Letos poprvé, a hned třikrát, dochází u nás k propojení dvou fenoménů – audioknih a Joa Nesbøho. Nejprve vyšli v létě Lovci hlav, román mimo sérii s Harry Holem, zato ve zdařilé interpretaci Filipa Švarce a nyní v prosinci v těsném závěsu Netopýr, kterého čte Hynek Čermák, a Nemesis, na niž se v tomto textu zaměřím. Taková nadílka zcela jistě potěší jak tábor příznivců Nesbøho, tak posluchačů audioknih, a napomůže snad k jejich většímu prolnutí, ne-li celkovému splynutí. Skutečnost, že všechny tři zmíněné tituly mají jednotný a nepřehlédnutelný nesbøovský design, jen nahrává tomu, že snad nebudou na prodejních pultech přehlíženy. Byla by to škoda.
Rozhlasová Nemesis je ve svém provedení zcela odlišná od Lovců hlav i Netopýra. Zatímco tyto jsou pojaty jako četba, je Nemesis propracovanou dramatizací, navíc podepsanou Alešem Vrzákem – režisérem známým svými nekonvenčními a inovátorskými postupy, které při nahrávání rozhlasových inscenací používá. Vrzák neváhá vyrazit do exteriéru, natáčet v náročných klimatických podmínkách a s reálnými rekvizitami. Při zdi se nedržel ani u Nemesis – natočil velkolepé pětihodinové dílo, které podněcuje posluchačovu fantazii k vytváření vlastních obrazů.
To vše, pochopitelně, s kvalitním tvůrčím týmem. Příběh má pevnou kostru, střihy jsou ostré a dialogy postav přirozené díky dramatizaci Víta Vencla, který využil překladu Kateřiny Krištůfkové. Zvukaři Ladislav Železný a Radek Veselý mají lví podíl na tom, že scéna na chodbě domu zní opravdu jako na chodbě domu, přehrabování kontejneru na odpadky zní jako přehrabování kontejneru na odpadky, a déšť zní jako déšť. Skvělou atmosféru dokresluje hudba Marka Ivanoviće – dramatická, gradující, znepokojující.
Nemesis vás nenechá téměř vydechnout. O několik řádků výše jsem psal o ostrém střihu a pokud k němu přidáte rychlý sled scén, dostanete hutný příběh, který nemá jediného hluchého místa. Na CD je zážitek ještě intenzívnější, neboť jestliže rozhlasový posluchač čekal na každý díl Nemesis celý týden, audioknižní vydání tuto možnost oddechu postrádá. U CD verze také chybí asi půlminutové úvody každého dílu, což má za následek ještě větší kompaktnost celku.
Aleši Vrzákovi, jeho technickým spolupracovníkům a všem interpretům se podařilo vytvořit unikátní dílo, které dokazuje možnosti rozhlasové dramatizace. Při jeho poslechu nelituji jediného koncesionářského haléře, který jsem kdy zaplatil. Je mi ale líto, že se rozhlasové tvorbě dostává tak málo pozornosti a jsem rád, že snad alespoň díky vydavatelství Radioservis se s ní seznámí širší publikum.
Jestliže budete kdy váhat před koupí rozhlasové Nemesis na CD, vzpomeňte si na mou recenzi i na ocenění, které adaptaci udělila porota Prix Bohemia Radio. Dostane se vám pět hodin královské zábavy a je jen na vás, jestli si je užijete na pokračování nebo během jednoho dlouhého večera.