Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Poslechněte si Trainspotting a udělejte to pro své fanoušky

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha-Trainspotting-Irvine-Welsh
Audiokniha Trainspotting

„O hnusné věci v životě je potřeba se podělit,“ říká postava s přezdívkou Sifon v románu Irvina Welshe Trainspotting z roku 1993, a to ve špičkové interpretaci Kryštofa Bartoše v audioknize vydané vydavatelstvím OneHotBook v režii Víta Maloty. Že je důležité podělit se o mnohdy vysloveně karnální historky plynoucí z průvodních jevů drogové závislosti, je naprostá pravda.

Filmové zpracování románu z roku 1996 se stalo okamžitým fenoménem, což učinilo už jen z toho ohledu uchopení interpretace náročným. Kryštof Bartoš se musel vyhnout kopírování filmových postav a k tomu se postavil čelem, protože si zvolil vlastní cestu, jak zvládnout partu podivných individuí nejen charakterově předvést, ale rozlišit je mezi sebou. Welsh v tomto směru dává kvalitní vodítka, jelikož jednotlivé figury se vyznačují svébytnými jazykovými prostředky, které užívají. Například Spuda poznáme podle jeho často vkládaného víš jak. Umět přirozeným způsobem nadávat, zbavit se naučené ortoepické výslovnosti či vkládat výplňová slova je určitá vyšší úroveň herecké zdatnosti. Bartoš dokáže s přehledem být autenticky psychopatický, zahrát cizí přízvuk, používat slovní hříčky a zkomoleniny a imitovat řečovou vadu či monology výrazně pod vlivem omamných látek. Právě tyto látky a zejména heroin sehrávají vedle všech postav hlavní roli.

Bylo by otřepanou otázkou, pokud bychom se divili, kde Kryštof Bartoš bere tak solidní přízvuk narkomana, protože dobrých herců je trapné se takto ptát. Nicméně v tak naléhavé podobě generační zpovědi mohlo toto audiodílo vzniknout zejména díky nekonvenčním zvoleným přístupům. Nepravidelně dlouhé úseky kapitol navyšují neklid, s nímž nás hlas Kryštofa Bartoše zavaluje další špínou valící se ze zkušeností plejády hlavních i vedlejších postav. Z nich je historka o tom, jak se doslova (ne)posrat na záchodcích ve snaze udržet v sobě vzácné valium, ještě nejlehčího charakteru. Legendární záchodová scéna, která se při natáčení filmového zpracování obešla bez výkalů a vystačila si s čokoládou, do níž Renton strkal hlavu, v Bartošově popisu shitu v kalhotách takřka hmatatelně páchne. Pro popis textu se hodí zaktivovat málo užívaný výraz karnální, tedey laicky řečeno, že je to maso. Nakonec stejně jako Renton zjistíme, že v Trainspottingu (i v životě) jsou horší věci, než mísa plná výkalů obtékající vaši hlavu. O některých detailech pomsty na někom, kdo záměrně šířil HIV, jsme snad ani slyšet nechtěli. Heroin, Irvine Welsh a dikce Kryštofa Bartoše jsou však nemilosrdné kombo.

Díky Trainspottingu a dalším popkulturním klenotům devadesátek záhy vznikla iluze, že fetovat je sexy. Zatímco román zpracovával realitu čerstvě dospělých ve Skotsku v 80. letech, kteří na nabídku dospělého života pravili Děkuji, nechci, v Česku zapůsobil takový trend s desetiletým zpožděním. Na první místo se neumístily hodnoty jako práce, rodina, koníčky, ale rauš, Velvet Underground, David Bowie a jako motto zafungoval výrok Iggyho Popa Skotsko fetuje v sebeobraně. Zjednodušení filmové verze Trainspottingu nás ochudilo o přehršel hlášek, které uvádí Kryštof Bartoš s jistotou znalce, z nichž vyčnívá například ironické zopakování výroku kapely, který padnul v televizním pořadu: „Udělejme to pro své fanoušky,“ kdykoliv se hrdinové plánovali vyndat z podoby. Román si zaslouží připomenout kontext jiných děl, v nichž byl skutečný život jen pro ty, kteří se nedovedli vyrovnat s drogou (Burghesův Mechanický pomeranč, Maslowské Červená a bílá), kde autor rozehrává slovní i příběhové hříčky a které interpret musí umět uchopit s určitou frackovitostí v krvi.

