočit. Ano, především pak proto, že chronologicky správně, nicméně v tomto případě poněkud nešťastně zvolený druhý díl – výrazně delší a vlivem zvolené kompozice jaksi zdlouhavější – se nachází ve velmi nevýhodné pozici.
Beneš mnohdy dělá, co může, jeho interpretace dialogů mezi postavami a líčení leckdy až groteskního chování některých z nich určitě bude posluchače bavit. Stejně tak se v jistou chvíli už nebudou moci dočkat chvíle, kdy si ověří, zda správně odhadli vývoj situace v ochotnickém spolku. Přesto je možné, že si poslech až do konce užijí spíše zarytí fanoušci autorčiných románů a příznivci jistého typu britských detektivek druhé poloviny dvacátého století.