Stručně k ději: v centru norského Osla dojde k bankovní loupeži. Je dokonale naplánovaná a precizně provedená. Časový limit, který dostává vedoucí bankovní pobočky k naplnění kabely bankovkami, je překročen, jedna ze zaměstnankyň je zavražděna a lupič beze stopy mizí. K vyšetřování se dostává Harry Hole, jeden z nejlepších kriminalistů v Oslu, avšak s neuspořádaným osobním životem a se sklonem k alkoholismu. Sekunduje mu schopná policistka Beáta Lonnová. Téměř ve stejnou dobu je ve svém bytě nalezena mrtvá mladá žena, Harryho dávná láska, u níž byl Harry v inkriminovaný den shodou okolností na večeři. Ač vše zprvu nasvědčuje, že jde o sebevraždu, je ve hře i varianta vraždy a Harry je hlavním podezřelým. Jenže ten si na události tohoto večera vůbec nevzpomíná. A kolotoč událostí se rozbíhá…
Celý realizační tým, režisér Aleš Vrzák, mistři zvuku Ladislav Železný a Radek Veselý, autor dramatizace Vít Vencl, autor hudby Marko Ivanović a konečně přes padesát herců, ti všichni vdechli seriálu úžasnou atmosféru, plnou akce a napětí. Pětihodinová nahrávka nedá posluchači ani na chvilku vydechnout. Díky ostrým střihům má seriál potřebný spád. Natáčení scén v exteriérech dodává nahrávce ráz věrohodnosti a spolu s hudbou děj dokresluje tak, jako bychom sledovali film.
Děj se může na první poslech zdát silně překombinovaný, i počet postav může vzbudit obavy, že se budeme v ději ztrácet, ale naštěstí tomu tak není. Byť je děj oproti knize silně zredukován, drží pohromadě, hlasy herců jsou výrazné, zmatek v uších by tudíž vyvolávat neměly. Igor Bareš pojímá hlavního vyšetřovatele Holeho jako člověka na jedné straně zmítaného alkoholismem a poznamenaného životními ranami, ale na straně druhé jako člověka tvrdošíjného, který musí případy vyřešit, i kdyby měl padnout. Beáta Magdaleny Borové navenek působí jako suverénní analytička videozáznamů, ale její vnitřní zranitelnost ucho posluchače jistě postřehne. Uvězněný zločinec tahající za nitky vyznívá v pojetí Oldřicha Kaisera jako protřelý lišák, vedený životní zkušeností a ďábelskou posedlostí se všemi posouvat jako s figurkami na pomyslné šachovnici. Za zmínku stojí i šéf oddělení loupežných přepadení v podání Jana Vondráčka. Ten postavu pojímá jako úlisného kariéristu a často nechtěného kašpara.
Je potěšující, že vedle dalších rozhlasových matadorů, jakými jsou Dana Černá, Lukáš Hlavica, Oldřich Vlach či Kamil Halbich, můžeme slyšet hlasy, které tak často v rozhlase neslýcháme (David Matásek, Dana Batulková, Matouš Ruml, Lenka Vlasáková atd.) Nemesis je ve všech směrech výborně odvedená práce a všem příznivcům rozhlasových detektivek ji vřele doporučuji.