první webový magazín o audioknihách

Objetí Taťjany Medvecké

Datum: 

Autor recenze: 

Mladik-Udalost-Annie-Ernauxova
Audiokniha Mladík / Událost

Hovořit a psát o tom, o čem se nemluví, o čem si dosud nikdo netroufl psát, bez ohledu na to, jestli doba připravila společnost na tak otevřenou zpověď a bez ohledu na to, jakou bolest to při samotném psaní vyvolává – takové odhodlání vyzařuje z vět francouzské autorky Annie Ernaux. Je to případ i novinky vydavatelství OneHotBook Mladík / Událost. Hlas vzpomínkám hrdinky žánru zvaného autofikce dala Taťjana Medvecká.

Zatímco literární látku nazvanou Roky interpretací obdařila Eliška Balzerová (a stala se díky svému citlivému pojetí interpretkou roku 2023 při udílení cen Audiokniha roku), dvojdílo Mladík / Událost svěřilo vydavatelství OneHotBook tentokrát do rukou Taťjaně Medvecké. Její hlasové schopnosti lze označit bez přehánění jako dar. Literární autorka i herečka umělkyně jako by splynuly v souzvuku skvostného, i když náročného poslechového zážitku. 

Novely Mladík i Událost jsou spolu provázány jak osobou vypravěčky, tak se jedna druhé dotýkají textově. Obě hovoří o tématech, která jsou vnímána jako tabu. Zralé ženy nemívají o třicet let mladší milence a slušné mladé dívky neusilují o ukončení těhotenství. Taťjana Medvecká místy volí až ospalý tón, jímž jako by šátrala prsty po klaviatuře vlastní paměti, namáhavě hledala slova a bojovala s návaly smutku. Jindy spěchá, aby náročná místa odvyprávěla a prošla jimi znovu zrychleným krokem, jako přebíháme ztmavlými místy po cestě domů tam, kde nás přepadá strach. Stejně jako autorka vyjadřuje i herečka naléhavost dramatu, které chce být vytaženo na světlo takřka proti její vůli.

V první části Mladík není tím hlavním prvek šoku či boření mýtu, že věkový rozdíl sexuálních partnerů je obyčejně přijatelný jen v případě starší muž, mladší žena. Motivem i jemností ornamentů obklopujících milostný příběh až připomíná snivost Ďábla v těle Raymonda Radigueta. Taťjana Medvecká pouhými hlasovými prostředky staví monument hrdé ženy, která si je vědoma své hodnoty, prchavosti veškerého štěstí, které kdy zažíváme, ale i chyb a marnivosti. Annie Ernaux zdůrazňuje v textu, že hlavní hrdinka jako by prožívala milostnou aféru dvojitě, protože se dívá na celou avantýru, milence i sebe sama z pozice současné i toho mladšího já, které v ní ožívá. To je velkou výzvou pro interpretku, která tento dvojí tón ovládá s noblesou.

Tak jako vyjadřuje Medvecká v Mladíkovi až živelnou chuť žít a vzdorovat mimo jiné překážky pro lásku s nadšením pohoršeným pohledům kolemjdoucích, tak výrazově těžkne v následující Události. Pokud by její projev v tomto případě měl mít nějakou barvu, snad by to byla hutně umbrově hnědá s příměsí krve. Hovoří o bolesti, strachu a ponížení, kterým ani desítky let neubírají na hrůze. Ocitáme se spolu s mladou ženou v týdnech krutého bezčasí, které zapustí v duši kořeny a zní samotou po celý život. Prostřednictvím interpretčina projevu cítíme, jak se nežádoucím těhotenstvím ochromená hrdinka pokouší vytěsnit jej ze svého těla i mysli, pokouší se zapomenout, závidí ostatním jejich obyčejné problémy a trpí způsobem, který nikoho nezajímá. Medvecká vypráví natolik sugestivně, že dává pochopit i takovou absurditu, kdy myšlenky na holokaust působí na mladou ženu útěšně. Její vlastní tragédie jí totiž nepřipadá k nezvládnutí strašná. Umění šetrně se dotýkat citlivých míst v historii tolika žen, které si těhotenství nepřály, lze v tomto pojetí interpretace pojmenovat jako mistrovství.

banner 1200x150

Příběh, který se měl odehrát v roce 1964 a napsán byl retrospektivně o mnoho desítek let později, je funkční takřka jako zvukové sesterské objetí. Děkujeme Taťjaně Medvecké i režiséru Michalu Burešovi.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Humoristický román Jeroma Klapky Jeroma Tři muži na toulkách je volným pokračováním velmi slavného a oblíbeného románu Tři muži ve člunu (o psu nemluvě).

Recenze ze stejného žánru

Eduard Bass patří nejen do povinné školní četby, ale také do hledáčku každého literárního fajnšmekra, který má v oblibě humorná vyprávění plná množství živě vykreslených…
Jméno Jaroslava Rudiše není neznámé pouze čtenářům současné české literatury, seznámit se s ním mohli také posluchači rozhlasových her a audioknih. Aktuální novinka Český ráj…

Dále od recenzenta

Další lákavé recenze

Rita Heyworthová a vykoupení z veznice Shawshank
Recenze

Dávkování naděje ve střídmém tempu

Příběh o mladém bankéři Andym nepatří mezi zcela tradiční “kingovky”. Čtenářům, zvyklým na plíživé budování napětí (až hrůzy), autor ve střídmém tempu dávkuje radost ze ...
Číst dál →
Velky-Gatsby-Leda
Recenze

Velký Gatsby bez jazzu

V květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Detektivka podle Aleše Vrzáka

Rozhlasovou podobu románu Joa Nesbøho Nemesis uvedl Český rozhlas letos v květnu a červnu na stanici Vltava. Po šest nedělních večerů jsme měli možnost sledovat ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Příslib návratu dobré rozhlasové detektivky

Během šesti květnových a červnových nedělí roku 2013 měli posluchači stanice Vltava příležitost vyslechnout v premiéře detektivní seriál podle románu Nemesis z pera Joa Nesbøho. ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Přejít nahoru