Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Návštěva u pana Preisse

Datum: 

Autor recenze: 

Návštěvy u pana Greena
Návštěvy u pana Greena

Rozhlasové a audioknižní adaptace divadelních her jsou u nás historicky velice oblíbené a často přinášejí mimořádné posluchačské zážitky. Jejich drtivá většina samozřejmě vznikla péčí Československého a Českého rozhlasu, avšak již v dřevních dobách řada divadelních textů vyšla na LP deskách, i když především jako zkrácené sestříhané záznamy divadelních představení. Zvuková podoba divadelní hry však v ideálním případě neznamená jen zprostředkování poslechu bez vizuálního vjemu, jak ho známe například z populárních nahrávek představení divadla Járy Cimrmana nebo Semaforu.

Mělo by se jednat o kompilát pečlivé práce dramaturgické, scenáristické, herecké i zvukařské, který předlohu posune do sféry rozhlasové hry, která představuje divadelnímu představení sice příbuzný, přesto značně odlišný a svébytný žánr.

Je potěšující, že se podobného úkolu neváhají ve stále větší míře ujmout i soukromá vydavatelství mimo sféru veřejnoprávních vln, i když jejich role zřejmě ještě dlouho zůstane nezastupitelná. K dostatečně prověřené kvalitě Audiotéky nebo třeba k sympatickému počínání zvukové značky Cosmopolis, která patří pod dům Grada Publishing, se nyní (a snad se nemýlím, že po populárním monologu Daniela Keyse Růže pro Algernon v legendárním podání Jana Potměšila teprve podruhé ve své historii) přidalo i vydavatelství OneHotBook, které se rozhodlo zpracovat a vydat divadelní hru Jeffa Barona Návštěvy u pana Greena.

Baron je současný newyorský prozaik a dramatik, který zpravidla pracuje s neobvyklým, ale nosným nápadem, na kterém pak v rámci nekomplikovaného děje staví jednotlivé situace, převážně vztahové. V humoristickém románu Zastupuji Seana Rosena se například drzý začínající scenárista vydává za svého fiktivního agenta, aby sám sobě pomohl „otevřít“ dveře do velkých studií Hollywoodu, v divadelní hře Pan a paní Bohovi zase penzionovaný pár stvořitelů světa nahlíží do několika manželství, aby rozhodl, zda od něj nebyla chyba předepisovat lidstvu monogamii. Výchozí situací Návštěv je rozhodnutí soudce přikázat dobře situovanému mladíkovi Rossovi Gardinerovi sociální službu u starého pana Greena, který málem skončil pod koly Rossova automobilu.

Oba muži rozhodně netouží po společnosti toho druhého, avšak postupně se celkem spřátelí a nakonec se i jeden druhému otevřou, což citově poněkud okoralému panu Greenovi ukáže cestu ke smíření s vlastní minulostí. Je to příběh banální, Baron navíc používá motivy, z nichž se už dávno stalo klišé (homosexualita, židovství, ale i kontrasty typu starý – mladý nebo pesimista – optimista, přičemž to největší klišé by bylo na tomto místě napsat klasické „rozdílnější už oba muži nemohou být“). Hra je příjemná, nenutí k žádným intelektuálním výkonům a celkem je z ní patrné, že dobře skončí, takže není divu, že se z ní stal šlágr hraný krom Broadwaye ve 40 zemích světa včetně té naší, kde ji například v koprodukci ADF a Městských divadel pražských režíroval Vladimír Michálek se Stanislavem Zindulkou a Danielem Tůmou.

banner 1200x150

Z tohoto obsazení, pokud ne přímo z popisu, je asi patrné, že úspěch hry bude přímo úměrně záviset na kvalitě obsazení. Zkušená režisérka Jitka Škápíková (která si jinak příliš práce nedala a přepis vizuální složky do poslechové vytvořila tak, že osobně předčítá scénické poznámky) měla v tomto ohledu neskonale šťastnou ruku. Dramaticky nepříliš zajímavého Rosse svěřila Ivanu Luptákovi (posluchač ho bude znát třeba jako spoluinterpreta Ryanových fantasy příběhů), který předvedl solidní a vyrovnaný, přesto zapomenutelný výkon, což je v první řadě dáno tím, že postava Rosse je kvintesencí americké plochosti a patrně nejde při vší snaze přenést mimo americký kulturní rámec jinak, než jako klišé, případně karikaturu. Pana Greena pak ztvárnil Viktor Preiss, k jehož výkonu se dá říct mnoho superlativů, například to, že předvádí vrcholnou ukázku poctivého rozhlasového herectví, na které jsme kdysi byli zvyklí a které snad opět přichází do módy. Jeho pan Green je mnohovrstevnatá figurka s řadou jemně a chytře odstíněných poloh, jeho znělý dramatický hlas se vyznačuje až pedanticky přesnou výslovností a jedině kvůli Preissovi stojí celý projekt za to.

