Apolena Rychlíková a Pavel Šplíchal sledují souvislosti a významový vývoj pervitinu od počátku nacistického Německa a reprodukují poznatky z knihy Totální rauš – Drogy ve Třetí říši Normana Ohlera, z nichž jako by vyplývalo, že z jistého úhlu lze události příčin, úspěchů a konce Hitlerovy éry považovat za svého druhu drogový problém. Přes teorii takzvaného krysího parku nám dále dávají pochopit mechanismus vzniku závislosti – v experimentu bylo prokázáno, že na její vznik má vliv nejenom dostupnost úlevové drogy, ale rovněž množství podnětů nacházejících se v prostředí zkoumaných hlodavců.
Oba autoři hovoří o pervitinu jako o fenoménu, který je jakousi hlavní postavou knihy. Proměňuje se v průběhu dekád – v osmdesátých letech mělo jeho užívání komunitní charakter, který se postupně kapitalizoval. Původní „drogonauti“ v dobách undergroundu se dají považovat za skutečné objevitele zapomenutých nacistických receptur, jejich popkulturní obrázek tvořila tehdejší propaganda a později Radek John v knize Memento. Doba postupně pervitin posunula na méně pejorativní místo v hodnotovém žebříčku a uživatelé dneška nemají problém sdílet svou závislost a zkušenosti na sociálních sítích.
Při poslechu četby Pika se dostáváme mimo historické prostředí do současných reálií – nacházíme popisy z terénu, například z odvykacího léčebného procesu v komunitě, ve vězení a ve vyloučené lokalitě, kdy v každém z nich má užívání svá specifika. Vyzdvihněme smutným vyzněním vypovídající opis hry dětí na injekční aplikaci drogy. Výpovědi respondentů a autorů, průvodců audioknihy, interpretují přesvědčivým způsobem Tereza Hof, Klára Cibulková, Anna Kameníková, Hynek Chmelař a Vojtěch Hrabák. Interpreti představují nejrůznější postavy, vypovídající svůj drogový příběh, až na Terezu Hof, která představuje spoluautorku knihy Apolenu Rychlíkovou. Pokud v některých případech barva hlasu pocitově neodpovídá věku respondenta, předpokládanému ze souvislostí, je více zřejmá etika, s níž se s nimi nakládalo, protože výsledek neimituje dokumentární nahrávku z terénu.
Každý z deseti dílů audioknihy doprovází jiný hudební styl, což velmi prospívá prožití vývoje doby, takže uslyšíme v dobrém slova smyslu provařeného Lou Reeda, ale dále mimo jiné i přední zástupce českého rapu. Konkrétní skladby jsou zvoleny s respektem k původnímu textu knihy, v níž autoři uvádějí každou kapitolu citací písně. Originální text byl do rozhlasové verze krácen tak, aby ve výsledných deseti částech zůstalo to nejzásadnější. Audiokniha má smysl pro každého, kdo ocení pohled na přitažlivost, důsledky i trauma, které stojí za užíváním závislost způsobujících substancí.