Petra Soukupová se v úvodní povídce Kočky zamýšlí nad tím, jaké by to bylo, kdyby se nezávazný vztah, vyhovující oběma stranám, změnil vlivem náhlých okolností v závazný. Interpretka Jana Stryková umí svižně přepínat mezi přímou řečí, zabarvením textových zpráv i vnitřním hlasem hrdinky Zuzany.
Povídka Miloše Urbana S. Sin. Sing. Single (podobnost názvu se slavnou věznicí je náhodná?) je opět psána z ženského pohledu a řeší vyrovnávání se s rozchodem, včetně uzavření se do ulity „neproniknutelné dámičky“. Hrdinka v podání Kláry Sedláčkové Oltové by vlastně ráda byla úplně normální holkou s perspektivním vztahem.
Až s Milovníkem Emila Hakla přichází čas na trochu mužského pohledu. A také na celodenní toulání po Praze s přitažlivou kolegyní. I přes odlehčenější tón povídky je ve vyprávění přítomna tíživější samota, kterou se Svatopluku Schullerovi povedlo zdařile akcentovat.
To Irena Hejdová společně s interpretem Václavem Neužilem nás rovnou vezmou na zábavný Kohoutí večírek, což je krycí název pro rozloučení se svobodou. Prozradí, co vše se může stát, když je jeden z účastníků čerstvě single. Úsměvnému ladění povídky samozřejmě odpovídá i Neužilův herecký projev.
V titulní povídce Žít jako single z pera Hany Lasicové sledujeme příběh starší ženy, která se musí vyrovnat se smrtí svého manžela a při té příležitosti začne svůj vztah a život vyhodnocovat. V interpretaci Apoleny Veldové se do příběhu dostává jistá dávka naléhavosti.
Text Marka Epsteina Seniorský balet jakoby do souboru povídek snad ani nepatřil, protože „single faktor“ zmiňuje jen okrajově. Vymezenou dramaturgickou škatulku ale sympaticky doplňuje a narušuje. Prostřednictvím seniorského cyklistického výletu, kterým nás s trochou melancholie povede Hanuš Bor, umí nahlédnout problematiku vyrovnávání se se ztrátou a samotou.
I když si na pestrost hlasů a hereckých výrazů zatím nelze stěžovat, je moc dobře, že se alespoň v jednom případě dočkáme i povídky vícehlasé. Konkrétně se staneme svědky napínavého virtuálního dialogu Plačidruh Daniely Fisherové s Alešem Procházkou a Janou Strykovou a s krátkým dovětkem Zdeňka Dolanského. Povídka je, jako jediná v audioknize bohatě doprovázena zvukovými efekty a připomíná tak menší komorní drama.
Zpět z virtuálního prostoru na vzduch nás vezme Muž se psem Markéty Hejkalové. Vilma Cibulková coby žena středního věku těsně po rozvodu začíná, navzdory plánovanému užívání si single života, nalézat nové zalíbení v galantním sousedovi.
Zakončení se koná tak trochu v bradburyovské budoucnosti. I když Tomáš Baldýnský nazval svůj příběh poutavě prostou větou Poslední pár na světě se rozchází, perspektiva vyprávění se ve futuristickém světě bez pevných citových pout díky ženskému pohledu a Daně Černé za mikrofonem velmi záhy pootočí trochu jiným směrem.
Povídky nenabízejí údernější zápletky ani pointy a posluchače do života jednotlivých hrdinů pustí jen na ploše velmi krátkého časového úseku. V režii Vlada Ruska jsou ovšem ve zvukové podobě obdařené citelnou energií a půvabným nadhledem. Interpreti se nebojí postavám přisoudit nějaké to větší tajemství, což poslech činí velmi poutavým.
Tento soubor lze doporučit všem, kteří by s posloucháním chtěli teprve začít. Na malé ploše totiž nabízí pestrou paletu všeho, co dělá audioknihu audioknihou – od intimní jednohlasé četby, až po dramatický bohatě ozvučený vícehlasý útvar. Stejně tak nezarmoutí ani hudební předěly z dílen slavných osobností moderního jazzu či klasické hudby. A třeba jako bonus objevíte i nějakou nepatrnou radu, jak vlastně nebýt sami.