Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Pohádka rozezpívaná i poučná

Uhlíř, princ a drak
Uhlíř, princ a drak

Polehoučku se k nám opět vplížil čas Vánoc a končícího roku, a i když je v této době obvyklé nahlížet spíše do pohádkových šuplíků televizního a rozhlasového archivu, potěší jistě i nějaká ta audioknižní novinka. S jednou přispěchal Supraphon.

Písničkářka Radůza patří mezi tuzemské folkové stálice s bohatým okruhem posluchačů, která přestávky mezi svými řadovými alby ráda vyplňuje žánrovými odbočkami. Její hudební pohádka Uhlíř, princ a drak zavede posluchače do království, které je kvůli sobectví jeho obyvatel stiženo Matkou přírodou kletbou věčné zimy. Pomoci může hodný drak, který si na princeznách jen tak nepochutná, zato umí měnit roční období. Skoro už to vypadá, že by se království mohlo z prokletí celkem snadno vymanit, to by se ale v příběhu nesměli objevit chrabrý uhlíř a tak trochu nešikovný princ Kryšpín. A nebýt jedné důležité věci jménem láska, kdo ví, jak by to všechno dopadlo.

Jak již název i nástin příběhu napovídá, jde o pohádku v mnoha ohledech zcela tradiční, jak zápletkou, tak modelovými postavami, a vlastně i Radůziným melodickým rukopisem. Punc originality jí dává především zvolená veršovaná forma. Tu a tam se ve verších objeví i nějaký ten moderní termín, ale v poněkud opačném gardu, než bychom mohli čekat.
 

 

Nahrávka Uhlíř, princ a drak vychází z textu, který byl již dříve inscenován v kladenském Divadle Lampion, pro audioknižní podobu však doznal určitých změn. Stopáž běžného hudebního CD samozřejmě není nafukovací a bylo třeba dramaturgických zásahů, přesto zamrzí, že povahové vlastnosti hrdinů zůstaly jen naznačeny. Prostor pro rozvinutí dalších humorných situací tak bohužel musel ustoupit nutnosti dosti kvapného posouvání děje.

banner 1200x150

Herecké obsazení audioknihy sestává z mladých členů ansámblu Národního divadla, z nichž někteří působí i v seskupení Cabaret Calembour, kde jsou písničky jako doma. Postavy pohádky se tak i díky tomu staly plnokrevnými. Princezna Vendulka Anny Fialové je na první poslech sympatická a důvtipná dívka, komorná Otylka v podání Lucie Polišenské si nepotrpí na cavyky, Jiří Suchý z Tábora si užívá dvojroli bojácného krále a zároveň i draka v jeskyni, a Radúz Mácha skutečně působí od první věty jako princ-zmatkař, aniž by ale tento rys přehnaně akcentoval.

Hned na začátku příběhu ovšem dochází k jistému zmatení: pěveckého partu postavy krále se totiž v písni Racionální výživa ujal svým charismatickým hlasem Igor Orozovič, který ovšem v pohádce vystupuje v roli uhlíře. Tento „televizní“ fígl, kdy je u hudebních projektů použit pro dobře zahranou postavu jiný zpívající hlas, tak v tomto případě odhalíte podle tykání a vykání mezi postavami. Mladší posluchači záměnu interpreta nejspíše nepostřehnou vůbec.

Některé scény by zasloužily bohatší a detailnější práci se zvukovými efekty, současně je třeba nadšeně zmínit, že téměř desítka skladeb má bohatou instrumentaci bez laciných syntezátorů, písničky jsou chytlavé a snadno zapamatovatelné. Pokud tedy překlenete drobné nedostatky, které ale vznikly spíše z praktických vydavatelských důvodů, je Radůzin audioknižní Uhlíř, princ a drak příjemným poslechem, nejen pro odpočinková sváteční odpoledne.

