první webový magazín o audioknihách

O slepici a lidech

Datum: 

Autor recenze: 

Nives, co to povídáš?
Nives, co to povídáš?

Edice Přítelkyně, kterou loni začalo vydávat nakladatelství Prostor a která zatím obsahuje skromnou dávku čtyř překladových románů, je jedním z mála programních činů, které se opírají o ženskou, možná dokonce feministickou stránku literárního počínání. Řada, jejíž název odkazuje na populární tetralogii Eleny Ferrante Geniální přítelkyně, si klade za cíl systematicky představovat současné světové prózy, které se soustřeďují na silné a výrazné ženské hrdinky bez ohledu na pohlaví autora. Jako druhá v pořadí zde vyšla novela plodného toskánského spisovatele Sachy Naspiniho Nives, co to povídáš, která je rovněž druhým titulem edice, který si lze pustit do sluchátek.

Groteskní začátek, během kterého titulní hrdince Nives Cilleraiové náhle umře manžel, o jehož tělo pak musí svést souboj s prasetem Bramboříkem, ve velkém stylu otvírá dveře do světa stárnoucí ženy. Ta se hodlá vyrovnat se sílícím pocitem osamělosti tak, že si do domku nastěhuje zmrzačenou slepici Giacominu, která před časem unikla manželovu nápadu připravit z ní pečínku. Postupně zjišťuje, že „žila s mužem, kterého v klidu nahradilo kuře“, bilancuje dosavadní život a snaží se přijít na to, co vlastně ještě čeká a jak se zbytkem svých dnů naložit.

Když jednoho dne slepici zhypnotizuje televizní reklama na automatickou pračku, v jisté panice volá místnímu veterináři Lorainovi Bottaiovi. Z textu se tak pomalu vytrácí vypravěč a vše se přetaví v dlouhý telefonní rozhovor, v jehož rámci se z vtipných i absurdních banalit vynořují střípky minulých životů a z nich se postupně složí jak komplexní obraz obou postav, tak i celkový obraz venkovské společnosti zalidněné množstvím lidí, kteří jsou ve své předvídatelnosti právě tak originální a zajímaví, nakolik to jsme schopni a nakolik to chceme vnímat. Stejným způsobem jsou zajímaví a originální i Nives, Loraine a jeho žena Donatella, jejichž na první pohled obyčejné životy změní jediný noční telefonát k nepoznání.

Autor knihy je mimo jiné vyhledávaný scenárista a divadelní dramaturg, což je zřetelné na první pohled. V rámci dlouhého rozhovoru dokáže v několika větách dynamicky měnit náladu i rytmus, ví, kdy zapojit vypravěče a jak velká porce popisnosti se na tom kterém místě čtenáři nepřejí. A díky půdorysu, na kterém svůj text vystavěl, stvořil dvě prvotřídní herecké role.

Ještě o jednom musíme mluvit: knížku přeložila plodná překladatelka Alice Flemrová, jedna z nejvýraznějších tváří tohoto podceňovaného, přesto extrémně důležitého uměleckého řemesla u nás. Vtiskla české verzi italský temperament a nutné je ocenit i vynalézavé převody Naspiniho nezvyklých přirovnání a slovních spojení do českého kontextu.

banner 1200x150

Zvukového zpracování, pro které jako by byla novela stvořena, se v koprodukci zmíněného nakladatele a vydavatelství Tympanum ujal režisér Hynek Pekárek, muž, který spoluvytváří ráz zdejší audioknižní krajiny jako málokterý jiný. Vsadil nepřekvapivě na vícehlasou četbu obsazenou prvotřídními interprety a výsledkem je jedna z nejvtipnějších a také nejlépe zahraných vícehlasých audioknih, které jsou k dispozici. Je nicméně vhodné zdůraznit, že se nejedná o dramatizaci, nýbrž nezkrácenou četbu, přestože velká většina nahrávky víc než připomíná dobrou rozhlasovou hru.

Zuzana Slavíková, oceňovaná interpretka, jejímž hlasem mluví na šest desítek titulů, se nejprve jen mihne jako Donatella, ale na závěr dostane solidní příležitost předvést mnohé ze své neuvěřitelné schopnosti práce s hlasem. Od prvního rozespalého „haló, Nives“ skládá zkušený Jaromír Meduna obraz Loraina, který přehnaným chlapáctvím a chrapounstvím zakrývá vlastní nejistotu a pohodlnost. A Martina Hudečková, na kterou krom partu Nives připadla i role vypravěče, nejspíš především výrazně promluví do výsledků letošní audioknihy roku, přičemž je nutno říci, že všechny tři výkony jsou mimořádné a vzácně vyrovnané.

