Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Nečlověk na zombiekoni

ziveho-me-nedostanou-Dusan-D-Fabian
Audiokniha Živého mě nedostanou

Rozdíl mezi klasickým hororem a splatterpunkem je poměrně zásadní, přestože se oba žánry tváří jako dvě strany téže mince. Když se ale do násilného krváku přimíchá pořádná dávka humoru a nadsázky, nelze proti němu nic moc namítat.

Tvorba slovenského autora Dušana D. Fabiana (ono prostřední D. znamená Duke) započala v nultých letech několika povídkami, v roce 2006 pak vydal svůj první román Invocatio Elementalium, napínavou a děsuplnou městskou fantasy plnou elementálů, nadpřirozených bytostí i lidských čarodějů. Román Živého mě nedostanou do značné míry představuje v jeho psaní vrchol – není zatím jasné, zda ho ještě překoná, protože od roku 2010, kdy poprvé vyšel slovensky i v českém překladu, přidal na hromádku svých textů už jen máloco; zároveň by byla škoda, kdyby čtenářstvo přišlo o solidního autora.

Protagonista knihy Marvin přišel na svět dvanáct a půl století před začátkem našeho letopočtu a je to zombie jak se sluší a patří: s elixírem, který ho udržuje nanemrtvu (jak jinak to říct, když „naživu“ se nehodí), jezdí na zombiekoni a živí se jako nájemný vrah a vůbec nečlověk na špinavou práci ve službách krále a jeho tajné služby. S takovým východiskem přichází už jen vlastně očekávatelný děj plný násilí, černého humoru a sem tam nějaké té narážky na naší současnou realitu nebo na texty jiných autorů.

Subžánr splatterpunku vznikl v 80. letech 20. století jako ostré vymezení se vůči tradičnímu hororu a možná i jako vzpoura proti němu: tam, kde klasický horor sází na napětí, uvolnění a úlek či kde lechtá nervová zakončení čtenáře, diváka či posluchače konfrontací s jeho vlastními strachy a nočními můrami, přichází splatterpunk s estetikou hnusu vyšponovanou na maximum, často za hranici představivosti tzv. běžného čtenáře. Lze to vyjádřit i tak, že než někdo přijde o život (což je většinou vrcholná hrůza hororu), zažije ve splatterpunku pravé peklo, přičemž smrt už je pak jen něco, nad čím se dá v podstatě mávnout rukou nebo to rovnou přijmout s úlevou.

Jeden z nejznámějších hororových autorů Robert Bloch, na jehož kontě je mimo jiné i slavné Psycho, se stavěl k splatterpunkovým textům odmítavě a žádal po autorech, aby respektovali rozdíl mezi tím, co dokáže vyvolat hrůzu a tím, co vyvolá akorát tak nevolnost. Je pravda, že únosná míra explicitnosti bývá často překročena, nicméně pořád ještě mluvíme o textu, nikoli o opulentní vizualizaci nechutností, jakou následně přinesly splatter filmy od Vesmírných kanibalů přes Saw po Hostel.

banner 1200x150

Ve Fabianově textu se sice dočkáme lecjakých explicitností a vzduchem často poletují části těl či vnitřní orgány, ale kořením situací je černý humor a nadsázka, takže nejsou nijak zvlášť znepokojující. Jde o vpravdě nenáročnou, oddechovou literaturu, spotřební čtení, které má opravdu jen kratochvilnou hodnotu. Ale jak už musíme napsat poněkolikáté – jako by snad na tom bylo něco špatného.

Pokud bude posluchač smířen s tím, že zkonzumuje literární hamburger, i když z celkem kvalitního masa a s poměrně služnou oblohou, může po Fabianově knize v její zvukové podobě bez obav sáhnout. Toho, co implicitně i výslovně slibuje, se mu dostane vrchovatě. Navíc v solidní interpretaci Gustava Haška, jehož do značné míry nadsazený způsob četby vytváří zvláštní napětí mezi textem a jeho čtením. To jistěže dodává posluchačskému zážitku další rozměr, zároveň tak ale činí natolik nenápadně, že tuto hercovu nabídku pobavit se ještě nad rámec knižní předlohy lze bez problému ignorovat.

