Zrakový hendikep autora nemá samozřejmě na kvalitu jeho díla jakýkoliv vliv a byl hned v úvodu zmíněn pouze pro dokreslení zajímavé shody okolností: hudbou a zvukovým masteringem totiž nahrávku opatřil nevidomý písničkář Raven, a dokonce i autor těchto recenzních řádků je sám nevidomý. O to větší respekt a uznání k tvůrcům pociťuje. Pro úplnost ještě dodejme, že režie a interpretace se zhostil zkušený čtec Lukáš Hlavica.
V bezmála osmihodinové nahrávce sledujeme strhující příběh nedoceněného rozhlasového technika Rudolfa Formise, který byl v roce 1934 nucen prchnout před nastupující nacistickou diktaturou do Československa, konkrétně na Slapy, odkud začal ilegálně vysílat do Německa. Jeho protinacistická angažovanost neměla pochopitelně dlouhého trvání, co je ale podstatné: Formis usiloval o smysluplnou činnost – snažil se přehodit řeku, obrazně řečeno.
O něco takového usiluje i novinář Jakub Halmich, který má na prahu padesátky pocit, že nedokázal nic velkého a hodnotného. Náhoda tomu chtěla, že ho jeho kamarád historik přivedl na myšlenku napsat román o Robertu Formisovi. Halmich, aby nasál atmosféru, přijíždí na Slapy, kde se seznamuje se s místním hoteliérem. A rozjíždí se další linka příběhu, tentokrát současného.
Kniha je psána velmi přehledně – každá kapitola se odehrává v určitém období. Občas ovšem bohužel brzdí spád příběhu dějové odbočky, působící spíše jako klišovité vycpávky. Příkladem budiž Jakubovo seznámení se a vzplanutí k záhadné slečně Patricii, či pohledy do osudů hoteliéra, u kterého je Jakub ubytován. Samy o sobě to nejsou vyprázdněné příběhy, zbytečně ale upozaďují napínavý osud Rudolfa Formise, o kterého tu převážně jde. Naštěstí je Lukáš Hlavica dostatečně vnímavým interpretem, který i ve chvílích ztráty napětí dokáže udržovat posluchačovu pozornost. Má cit pro text a pro detail. Kde je nutné emočně ubrat, ubere, kde zase přidat, rozpálí to naplno – vždy jde o funkční přístup.
Dalším drobný nedostatek spatřuji ve zvukové stránce, která se sice od nahrávky knihy Jáchymov výrazně zlepšila, přesto je ale hlasitost místy nevyvážená. Práce s hudbou zůstává obdobná jako u předchozích titulů vydavatelství Tebenas – variace částí jedné skladby, která na konci zazní jako celek. Milým překvapením jsou ovšem hudební koláže z dobových šlágrů let 30. či 50., pokud nějak v textu rezonují. Ač neplní funkci popisnou, velmi citlivě dokreslují atmosféru.
Klady audioknihy ovšem výše zmíněné drobné spolehlivě přebíjí, a tak může recenzent nahrávku opravdu vřele doporučit pozornosti posluchačstva.