Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Objetí Taťjany Medvecké

Datum: 

Autor recenze: 

Mladik-Udalost-Annie-Ernauxova
Audiokniha Mladík / Událost

Hovořit a psát o tom, o čem se nemluví, o čem si dosud nikdo netroufl psát, bez ohledu na to, jestli doba připravila společnost na tak otevřenou zpověď a bez ohledu na to, jakou bolest to při samotném psaní vyvolává – takové odhodlání vyzařuje z vět francouzské autorky Annie Ernaux. Je to případ i novinky vydavatelství OneHotBook Mladík / Událost. Hlas vzpomínkám hrdinky žánru zvaného autofikce dala Taťjana Medvecká.

Zatímco literární látku nazvanou Roky interpretací obdařila Eliška Balzerová (a stala se díky svému citlivému pojetí interpretkou roku 2023 při udílení cen Audiokniha roku), dvojdílo Mladík / Událost svěřilo vydavatelství OneHotBook tentokrát do rukou Taťjaně Medvecké. Její hlasové schopnosti lze označit bez přehánění jako dar. Literární autorka i herečka umělkyně jako by splynuly v souzvuku skvostného, i když náročného poslechového zážitku. 

Novely Mladík i Událost jsou spolu provázány jak osobou vypravěčky, tak se jedna druhé dotýkají textově. Obě hovoří o tématech, která jsou vnímána jako tabu. Zralé ženy nemívají o třicet let mladší milence a slušné mladé dívky neusilují o ukončení těhotenství. Taťjana Medvecká místy volí až ospalý tón, jímž jako by šátrala prsty po klaviatuře vlastní paměti, namáhavě hledala slova a bojovala s návaly smutku. Jindy spěchá, aby náročná místa odvyprávěla a prošla jimi znovu zrychleným krokem, jako přebíháme ztmavlými místy po cestě domů tam, kde nás přepadá strach. Stejně jako autorka vyjadřuje i herečka naléhavost dramatu, které chce být vytaženo na světlo takřka proti její vůli.

V první části Mladík není tím hlavním prvek šoku či boření mýtu, že věkový rozdíl sexuálních partnerů je obyčejně přijatelný jen v případě starší muž, mladší žena. Motivem i jemností ornamentů obklopujících milostný příběh až připomíná snivost Ďábla v těle Raymonda Radigueta. Taťjana Medvecká pouhými hlasovými prostředky staví monument hrdé ženy, která si je vědoma své hodnoty, prchavosti veškerého štěstí, které kdy zažíváme, ale i chyb a marnivosti. Annie Ernaux zdůrazňuje v textu, že hlavní hrdinka jako by prožívala milostnou aféru dvojitě, protože se dívá na celou avantýru, milence i sebe sama z pozice současné i toho mladšího já, které v ní ožívá. To je velkou výzvou pro interpretku, která tento dvojí tón ovládá s noblesou.

Tak jako vyjadřuje Medvecká v Mladíkovi až živelnou chuť žít a vzdorovat mimo jiné překážky pro lásku s nadšením pohoršeným pohledům kolemjdoucích, tak výrazově těžkne v následující Události. Pokud by její projev v tomto případě měl mít nějakou barvu, snad by to byla hutně umbrově hnědá s příměsí krve. Hovoří o bolesti, strachu a ponížení, kterým ani desítky let neubírají na hrůze. Ocitáme se spolu s mladou ženou v týdnech krutého bezčasí, které zapustí v duši kořeny a zní samotou po celý život. Prostřednictvím interpretčina projevu cítíme, jak se nežádoucím těhotenstvím ochromená hrdinka pokouší vytěsnit jej ze svého těla i mysli, pokouší se zapomenout, závidí ostatním jejich obyčejné problémy a trpí způsobem, který nikoho nezajímá. Medvecká vypráví natolik sugestivně, že dává pochopit i takovou absurditu, kdy myšlenky na holokaust působí na mladou ženu útěšně. Její vlastní tragédie jí totiž nepřipadá k nezvládnutí strašná. Umění šetrně se dotýkat citlivých míst v historii tolika žen, které si těhotenství nepřály, lze v tomto pojetí interpretace pojmenovat jako mistrovství.

