Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Pětkrát s poutníkem Máchou

Pouť krkonošská, Máj, Marinka a další
Pouť krkonošská, Máj, Marinka a další

Kdo by neznal Karla Hynka Máchu – přinejmenším jeho Máj nám byl všem vtloukán do hlav ve škole a – většinou nepochopen – zůstal v ní snad každému, kdo vyrůstal v české kotlině, byť většina si nejspíš vybaví jen úvodní verše. Kdo by rád škody napravil, má nyní možnost vrchovatou.

Máchův Máj je skladba z mnoha důvodů nádherná, avšak chce se říct, že i prokletá: Bez nadsázky lze tvrdit, že právě kdesi u Máje končí povědomí většiny Čechů o poezii, ale i o samotném autorovi, který přitom napsal další, neméně pozoruhodná díla. A to nejen básnická, nýbrž i prozaická. O to větší obdiv si zaslouží aktuální audiovýbor z básníkovy tvorby, který sestavil a načetl zasloužilý herec a notoricky známý brilantní audioknižní interpret Jiří Schwarz. Jeho výběr z Máchova díla vydalo v letošní roce Tympanum.
 
A jde o výběr opravdu reprezentativní, kromě nejznámějšího Máje obsahuje také povídku Marinka, krátkou prózu Pouť krkonošská, a navíc dvě drobnější dílka Večer na Bezdězu a Sen o Praze, přičemž přinejmenším poslední dvě jmenovaná možná nebudou všem posluchačům tak úplně známá.
 
Nahrávku otevírá povídka Marinka, nesmírně sugestivní a melancholický text, obsahující v sobě veškeré esence romantismu, krásu snoubící se se smrtí, touhu po vzdáleném a nedosažitelném, drsnost přírody ostře kontrastující s jejím půvabem a křehkostí, odráženou i v lidech, zde konkrétně v nemocné dívce Marince. Nezaměnitelný, suchý a hrubý, přesto příjemný, hlas Jiřího Schwarze k tomuto textu sedí naprosto perfektně. A byť interpret textem obecně proplouvá s pochopením, zpočátku jako by si místy nebyl jistý, sem tam má posluchač pocit, jako by Schwarz nevěděl, kde udělat pauzu a na několika málo místech dokonce špatně vystihuje emoce. Těchto pasáží je málo, ale o to víc zamrzí, neboť jinak je Schwarz pro Máchu rozený interpret. To je nejlépe slyšet právě v melancholických pasážích, k nimž Marinka nevyhnutelně směřuje.
 
Následuje čtvrt hodiny trvající krátká próza Večer na Bezdězu, v níž Mácha jinotajně zachytil kontemplace o vývoji chlapce v muže a kterou interpret podává s patřičnou důstojností, k jazyku básníkovu v této próze ladící, byť i zde jako by opět místy tápal ve frázování, nadto v nahrávce trochu ruší až příliš hlasitě slyšitelné nádechy. Následuje prakticky neznámá báseň Sen o Praze a teprve odteď je naplno slyšet síla spojení Máchova textu a Schwarzova přednesu. Pokud si narátor nebyl občas jistý ve frázování básníkovy prózy, jeho verše zvládá výborně a poslouchat recitaci je opravdový zážitek. Předchozí Schwarzova nejistota jako by zmizela a nevrací se ani v následující skvěle interpretované próze Pouť krkonošská, patřící možná k tomu nejlepšímu, co Mácha napsal. 
 

 
Celý více než dvou a půl hodinový výbor z díla pak uzavírá bezmála hodinová nahrávka Máje, která – na rozdíl od většiny ostatní Máchovy tvorby – vyšla i v audiální podobě mnohokrát, v různém podáví s různou kvalitou. Jiří Schwarz patří k těm interpretům, kteří přednes Máje silně prožívají, a i když většinou smysluplně, na několika místech mohl s emocemi trochu ubrat. Jednoznačným plusem je však tempo, které příjemně odpovídá náladě i rytmu básnické skladby. Nejsilnější devizou je u interpreta stále hlas, který – jak už bylo zmíněno – Máchovým veršům nebývale sluší.
 
Byť zmiňuji v průběhu recenze několik věcí v četbě ne úplně perfektních, nahrávka by vaší pozornosti určitě uniknout neměla, ať už jste Máchovi čtenáři, nebo se s jeho tvorbou chcete teprve o něco hlouběji seznámit. Za tento počin si interpret i vydavatel zaslouží plné uznání. Je tu ovšem jedna poněkud větší chyba, kterou nemohu nezmínit, a to v práci se zvukem. Schwarz totiž v celé nahrávce zní, jako by si maličko šlapal na jazyk. Nejsem si jistý, zda je to chyba interpreta či mistra zvuku, ve výsledku to ovšem ruší a audioknihu – jinak příjemně načtenou – mírně kazí.