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Ve starých egyptských bájích a pověstech se vracíme po stupních staletí zpátky do dob před několika tisíci lety, kdy staří Egypťané uctívali boha slunce, ale také do doby počátků velkolepého stavitelského umění, řemesel a do doby počátků lékařské vědy a astronomie, k pramenům lidské vzdělanosti. Staré egyptské příběhy zpracované podle překladů ze starých papyrů, podle…
Kombinaci milých, vlídných hlasů, krásné hudby a mistrovské interpretace oblíbených, milovaných pohádek, to vše obsahuje tento komplet. Jeho název není nadsazený, protože jde skutečně o ty nejlepší pohádky, v nichž někdy interpreti také zpívají.
Líbí se vám mašinky? Krásné, kovové, oddechující na nádraží nebo namáhavě supící po kolejích do kopce, až se jim kouří z komínů? Chcete vědět, kdo je to vechtr, co znamená pešunk, pucvole nebo jiná tajuplná slova?

Recenze ze stejného žánru

V letošním roce vznikly hned dvě zvukové verze Čapkova Povídání o pejskovi a kočičce. Oblíbených zvířecích hrdinů se pochopitelně audioknižní vydavatelé chopili v minulosti již několikrát, a tak než se pustím do hodnocení obou aktuálních nastudování, podívejme se, proč bychom jim měli věnovat pozornost.
V knize Dvanáctero pohádek z celého světa žil na posledním obrázku trpaslík Pitrýsek s pěkně vykrmenou a panovačnou husou, která neznala nic jiného než šišky. Tak dlouho štípala Pitrýska do nosu, až se sbalil a utekl do světa, aby našel své bratry. Na své cestě se stal maskotem a přítelem taxikáře pana Srdce, hrál osmého…
Pravdomil – to je opravdu trest takhle se jmenovat! Zvlášť, když jste devítiletým žákem základní školy. No, jen si to představte: někam vejdete a chtějí po vás, abyste se s tímhle jménem uvedli... Pokaždé je to stejné – údiv a následný výbuch smíchu. Není tedy divu, že Pravdomil Madlafousek chce od ostatních, aby mu říkali Bill.
Častým tématem autorů dětských příběhů bývá odnaučování se nepěkným zlozvykům. Této myšlence se dlouhodobě věnují i audio média: Rádio Proglas letos ve svém pořadu Zíváček znovu uvedlo knihu Pohádky o vlastnostech z pera Frídy Pisturiosové, Český rozhlas nedávno v Hajajovi odvysílal původní seriál Lukáše Jůzy O dětech z jiného těsta a divokých vajec, Levné knihy…

Dále od recenzenta

Román Simona Mawera Skleněný pokoj, pro jehož fiktivní příběh posloužila jako inspirace brněnská vila Tugendhat, zarezonoval v našich kulturních kruzích po svém vydání v roce 2009 hned několikrát. Rok po českém překladu vznikla v brněnském rozhlase třináctidílná četba na pokračování v podání Ondřeje Mikuláška. O pět let později se v Městském divadle Brno uskutečnila premiéra…
Interiér automobilu je prý velmi dobré místo k přemýšlení. Coby neřidič to sice nemohu potvrdit ani vyvrátit, ale pokud bych si za volantem uměl třídit myšlenky tak nápaditě jako Marek Eben, rád tomu budu věřit. Však se o tom v jeho Myšlenkách za volantem, které časopisecky vycházejí už od roku 2014, knižně je loni vydala…
Lišce Bystroušce z lesů za Brnem se díky hudbě Leoše Janáčka podařilo doslova oběhnout celý svět. Jak důvěrně ale známe původní literární předlohu Rudolfa Těsnohlídka a jak moc se od slavné opery liší? K zjištění nám může pomoci třeba audiokniha, kterou na přelomu roku vydalo Tympanum.
Jen málokterý zástupce literatury pro celou rodinu má tak neotřesitelné postavení, jako Malý princ. S železnou pravidelností se další a další tvůrci snaží ve stále nových adaptacích vyjádřit svůj pohled na Exupéryho nesmrtelný text. A příliš nezaostávají ani audiozpracování, kterých je v nabídce opravdu nespočet. Nejnověji se k tomuto kroku odhodlali hudební skladatel Daniel Barták,…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Přejít nahoru