banner 1200x150

Příběh, který se měl odehrát v roce 1964 a napsán byl retrospektivně o mnoho desítek let později, je funkční takřka jako zvukové sesterské objetí. Děkujeme Taťjaně Medvecké i režiséru Michalu Burešovi.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Co kdyby Hitler v roce 1945 nespáchal sebevraždu, ale jen usnul? A co kdyby se probudil roku 2011? Jak by se asi tvářil a našel by v našem světě spojence, kteří by ho podpořili? Od těchto otázek se odvíjí román německého spisovatele Timura Vermese nazvaný Er ist wieder da, který vám nyní přinášíme v audiopodobě.

Recenze ze stejného žánru

Karel Zeithaml se dopustil velmi roztomilé a přitom chytré, chytlavé a literárně umné hříčky s názvem Falešný knír. Vzhledem k tomu, s jakou lehkostí se mu dařilo napodobit atmosféru Kunderových příběhů i autorův svébytný styl, připravil tvůrcům audioknižního vydání nejspíš nejednu pernou chvilku. A při poslechu výsledné nahrávky je to bohužel znát.
Eduard Bass patří nejen do povinné školní četby, ale také do hledáčku každého literárního fajnšmekra, který má v oblibě humorná vyprávění plná množství živě vykreslených postav a často zdánlivě obyčejných osudů. Mnoho z jeho díla lze poslouchat i v podobě rozhlasových dramatizací či audioknih. K těm nyní přibyla i sbírka volně provázaných povídek Lidé z maringotek.
Na pultech knihkupců (kteří se nebojí zadat si s audioknihami) i v nabídce digitálních distribucí se v těchto dnech objevuje reedice rozhlasové dramatizace špionážního románu Grahama Greena Lidský faktor. Titul, který byl už nějakou dobu vyprodán, tak může oslovit novou generaci audioknižních posluchačů. A třeba právě proto, že od jeho natočení už uplynulo celé čtvrtstoletí.
Ladislav Klíma byl zvláštní osobností, která uznávala řadu filozofií od solipsismu přes egodeismus až po přesvědčení, že neexistuje hranice mezi pravdou a fikcí. S ohledem na svou filozofickou vyhraněnost přistupoval Klíma i ke své literární tvorbě. Jedním z témat, která se v jeho díle často opakují, je existence, respektive neexistence hranice mezi životem a smrtí.

Dále od recenzenta

Jednou z důležitých loňských novinek vydavatelství Tebenas je audiokniha Poslední prvotina vyprávěná Bárou Munzarovou. V knižním vydání vyšla v roce 2022 v nakladatelství Symposion a její autorkou je česká psycholožka a pedagožka Olga Sozanská.
Audiokniha Mlha je takřka povinná pro všechny posluchače, kteří se seznámili s předchozími romány Bouře a Ledoborec ze série o Augustu Strindbergovi švédské autorky Kristiny Ohlsson. Vydavatelství Voxi připravilo tuto novinku opět se sázkou na dominantní interpretační vklad Igora Bareše, části textu zobrazující komplikovaný mateřský vztah pisatelky v narozeninových dopisech svému dítěti čte Lucie Juřičková.
Jistá klíčová postava románu Jablka ze stromu nepadají v jednom momentě poznamená: „Já nejsem slušný člověk.“ Po celou dobu vyprávění jako by nám autorka Liane Moriarty kladla otázku, která zní: Co to vlastně znamená být dobrým člověkem? A co to znamená mít kvalitní naplněné vztahy, ať už jsme v jakékoliv roli – rodiče, dospělého dítěte, partnera či…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Přejít nahoru