V rámci dojmu jízdy rokenrolových hvězd je upřímným přítelem Bartošovu toku vět hudební složka. Ta by si zasloužila v podstatě samostatnou recenzi. Nedělí jednotlivé kapitoly, jak jsme normálně zvyklí, ale uvádí celé dílo rockovým nářezem, loučí se s námi podobně brutálními rytmy a vstupuje dokonce do textu, aby navýšila tíseň či posunula účinek té které hlášky na vyšší úroveň stylovým virblem. Bylo by smutné, kdyby hudba autorsky čerpala z proslulého filmového soundtracku, a tomu se nepřiblíží stylem ani na jedinou chvíli. Těmito autory hudby, kteří posunuli celý zážitek o level výše, jsou Martin Jelínek, Jan Neruda a Michael Nosek. V reálném slova smyslu obohatili text o zvuky rauše a hrůzy, které se nedrží za běžnými mantinely jako hudba těch „slušných audioknih“, ale vstupuje do interpretova projevu, seběvědomě s ním komunikuje a je mu vyprávěcím partnerem. Odvážná díla vyžadují odvážná řešení. Děkujeme.

banner 1200x150

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

V Německu žijící Jan Kraus je zvyklý „převážet“ umírající na druhý břeh – v případě Wenzela Winterberga ho ovšem čeká pořádně dlouhá a překvapivá jízda. A to doslova. Liberecký rodák a bývalý tramvaják, který je stejně starý jako Československá republika a trpí podivnými záchvaty historie, totiž svého pečovatele požádá, aby mu dělal společnost na jeho…
Londýn 1893. Když mladá Cora Seaborneová ovdoví, je to pro ni spíše úleva než rána. Život ve městě a nešťastné manželství ji ubíjely (někdy až příliš doslovně), a tak pro ni pobyt na venkově v Essexu představuje naději na světlejší zítřky. Vesnici Aldwinter si hned zamiluje a najde přátele v rodině místního pastora. Harmonický život…
Třiasedmdesátiletý pan Ovčáček doslova přežívá v domově pro seniory. Má vyšší inteligenci než většina klientů i zaměstnanců a rád dělá různé legrácky a naschvály. Ty ale zdaleka ne všichni berou s humorem.

Recenze ze stejného žánru

Debutující prozaik Josef Škvorecký stvořil v polovině 50. let v románu Zbabělci jednak svoje alter ego, postavu Dannyho Smiřického, ale také svůj typický styl, v němž se až bestiální ironie mísí s obrovským pochopením lidské slabosti. A také si už jako začínající autor vydobyl pověst literárního průšviháře, která ho bude doprovázet celý život (k dobovým…
Když se audiokniha po letech vydá znovu, může se ukázat, jak se mezi tím změnily možnosti vydavatelů, očekávání posluchačů nebo také samotného autora díla. Jaroslav Rudiš u nás vychází audioknižně už od roku 2010 a za tu dobu se toho změnilo opravdu hodně. Čtrnáct let stará nahrávka Nebe pod Berlínem však stále obstojí.
„Podívej se, co dovede s chlapem udělat minuta vášně,“ říká jedna z postav románu anglické romanopiskyně a jedné z nejpopulárnějších autorek anglické literární moderny Daphne du Maurier Má sestřenka Rachel. Ten poprvé vyšel v roce 1951 a přestože nepatří mezi spisovatelčiny nejznámější knihy, rozhodně se řadí k těm nejlepším.
S prózami reflektujícími život v turbulentním dvacátém století se u nás v posledních letech doslova roztrhl pytel. Příběhy obyčejných lidí (a zejména žen) v období nadvlády komunismu nebo nacismu nejen přibližují nedávnou historii a osvětlují průběh, příčiny a následky tehdejších událostí široké veřejnosti, ale také čtenářsky stále táhnou jako málokteré jiné téma. K těm, kdož…

Dále od recenzenta

Jednou z důležitých loňských novinek vydavatelství Tebenas je audiokniha Poslední prvotina vyprávěná Bárou Munzarovou. V knižním vydání vyšla v roce 2022 v nakladatelství Symposion a její autorkou je česká psycholožka a pedagožka Olga Sozanská.
Vydavatelství Tympanum letos pokračuje v sérii audioknih Heinz-Petera Röhra určených odborné ale i laické veřejnosti, a to nahrávkou Závislost - Jak jí porozumět a jak ji překonat, v těsném sledu následovanou studií Hraniční porucha osobnosti s podtitulem Vznik poruchy, průběh a možnosti jejího překonání. Obě spolu, stejně jako některé z předešlých audioknih tohoto autora, předkládá…
Nakladatelství Větrné mlýny v roce 2025 převedlo do audioknižní podoby pozoruhodnou prózu Formalita v Kyjevě z roku 2021 od německy píšícího autora Dmitrije Kapitelmana. Jde o jeho druhou práci po prvotině Úsměv mého neviditelného otce, v níž je pro něj zásadním tématem cesta za vlastními kořeny a identita člověka, který je židovsko-rusko-ukrajinského původu a od…
Irvingův Svět podle Garpa a David Novotný v hlavní roli audioknižního zpracování vydavatelství OneHotBook z konce roku 2024 – to se rovná 24 a půl hodinám poslechové smršti. Plasticky funkční projev Davida Novotného režijně vedl a jeho temperament jistě musel notně krotit Michal Bureš. Doplňme, že Irwingův román spatřil světlo světa v roce 1978.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Přejít nahoru