Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Nenech mě spadnout do jámy, prosím

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha-Velice-lehka-smrt-Simone-de-Beauvoir
Audiokniha Velice lehká smrt

Simone de Bauvoir napsala novelu Velice lehká smrt, jíž se loučila se svou matkou a v které převyprávěla její poslední dny na tomto světě, v roce 1964. Pro posluchače ji připravilo v tomto roce vydavatelství Tympanum a jako interpretku zvolilo Marii Štípkovou. Je to i pro současnost stále aktuální text, skrze nějž můžeme pozorovat přicházení smrti a odcházení lidské bytosti.

Citlivá próza přetékající detaily o fádních i hlubokých náležitostech, provázejících odchod blízkého člověka, je příležitostí pro vyprávěcí talent Marie Štípkové. Barva jejího hlasu plně odpovídá náročnosti tématu a dobře se kryje s náladou a charakterem textu. Slyšíme v její rozvážné, přemýšlivé dikci jak dceřin smutek, tak matčin nářek, stížnosti, útrpnost i zmatek. „Nenechte ji operovat,“ snaží se tajně varovat jedna žena z pomocného personálu Simone de Beauvoir, aby tím neprodlužovala matčino utrpení. Marie Štípková hlesne tuto větu způsobem, kterým ji vsazuje do srdce. Ani hlavní hrdinka, ani my ostatní se však nesetkáváme s umírajícími a průběhem jejich konce každý den, a proto v závodu smrti s bolestí dodnes nejčastěji stejně jako v novele Velice lehká smrt nakonec vítězí bolest.

Jak pravil v tomto příběhu Jean Paul Sartre: „Zvítězila technika.“ Necitelnost lékařské vědy převlékané za konání povinnosti jako by bylo jednou z nemála figur vztahové kompozice. V textu svěřuje Beauvoir i svůj náhled na život své matky a její povahu, konflikty, jaké mezi sebou prožívaly, a tím dává na světlo kontrast se změnou povahy. Taková změna nastává před koncem, zejména vlivem ponížení, slabosti a bezmoci. Slyšíme i morální problém, prožívaný jemným výrazem Marie Štípkové: Dcera nesnáší nejen pohled na šťastné a tragickými konci nezatížené Pařížany, ale i rozhodnutí nechat matku umírat ve lži, s nadějí ve zlepšení, které nemůže přijít, protože rakovina není zánět pobřišnice a protože léčiva už neléčí. „Žít!“ pronáší Štípková jako umírající stařena. „Mám právo s vámi povečeřet!“ sděluje panovačně ve vzpomínce na dobu plnou sil, a ptá se: „Mám pravou stranu?“ ve chvílích rozpadajícího se já.

Poslední věci člověka rozebírá Marie Štípková, pokud lze říci, etickým, až něžným způsobem, a tedy ani naturalistické líčení starého těla, koupajícího se v kyselině močové, pukajících ran proleženin a hnití masa zaživa, neobsahuje stín chladu, ale je prostým faktem. Chlad a povýšenost si narátorka ponechala pro postavu lékaře N., který výtku, že slíbil, že maminku nenechá trpět, vnímá jako osobní křivdu a hloupost laiků. Francoise de Beauvoir, matka proslulé spisovatelky a autorky knihy Druhé pohlaví, podvědomě dobře zná pravdu, když hlasem Marie Štípkové prosí: „Nenech mě spadnout do jámy!“ – Jak samotný text, tak audioknižní zpracování je aktem statečnosti, s níž je třeba se podívat kruté pravdě přímo do očí.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Výběr povídek Františka Nepila s vánoční tematikou (od Adventu až po Silvestr) z knih Dobré a ještě lepší jitro, Dobrou a ještě lepší neděli, Dobrá a ještě lepší jitra a Hledání radosti.
Dvanáctiletá Bára si na prahu puberty připadá osamělá, jenže ne tak jako její dospívající vrstevníci běžně čelící nepochopení. Ona vážně sama je. Matka ji ustavičně srovnává se starší sestrou, která dělá „všechno líp“, otec své chování k ní mění podle toho, jestli se ženský zbytek rodiny zrovna dívá, a Bářinu výtvarnému nadání doma nikdo nevěnuje…
Prý je to příznak doby a taky se tomu říká syndrom Sexu ve městě. Ženy a muži, kteří se nikterak neženou do společného života, o svatbě ani potomcích ani nemluvě. A vlastně ani ten vztah, natožpak dlouhodobější, není dost možná to, co hledají. Vědí alespoň protagonisté povídek jedněch z nejpopulárnějších českých autorů, co by vlastně…

