Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Na party s Virginií

Datum: 

Autor recenze: 

Paní Dallowayová
Paní Dallowayová

Těžko si představit alespoň svátečního čtenáře, který nikdy neslyšel o Virginii Woolfové, britské spisovatelce, intelektuálce a jedné z nejvýznamnějších představitelek modernismu a patrně také jedné z nejdůležitějších literárně činných osob dvacátého století. Posluchači audioknih mají však doposud možnosti vcelku omezené. Částečné nápravy se jim teď dostává díky vydavatelství Supraphon, jenž letos připravilo jeden z vrcholů spisovatelčiny tvorby, román Paní Dallowayová, v interpretaci Marie Štípkové.

V češtině byly doposud k sehnání coby audiokniha pouze spisovatelčiny Deníky, podané zcela brilantní Taťjanou Medveckou, zatímco na jiné klasiky – jako například zcela zásadní próza K majáku – si pravděpodobně ještě budeme muset počkat. Samotnou Paní Dallwayovou si mohli čeští posluchači a posluchačky prozatím opatřit pouze v angličtině nebo slovenštině, v níž vyšla v minulém roce. Jde přitom o stěžejní kus zaujímající zásadní místo nejen v dějinách literatury, ale i v tvorbě samotné Virginie Woolfové, která Paní Dallowayovou označovala za své nejlepší dílo vůbec.
 
Jak je u autorky zvykem, nestojí kniha na dynamickém ději, vše naopak působí na první pohled zdánlivě staticky, přičemž jistá roztěkanost – v kontrastu s pozvolným a nenápadným dějem – pramení z rozvětvenosti a rozkošatělosti vnitřních světů postav. Woolfová neusnadňovala čtení ani tím, o jak velké množství figur se tu jedná. V románu Paní Dallowayová děj omezila do jediného dne, jehož vrcholem má být party, pořádaná titulní hrdinkou, ženuškou vlivného manžela, členkou vyšší střední třídy. Zdánlivě nudná výchozí situace a omezené pole pro vyprávění se u autorky stávají prostorem pro detailní prokreslení dobové společnosti, analýzu množství pokrokových témat a mnoho více či méně ironických ušklíbnutí.
 
Spisovatelka se pouští do (ve své době) kontroverzních látek, jako je například lesbická láska a vlastně poměrně otevřené psaní o milostném životě obecně (pozor, neplést s pornografií nebo otevřenými popisy erotiky), což zajímavě kontrastuje s povrchností románových postav. Ani ty však nelze vykládat zcela jednoznačně, neboť právě povrchnost se tu snoubí s explozí myšlenek v jejich vnitřních světech, šosáctví ovšem nemizí, což vyvstává zejména v samotném závěru, kdy večírek naruší jistá nepříjemná událost. Mezi další ústřední témata patří stárnutí nebo dopad první světové války na psychiku jedince, nezastupitelné místo tu má i otázka sebevraždy. Ostatně smrt jako taková je v rozličných podobách v románu – především v různých latentních polohách a v symbolické rovině – přítomná prakticky neustále. Woolfové se podařilo na úsporném prostoru otevřít – a to poměrně hluboce – i jiná společenská a feministická témata, jako třeba pohled na ženy, vždy filtrovaný primárně skrz jejich věk a krásu.
 
Interpretace Marie Štípkové je poměrně umírněná, byť herečka místy zvýší důraz hlasu. Pokud tak činí v přímé řeči, občas se jí však nedaří vystihnout emoce správně, což je nejpatrněji znát v momentech, kdy například přečte repliku velmi věcným tónem, načež nám – skrz vypravěče v er-formě – sdělí, že postava promluvila rozčileně. Neděje se tak často, ale jen těžko lze takové promluvy přeslechnout. Na většině míst však naštěstí situaci, náladu a emoce vystihuje dobře a přiléhavě.
 
Její intepretace by si však možná zasloužila trochu svižnější tempo, byť pomalá četba má své opodstatnění. V tomto pozvolném rytmu evokuje Paní Dallowayová další z biedermaierovsky pojatých románů o paničkách vyšší střední třídy první čtvrtiny dvacátého století, které řeší své banální životy, večírky, vztahy a středobodem života jsou sňatky, pověst a odpolední čaje. Woolfová román zasadila právě do tohoto prostředí, aby se z těchto pozic dopouštěla nemilosrdné kritiky zmíněné společnosti a demaskování její licoměrnosti. Pomalejší tempo s ohledem na obsah tedy kontrastuje do jisté míry tak, jak bylo nejspíš autorčiným záměrem, avšak alespoň malé zrychlení by poslechu velice prospělo. Ostatně pro dichotomii pojetí a významu už Woolfová zvolila svůj narativní styl, není třeba iluzi nudného měšťáctví ještě umocňovat tempem četby. Přinejmenším ne v takové míře. Na druhou stranu, autorka hojně využívá metody proudu vyprávění, v nichž je poměrně snadné se ztratit jak pro čtenáře, tak pro posluchače. Audiokniha tedy vyžaduje vyšší míru pozornosti a naopak příliš svižné tempo by jí také neprospělo.
 

 
Přestože obecně nejde o špatně natočenou audioknihu (avšak ani o nijak vyčnívající, výsledek spíše nenadchne ani neurazí) a četba Štípkové je uchu příjemná, drobných těžko pochopitelných chyb se najde více, a to hlavně v postprodukci – na některých místech je slyšet, jak interpretka polkne, což maličko ruší a rozhodně nešlo o záměrný zvuk jakkoli související s právě čteným textem. Na jiném místě zase můžeme zřetelně zaslechnout dost neprofesionální střih, kdy interpretkou vyslovené slovo najednou končí nepěkným useknutím.
 
