Příběh expedice Adam 84, která se vydá z roku 2484, kdy lidstvu hrozí zánik kvůli srážce vesmírného tělesa se Zemí, o půl tisíciletí nazpátek, není nejspíše třeba déle představovat. Výprava má za úkol najít zápisky chlapce jménem Adam Bernau, malého génia a pozdějšího nositele Nobelovy ceny, které by mohly ukrývat návod na přesun kontinentů, což by život na Zemi zachránilo. V převlečení za geometry a později i hasiče se jim však v roce 1984 plnění úkolu příliš nedaří, takže osud lidstva visí na vlásku…
S nápadem přetavit knihu Oty Hofmana do audio podoby přišel autorův syn Otto. Realizace se ve studiích Soundguru ujalo vydavatelství Tympanum, které stylovými rekvizitami připomínajícími legendární Návštěvníky ozdobilo i svůj výstavní stánek na nedávno skončeném Světě knihy. Síla nostalgie je v případě tohoto seriálu velká, vždyť kdo z generace dětí počátku osmdesátých (a možná ještě devadesátých) let o sobě může říct, že jej neviděl?
Na televizních obrazovkách znamenali Návštěvníci hereckou příležitost pro Dagmar Patrasovou, Josefa Bláhu, Josefa Dvořáka či Vlastimila Brodského. Ti byli známými herci už předtím, po odvysílání patnácti dílů sci-fi seriálu ale jejich popularita ještě raketově vzrostla. Audioknižní verzi vtiskl svým hlasem jedinečnou podobu mistr slova Lukáš Hlavica. Zatím nemůžeme tvrdit, zda bude mít na jeho slávu podobný vliv i audiokniha, ale za svůj interpretační výkon v ní by si to rozhodně zasloužil.
Příběh očištěný o některé vedlejší linky je odlehčeným, humorným sci-fi vyprávěním, které pobaví i ty, kteří dávný seriál neviděli, či si jej detailně nepamatují. Těm, kteří patří mezi fajnšmekry, jistě záhy odhalí drobné rozdíly oproti televiznímu zpracování. Knižní Návštěvníci se liší v detailech, jako například ve jméně vedoucího výpravy, zvuková verze pak nepracuje se seriálovou hudbou Karla Svobody, ale o tom více až za chvíli.
Lukáš Hlavica si natáčení zjevně užíval. Plynule střídá různé herecké podoby, nebojí se si odkašlat, zadrhnout se, když to text předepisuje. Vše působí přirozeně a nenásilně. Humorná linka příběhu se díky jeho způsobu podání ještě víc prohlubuje, všechny jím vymodelované charaktery doslova ožívají před očima a zejména komické postavičky díky hercově podání vyvolají u posluchačů úsměv na tváři. Hlubokým hlasem vzbuzujícím respekt naopak hřímá jako vševědoucí přístroj CML, v charakterech mladého Adama a jeho dětské lásky je naopak jemný až něžný. Bohatost a pestrá barevnost Hlavicova projevu překvapí a potěší i ty, kteří jeho audioknižní tvorbu dobře znají.
Nedílnou součástí nahrávky je i hudební složka, které se v tomto případě dostalo většího prostoru, než obvykle. Nejde sice o melodie Karla Svobody, to ale ve výsledku vůbec nevadí. Tvůrcům koláže se podařilo vytvořit věrohodně působící podkresy, k nerozeznání od skutečné hudby sci-fi filmů osmdesátých let. Zvuku bicích, klávesové táhlé či pískající tóny k této době a žánru neodmyslitelně patří. Občas se dle odehrávajících se událostí objeví i klavír či housle, čímž hudba precizně rámuje danou scénu. Málo užívaným prvkem je podkreslení mluveného slova hudbou, tady ho tvůrci užili ve vybraných pasážích velmi vkusně a citlivě, takže není sebemenší problém s tím, že by hudba přehlušovala projev interpreta. Po režijní i zvukové stránce tak lze Nikolaje Ivaksiva, který měl ve studiu tyto úkoly na starost, jen pochválit, stejně jako není co vytknout ani hereckému podání Lukáše Hlavici.
Z každé minuty nahrávky lze cítit preciznost a péči, z níž lze poznat, s jakou láskou byla v Tympanu audiokniha připravována. A kdo si počká až na konec, najde za epilogem ještě krátký slovník XXV. století. Nechybí zde samozřejmě ani vysvětlení pojmu, nad kterým si většina diváků láme hlavu už od vysílání televizního seriálu. Dozvíme se konečně uspokojivé vysvětlení výrazu „humidovat“? To si musíte poslechnout sami.