Recenze ze stejného žánru

Vydavatelství Fonia má ve svém portfoliu vedle nahrávek, jež můžeme bez zaváhání označit jako klasické audioknihy, také několik záznamů představení z pražského poetického Divadla Viola. Jde o sérii povídek Ivana Krause a přesto, že se jedná o četbu literárního díla, nemůžeme mluvit o audioknize v pravém slova smyslu. Nahrávky totiž nesou všechny rysy živého záznamu…
V roce 2020 vznikl na Slovensku unikátní projekt: crowdfundingové nakladatelství Ezopo spojilo spisovatele, muzikanty, režiséry, herce a jednu malířku a vytvořilo multižánrové dílo Slovensko NOIR. Ilustrovanou sbírku povídek doplnila audiokniha, sběratelská magnetka a hudební CD. Na sklonku loňského roku se tento velmi dobře přijatý experiment dočkal svého druhého dílu s názvem Slovensko komické.
Knihy Jaroslava Rudiše patří u nás k těm nejčtenějším, a to i přesto, že jejich autor žije už převážně v zahraničí a svá poslední díla (Winterbergova poslední cesta, Noční chodci a Trieste Centrale) napsal německy, přičemž například prvně jmenovaná v češtině vyšla v překladu Michaely Škultéty až s dvouletým zpožděním. To svědčí o spisovatelových autorských schopnostech,…

Dále od recenzenta

Umělkyně mnoha jmen, opředená tajemstvími a mýty, se stala předmětem zkoumání Andrey Sedláčkové v obsáhle zpracované monografii nazvané Toyen: První dáma surrealismu, a to s cílem objevit skutečnou Toyen. Toto dílo, za nímž stojí stovky hodin procházení archivů, korespondence, deníkových záznamů a dalších dokumentů, se stalo knihou roku 2023. Vydavatelství Supraphon připravilo v loňském roce…
„Takový jasný případ,“ promlouvá vyšetřující v Hordubalovi Karla Čapka. První část noetické trilogie, z níž je dodnes možno čerpat, natočil Český rozhlas jako desetidílnou četbu na pokračování v roce 2014. O Karlu Čapkovi jsme natolik uvyklí nepochybovat, že jej máme tendenci přehlížet a spokojit se tím, že jím týráme maturanty. I proto je pozornost, kterou…
První reportážní knihou nakladatelství Alarm se stal počin publicistů Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, kteří titul Piko opatřili podtitulem Junkie’s Lives Matter (Na životech feťáků záleží). Do formy desetidílné audioknihy ho připravila pro Radio Wave Iveta Novotná, režisérem byl Petr Mančal.
Naštěstí velmi brzy po napsání knihy Achtsam Mordem navázal německý autor Karsten Dusse druhým románem o právníkovi, který díky soustředění ovládne hned dva mafiánské gangy. Stejně jako audiokniha Sústreď sa na vraždu, tak i Moje vnútorné vražedné dieťa (Der Kind in mir Wil Achtsam) vzniklo v péči vydavatelství Publixing a interpretuje jej Milo Kráľ.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Audiokniha Velice lehká smrt
Krátká a stručná audiokniha o smrti. Novela z roku 1964, která vyšla česky jedinkrát v roce 1967, v mnohém překročila svou dobu. Autorka v ní líčí posledních několik týdnů života své matky. Téměř reportážní až naturalistické líčení fyzického a mentálního chátrání člověka je spojeno s bilancováním vztahu mezi matkou a dcerou. Péče, kterou se Simone snaží v posledních týdnech poskytnout své matce, je svědectvím o její lidskosti, touze přenést se přes všechno špatné, připravit jí skutečně snesitelný odchod, ale zároveň je to velké duchovní cvičení.
Přejít nahoru