Gustav Hašek není hvězda, „jen“ poctivý herec, který je komplementárně talentovaný a pilný. Takového ho znají pražští diváci především z Divadla Minor, ale také z hostování na jevištích jiných malých a studiových divadel (například v Divadle D21 výtečně ztvárnil melancholickou postavu herce-zebry v Drábkově inscenaci autorské hry Zvířata na toustech). A takového ho mají možnost zažít i posluchači audioknih – pokud sáhnou po libovolném titulu v jeho interpretaci, budou odměněni většinou sympaticky civilním, ale dobře odstíněným vypravováním.

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Horor si stále nese stigma jednotvárnosti a braku. Ve skutečnosti je jako malířská paleta s mnoha barvami a odstíny. Antologie Smečka má ambici tuto škálu vykreslit.
V Castle Rock se Teddy, Chris, Gordi a Vern doslechnou o dalším chlapci Rayovi Browerovi, který se ztratil a policie ho nemůže najít. Jelikož se jen flákají, rozhodnou se podniknout cestu, aby zmizelého nalezli.
Jamie Conklin má sice do dospělosti ještě daleko, ale o životě i smrti už toho ví mnohem víc, než by sám chtěl. Otce nikdy nepoznal a jeho maminka, newyorská literární agentka, zápasí v době ekonomické krize o holé živobytí. Tehdy Jamie poprvé vědomě využije svůj neobvyklý dar a s jeho pomocí se jim začne dařit…

Recenze ze stejného žánru

Jak to může dopadnout, když si stále ještě neohrožený král severské detektivky odskočí k jinému žánru? V případě úkroku stranou směrem k dětským knihám ze série o doktoru Proktorovi se mu podařilo vybudovat si početný zástup oddaných mladých fanoušků, kteří až dospějí, možná o to ochotněji sáhnou po některém jeho románu s osloským kriminalistou Harrym Holem.
Někdo se před spaním zaposlouchá do zlověstného bublání ústředního topení nebo praskání chladnoucích parket, jiný raději naslouchá Šepotu z lesa. Jsou romány, jejichž názvy nikoho nesvádí k tomu mluvit o nich znovu a znovu. Některé z nich ale dostanou audioknižním vydáním nový rozměr: „Severská krimi už mě nebaví, teď poslouchám Šepot z lesa.“ A to…
Český rozhlas připravil opravdu mimořádný posluchačský zážitek. Audiodrama Šum od Jana Vejnara sice nepřichází s nějak zvlášť překvapivým příběhem, nicméně zaujme hereckými výkony, důslednou režií a zejména pak propracovaným sound designem, který vám nedá spát. A jako u každého správného hororu se budete bát. Zaposlouchat se do něj můžete až do 9. března.
N0S4A2 – název, který odkazuje na SPZku vozu zvaného Přízrak. Hloupý název napadne kde koho, ale nebyl by to Joe Hill, kdyby si na čtenáře nevymyslel nějakou chytrou nachytávku. Ačkoli mi kniha ležela v knihovně od prvního vydání z roku 2013 (Pouze jako Vánoční říše), nenapadlo mě, že se ve skutečnosti jedná o šifru, kde výsledek zní…

Dále od recenzenta

25 hodin a 47 minut. Tolik času požaduje oblíbený švédský romanopisec Frederick Backman po posluchači, má-li si poslechnout román Vítězové, českou verzi třetího, závěrečného dílu trilogie z hokejového městečka Medvědín kdesi na severu Švédska, které se pro autora stalo divadlem světa ve třech románech, jejichž kvalitativní dráha od výtečného prvního dílu sice nabrala sestupnou tendenci,…
Málokterý současný autor historiografické literatury se těší tak příznivému přijetí u odborné veřejnosti i u čtenářů jako historik a publicista Pavel Kosatík. Málokterý takový autor zároveň dokázal zaujmout audioknižní vydavatele v takové míře jako on. K dispozici je asi deset titulů, které přinášejí mluvené zpracování těch nejdůležitějších Kosatíkových počinů.
Tak jako z moderní české meziválečné prózy vyčnívají jako svébytný originál jazykově pestré romány Vladislava Vančury, vyčnívají podobným způsobem z té slovenské prózy Dobroslava Chrobáka, byť – vinou poměrně krátkého života – do určité míry jen jako nikdy nenaplněný příslib.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Přejít nahoru