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

V tomto příběhu a jeho napínavé zápletce pracuje Paulo Coelho s tématem ženské síly, lásky, hledání vlastního já a zpřístupnění se energiím světa.
Vánoční koleda je povídka o zázraku a o naději starší než 170 let. Dokážou vánoční svátky změnit i toho nejzkaženějšího člověka? Pan Skrblíř je starý, hamižný muž. Nenávidí lidi a Vánoce jsou pro něj ztráta času a peněz.
Černý román o škole pro popravčí odkrývá mechanismy moci v absurdní nadsázce. Andělsky krásná Lízinka Tachecí se nedostane na střední školu. Její pragmatická matka v honbě za maturitou objeví možnost studia na speciálním utajeném učilišti pro budoucí katy.

Recenze ze stejného žánru

Vedle Supraphonu je Radioservis jediným nakladatelstvím, které může čerpat z bohatého zvukového archivu a je jen dobře, že posluchače průběžně seznamuje s klenoty tuzemské a světové rozhlasové dramatiky. V listopadu 2014 se tak na trhu objevila dvoudílná dramatizace Dostojevského románu Bratři Karamazovi v úchvatné režii Josefa Melče z roku 1996.
Když letošní audioknižní trh obohatil Spalovač mrtvol Ladislava Fukse, mnohým z nás zatrnulo. Je-li nově zpracována novela, která se dá bez pochybností označit slovem „kultovní“ a existuje-li navíc podobně kultovní zpracování filmové, je jednoduché nové tvůrce přezíravě a blahosklonně politovat s tím, že cvrček těžko doroste hory.
Lišce Bystroušce z lesů za Brnem se díky hudbě Leoše Janáčka podařilo doslova oběhnout celý svět. Jak důvěrně ale známe původní literární předlohu Rudolfa Těsnohlídka a jak moc se od slavné opery liší? K zjištění nám může pomoci třeba audiokniha, kterou na přelomu roku vydalo Tympanum.

Dále od recenzenta

Zpěv drozda amerického spisovatele Waltra Tevise patří v žánru science fiction ke klasikám a má své pevné místo mezi nejoriginálnějšími dystopiemi konce minulého století. Byť autor je dnes znám převážně jinými díly, i Zpěvu drozda se bezmála čtyřicet let po vydání dostává zasloužené pozornosti, kterou u nás oživuje aktuální vydání audioknihy.
Jméno Mario Puzo je do jisté míry symbolem beletrie z prostředí italské a především italsko-americké mafie. Zejména román Kmotr je (společně s trojdílnou filmovou adaptací) doslova kultovní. O něco méně známý Sicilián, próza ze světa Kmotra, též zaměřená na osudy rodiny Corleone, nyní vyšel jako audiokniha načtená Markem Vašutem.
Jiří Orten patří k našim nejvýraznějším básníkům první poloviny dvacátého století, byť za života stihl vydat jen čtyři knihy veršů, než ve věku dvaadvaceti let zemřel poté, co ho v Praze v roce 1941 srazila německá sanitka. Jeho hluboké, nesmírně obrazné, podmanivě depresivní a libozvučné verše dodnes lákají čtenáře, ale mají své neodolatelné kouzlo i…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Pouť krkonošská, Máj, Marinka a další
Hluboký dotyk se vzácnými okamžiky volnosti   Básnická próza nejslavnějšího českého básníka. Mácha za svůj krátký život prochodil mnohé krajiny Čech a své zážitky z těchto cest ztvárnil ve svém díle. Audiokniha obsahuje povídky: Pouť krkonošská, Máj, Marinka a další, výběr připravil a pro vydání sestavil Jiří Schwarz. Koncem léta roku 1833 vykonal Karel Hynek Mácha se svým přítelem Eduardem Hindlem pěší pouť z Prahy na Sněžku. V Pouti krkonošské spojuje líčení cesty s příběhem osobního hledání a vnitřní proměny. Ústřední postavou je osamělý mladý poutník, který v próze vystupuje jako jakýsi symbol hledání smyslu života a smrti a do kterého Mácha stylizoval sám sebe. V první části vypravování převládá lyrický popis přírody, která jako by byla ke všem událostem lhostejná a žije si vlastním životem. Je tu i milostné vytržení, poutník vzpomíná na svou ztracenou lásku. Poté autor přidává popis gotického rozbořeného kláštera s mrtvými mnichy, který poutník objevil během své cesty. Nakonec poutník, změněný nešťastným životem ve starce, umírá.
Přejít nahoru