Znovuotevření případu se však nelíbí lidem, kteří se domnívali, že byly jejich staré hříchy promlčeny a rozhodně si nepřejí oživovat stíny minulosti.
Díky autoru Jussi Adlerovi-Olsenovi a jeho románu Nesmírný se už pošesté podíváme na kloub jednomu z odložených případů, které přistály na stole ve sklepní kanceláři oddělení Q. Pragmatického komisaře Mørcka v něm čeká hned několik nepříjemností. Kromě toho, že jej vyšetřování zavede do pro něj naprosto cizího okruhu okultismu a sekt, dojde i na tvrdou konfrontaci s jeho vlastní rodinou. Závažné zkoušky však čekají i na jeho kolegy. I díky nim se opět poodhalí rouška tajemství, zakrývající minulost asistenta Asada i sekretářky Rose.
Předchozí díl série, nazvaný Marco, mnozí fanoušci zkritizovali. Autor se v něm méně soustředil na hlavní hrdiny, což se v Nesmírném rozhodl napravit. Příběh se tak od začátku více koncentruje na vyšetřovací tým. Nechybí ale ani tradiční flashbacky, které se však tentokrát nevracejí hluboko až do doby zločinu, nýbrž jen o několik měsíců zpět. Díky tomu, že se dějové linie odehrávají téměř paralelně vedle sebe a děj se posouvá rychleji vpřed.
Stejně jako se dílu Jussiho Adlera-Olsena oproti jiným severským řadám podařilo vyhnout kvalitativním výkyvům, udrželo si konzistentní úroveň i nadprůměrné zvukové zpracování. Interpret Igor Bareš jakoby se při čtení sám stával Carlem Mørckem se všemi jeho náladami, rozmary a vrtochy. Svým nezaměnitelným melodickým hlasem dokáže obsáhnout celou širokou škálu situací, které mu košatý děj nabízí, takže se posluchač ani na chvíli nenudí. Vytrhnout se ze světa oddělení Q jde velmi obtížně, protože jak příběh, tak hlas interpreta jsou vysoce návykovými látkami. K tomuto dojmu přispívá i u seveřanů zcela netypická porce nadhledu a vtipu, kterou dokáže ve svém vyprávění Igor Bareš tak přesně vystihnout. Zejména první polovina Nesmírného je doslova prošpikována humornými narážkami a špičkováním se mezi hlavními hrdiny. A to i přes to, že některé hlášky neunikly škrtům, zkracující původní text do kompaktnější podoby.
A právě sem míří snad jediná výtka. Problematikou, o níž se příliš nemluví, je krácení předloh. Byť v tomto směru nepanuje jednotný názor, zůstává nezpochybnitelné, že takovými úpravami přichází posluchač o část původního díla. Pokud jsou z textu vyškrtány pouze dovětky, které může interpret vyjádřit prací s hlasem, lze tento fakt přehlédnout snadno. Obtížněji to jde, jsou-li škrty razantnější. Nesmírný je tak sice v tištěné podobě o více než třicet stran delší než jeden z předchozích dílů, Složka 64, paradoxně však jako audiokniha vyšel ze srovnání s o více než tři hodiny kratší stopáží. Polemika na téma, co jsou škrty ospravedlnitelné dramaturgickým záměrem, by ale byla nad rámec této recenze.
Nová audiokniha Nesmírný přináší napětí, akci, nečekané zvraty a v duchu klasických detektivek předkládá fakta, podle nichž může případ vyřešit i sám bystrý posluchač. Výjimečně pestrý hudební doprovod doplňuje vynikající interpretaci Igora Bareše. Škoda jen, že mu pro načtení nebylo ponecháno více stránek z původní předlohy.