Dokonce lze tvrdit, že opravdu maximálně si lze tuto audioknihu vychutnat na druhý a každý další poslech. Posluchač bude totiž připraven a nenechá se rušit některými za vlasy přitaženými zvraty, snad ani nebude tolik vnímat tuctovost námětu nebo třeba nepříliš zajímavou scénickou hudbu, ale o to intenzivněji si v této technicky a zvukově bezvadné nahrávce užije geniální Preissovo herectví.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Rodiče vidí ve svých dětech budoucnost, děti vidí ve svých rodičích minulost. Problém je - jak spolu rozumně vyjít, když se z dětí stávají dospělí..
Napínavý příběh patnácti chlapců, kteří si vyjeli na prázdninový výlet jachtou na moře. Po zakotvení v Aucklandu na Novém Zélandu odešla posádka na břeh a loď se díky nedopatření dostala zpět na moře. Zde byla hroznou bouří zahnána k břehům pustého ostrova kdesi v jižním Pacifiku, kde ztroskotala. Tak se z městských školáků, z nichž…
Příběh stárnoucích manželů, kteří nedokáží žít ani spolu ani bez sebe. Hru napsal Strindberg na konci svého naturalistického období a tak se tu vedle psychologické drobnokresby objevují prvky expresionistické zběsilosti a groteskní komiky. Jistě není náhodou, že na základě právě této hry napsal Friedrich Dürrenmatt svou neméně slavnou hru Play Strindberg.

Recenze ze stejného žánru

Slovenské pohoří Tribeč se od ostatních zdánlivě ničím neliší. Tedy až na to, že o něm kolují zvěsti, podle nichž zde zejména v zimním období beze stopy mizejí lidé. A právě v těchto místech se odehrává mysteriózní thriller Trhlina. Měl vzniknout tak, že autorovi převyprávěl své zážitky z nešťastné výpravy do tribečských kopců jeden z…
Zmíníte-li mezi zasvěcenými rozhlasovými tvůrci, či mezi znalci mluveného slova název Vojna a mír, vrátí se vám řada superlativů: propracovaná stereofonní inscenace, dramatizace kvalitně přepsaná pro rozhlas, skvostné herecké obsazení, precizní režie legendárního Jiřího Horčičky.
Královský písař Jiří Adam z Dobronína se vydává z Prahy do Plzně kvůli inspekci na místní radnici. Na cestě potkává zajímavého mladíka, Petra Korce, který se vrací ze studií v Itálii. V hustých lesích je jejich kočár přepaden, což přivádí písaře na myšlenku, zda nešlo namísto náhodného zločinu o předem naplánovaný akt, který by mu…

Dále od recenzenta

Londýnského koronera Lioneta z Glastonbury mohou čtenáři ale i posluchači zvukových knížek znát z výtečného souboru fantasy detektivek odehrávajících se na středověkém londýnském mostě, stěží představitelné stavbě zaplněné po obou stranách domy, s tržištěm a kostelem, jakémsi světě, který fungoval sám pro sebe a skvěle posloužil autorce Janě Maffet Šouflové v knize Svitky londýnského mostu v roce 2018. Nyní ho…
Žánr young adult v poslední době zaznamenává i mezi původní českou prózou nebývalý boom. Od doby většinou nepříliš vzrušujícího „psaní pro mládež“, které mělo zvlášť v našich normalizačních podmínkách punc výchovné literatury (i když i tady se našlo pár zajímavých kousků, třeba některé romány Valji Stýblové) se knižní produkce pro čtenáře 15+ posunula do značné…
Položíme-li si otázku, která díla Milana Kundery jsou celosvětově nejvlivnější, kromě globálního románového bestselleru Nesnesitelná lehkost bytí musíme jmenovat také esej Unesený Západ. Esej hutnou a sice už přes čtyřicet let starou, avšak vzhledem k tomu, jak dlouho už trvá společenská debata o hodnotovém, kulturním a politickém ukotvení Česka (a potažmo dalších zemí s obdobnou historickou zkušeností),…
I ta nejkrvavější zápletka jakékoli detektivky a nejúchylnější děj jakéhokoli thrilleru blednou před „zápletkou“ a děním, které byly zcela reálné a poměrně nedávno se odehrály v bývalé Jugoslávii během největšího válečného konfliktu v Evropě od konce 2. světové války. Vladimír Dzuro, bývalý pražský kriminalista a detektiv Interpolu, pracoval coby jediný Čech jako vyšetřovatel Mezinárodního soudního…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Návštěvy u pana Greena
Jsou jedné víry. Jenže nejdřív se musejí domluvit jako lidé. Newyorský soud devětadvacetiletému manažerovi Gardinerovi určil, že je další půlrok povinen týden co týden vypomáhat v domácnosti židovského souvěrce pana Greena, kterého na ulici srazil autem. Šestaosmdesátiletý vdovec dožívající na Manhattanu si však do bytu i k tělu nerad kohokoli pouští a míru jeho zatvrzelosti prohlubuje pokročilý věk. Najít k takovému protějšku cestu by byl oříšek i pro otřískanou sociální pracovnici, natož pro dobře situovaného mladíka o půl století mladšího. Zdá se, že si příslušníci dvou pokolení tvrdě zkoušeného etnika, které tak rádo odpovídá na otázky dalšími otázkami, nemohou být vzdálenější. Co když ale...? Co když stačí se jen správně zeptat? A pak fascinovaně poslouchat, proč tato konverzační tragikomedie slaví ve světě úspěch už přes čtvrt století… Úspěšná divadelní hra s Eliem Wallachem v hlavní roli měla premiéru ve Spojených státech (1996). U nás příběh o přátelství, předsudcích a odpuštění nastudoval mj. i režisér Vladimír Michálek se Stanislavem Zindulkou jako panem Greenem v agentuře ADF.
Přejít nahoru