I přes zmíněné chyby však není audioknižní vydání Paní Dallowayové žádným průšvihem. Byť by leccos mohlo být lepší, posluchačky a posluchačky, toužící se s tímto skvělým románem seznámit, by odradit nemělo. Ostatně najít správné vyvážení tempa, emocí a celkového pojetí je pro takovýto román extrémně náročné a je třeba zdůraznit, že režie se s Woolfovou poprala se ctí, byť do jisté míry šlo o boj nevyrovnaný. 
 

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Francouz Henri Charrière byl v roce 1931 nespravedlivě odsouzen za vraždu na doživotí, strávil dvanáct let v trestanecké kolonii na Ďábelských ostrovech, uprchl a dvacet let poté popsal svůj příběh v bestselleru, jehož filmová verze se Stevem McQueenem v titulní roli obletěla svět.
Během prvního roku bojů Severu proti Jihu prožívají čtyři sestry rozdílných povah pod dohledem starostlivé matky nejrůznější sourozenecká škádlení, nacházejí přátelství, snaží se pomáhat druhým a potkávají je první citové zmatky. Romantická Meg, nezkrotná Jo, plachá Beth a rozmazlená Amy musejí čelit stesku po tatínkovi, který bojuje v občanské válce, nedostatku či vážné chorobě, ale…
Pohádková hra z českého podzámčí o poddanství, strachu z vrchnosti a odvaze. Generacemi oblíbená divadelní klasika v novém rozhlasovém nastudování.
Pekařský pomocník Charlie Gordon je mentálně retardovaný, což nutně neznamená, že by si jako kdokoli jiný nechtěl v životě polepšit. A protože vyniká úžasnou motivací k učení, vybere si ho věda jako první lidskou bytost, jejíž inteligence se zvýší operativně. V laboratorním prostředí dostane mladík za úkol psát si deník a také společnici: myš Algernon,…

Recenze ze stejného žánru

Je jen málo současných tuzemských divadelních fenoménů. Inscenace Divadelního spolku Kašpar v Divadle v Celetné Růže pro Algernon, ovšem patří mezi ně. Jevištní dramatizaci novely Daniela Keyese zvládli mnozí z nás vidět už kolikrát, možná i s půvabným „stínovým“ překladem do znakové řeči. Už od roku 1993 v ní v hlavní roli exceluje Jan Potměšil,…
Ještě před tím, než Pavlu Kosatíkovi vyšla (v tom dobrém slova smyslu) vyčerpávající monografie Jiný TGM, sesbíral do knižní podoby sto Masarykových citátů a svým komentářem je uvedl do kontextu. Tuto, vlastně občas i vtipnou, exkurzi do myšlení našeho „Tatíčka“, si můžeme nyní poslechnout.
Autobiografický román Henriho Charrièra, se stal v době svého vydání, tedy v roce 1969, bestsellerem a jeho autor společenskou celebritou. Příběh zločince odsouzeného na doživotí a deportovaného do nechvalně proslulé věznice na Ďábelských ostrovech, notorického útěkáře, muže pevné vůle a nebývalé vytrvalosti, uchvátil čtenáře a o čtyři roky později i filmové diváky. Letos ho mohli…
Audioknižní vydání románu Tři kamarádi Ericha Marii Remarqua se posluchačům dostává jako čtvrté v remarquovské sérii vydavatelství OneHotBook. Dovolme si tedy nejprve malé ohlédnutí za třemi předešlými tituly.

Dále od recenzenta

Učitel Paša se vydává skrz frontovou linii pro svého synovce, uvízlého na okupovaném území. Je začátek roku 2015 a na části Ukrajiny nedávno začal válečný konflikt, který bohužel hned tak neskončí. Zhruba tak by se dala v krátkosti shrnout výchozí situace Žadanova románu Internát, v originále vydaného roku 2017, v překladu do češtiny pak roku…
Kdo by neznal příběh sirotka Sebastiána a jeho fenky Belly (nebo je to obráceně a příběh je o Belle a jejím lidském sirotkovi?), nejznámějšího románu francouzské spisovatelky, herečky, scénáristky a režisérky Cécile Aubryové. Konec konců, Bella a Sebastián baví a dojímá dospívající čtenáře už více než půl století.
Byť poezie v audioknižní podobě občasně vychází, je stále „popelkou“ a posluchačům se jí nijak velké množství nedostává. A když už, tak se jedná zpravidla o texty autorů dávno mrtvých. A přesto, že Ivan Martin Jirous už tento svět také opustil, lze ho považovat za autora více méně současného, přestože ke generaci nejmladších poetů má…
Audioshow Ženy s podtitulem „Příběhy hrdinek, o kterých jsme se ve škole neučili“ napsala pro Audiotéku Jana Patočková ve spolupráci s Matoušem Hrdinou. Společné dílo autorské dvojice režírovala Bela Schenková, interpretace se ujaly Tereza Dočkalová a Tereza Hofová. Osmidílný seriál je určený exkluzivně předplatitelům Audiotéky v mobilní aplikaci.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Paní Dallowayová
Slavný román v podobě audioknihy vychází u příležitosti 140. výročí narození Virginie Woolfové. Nejznámější dílo britské autorky Virginie Woolfové vznikalo v letech 1922 až 1924. Původně se mělo jmenovat Hodiny, protože údery zvonu Big Benu prostupují celou knihou jako uvědomění si neodvolatelně uplývajícího času, pomíjivost dění. Dalším významným vnějším detailem příběhu jsou květiny, kterými autorka dokresluje povahové rysy postav.
Přejít nahoru