Vynikající herectví pak doplňuje nádherná hudba Maria Buzziho, vyhledávaného skladatele scénické hudby a pedagoga brněnské JAMU. Složil a nahrál italsky náladovou muziku, v níž se zvuk tahací harmoniky a mandolíny snoubí s dynamickými silnými melodiemi, a přestože jde jen o dvakrát několik desítek sekund na začátku a konci nahrávky a vždy několik vteřin na konci kapitol, jde o ilustrativní případ pocitu lítosti, že k audioknihám nevychází samostatné soundtracky.

Audiokniha Nives, co to povídáš? je vynikající počin, v němž se hravost italských komedií snoubí s hloubkou italských sociálních dramat. Jistě se stane ozdobou každé audioknižní sbírky.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Britská společnost žije v roce 1984 pod nadvládou všemocné Strany. Hlavní hrdina Winston Smith, zaměstnanec Ministerstva pravdy, roboticky přežívá pod stálým dohledem Velkého bratra. Nepřetržité…
Richardovi se na univerzitě podaří zařadit mezi elitní kroužek pěti studentů klasické řečtiny a užívá si idylu intelektuálního přátelství v uzavřené skupince. Následný rozklad sounáležitosti…

Recenze ze stejného žánru

Postmoderní román bývá často založen na jakémsi vrstvení, kdy se pod svrchní slupkou přístupné žánrové literatury ukrývají vážnější a intelektuálštější vrstvy textu, například literární hra…

Další lákavé recenze

Rita Heyworthová a vykoupení z veznice Shawshank
Recenze

Dávkování naděje ve střídmém tempu

Příběh o mladém bankéři Andym nepatří mezi zcela tradiční “kingovky”. Čtenářům, zvyklým na plíživé budování napětí (až hrůzy), autor ve střídmém tempu dávkuje radost ze ...
Číst dál →
Velky-Gatsby-Leda
Recenze

Velký Gatsby bez jazzu

V květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Detektivka podle Aleše Vrzáka

Rozhlasovou podobu románu Joa Nesbøho Nemesis uvedl Český rozhlas letos v květnu a červnu na stanici Vltava. Po šest nedělních večerů jsme měli možnost sledovat ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Příslib návratu dobré rozhlasové detektivky

Během šesti květnových a červnových nedělí roku 2013 měli posluchači stanice Vltava příležitost vyslechnout v premiéře detektivní seriál podle románu Nemesis z pera Joa Nesbøho. ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Nives, co to povídáš?
bětovala jsem život chlapovi, kterýho mohlo zastoupit kuře.“ Krátká novela nabroušená jako břitva, která svými syrovými emocemi a ohromující a gradující upřímností odhaluje nitro člověka. Seznamte se s Nives: vdova, skrz naskrz Toskánka, hrdinka. Nedávno přišla o svého manžela. Neplakala, když ho našla mrtvého v chlívku, neplakala ani na pohřbu, ale teď ji přepadla samota. Když se rozhodne vzít si do domu jako společnost slepici, je šokovaná, zmatená a trochu provinile zjišťuje, že drůbeží společnost je více než adekvátní náhradou za jejího mrtvého manžela. Díky přítomnosti kuřete se Nives poprvé od jeho smrti dobře vyspí. Jednoho dne však slepice Giacomina ztuhne. Nives není schopna ochrnutou opeřenou přítelkyni probudit, a tak jí nezbývá než zavolat veterináře, svého starého známého. Následuje telefonát, který jako by trval celý život, telefonát, který se stane románem. Jejich rozhovor se odvíjí od slepice k minulosti - k životu, který kdysi sdíleli, k tajemstvím, která nikdy neměli odvahu odhalit, k ranám, které se nikdy nezhojily.  Slepice sice dokonale upoutá vaši pozornost, ale to, co budete prožívat na konci Naspiniho krátké novely, je celý Nivesin životní příběh. Emoce několikahodinového telefonátu, nejnečekanější tajemství a prozření, rychlost jakou se mění tóny, plynulost přechodů od frašky k syrové lítosti. V Nives se ozývají příběhy, které si vyprávíme v noci, když nemůžeme usnout: příběhy o ztracené lásce, o opuštění, o tiché a srdce drásající nostalgii, o radosti, smíchu a zoufalství.  
Přejít nahoru