Vyhledat
Přelet nad kukaččím hnízdem
Přelet nad kukaččím hnízdem

Jednou z nahrávek, nominovaných na ocenění Audiokniha roku 2022 v kategorii dramatizací, byl i rozhlasový Přelet nad kukaččím hnízdem.

Dramaturgie Českého rozhlasu se již několik let věnuje rozhlasovým převodům filmových látek. Dramaturgyně Klára Novotná tak v roce 2021 připravila jako dvoudílnou hru adaptaci divadelní hry Petera Schaffera Amadeus (filmově byla hra zpracována v režii Miloše Formana), Lenka Veverková v tomtéž roce připravila úpravu thrilleru Stephena Kinga Misery nesmí zemřít. Tento přístup samozřejmě zajišťuje posluchačský zájem a zároveň nabízí mimořádné herecké příležitosti; v Amadeovi je dostali Martin Finger (Salieri) a Marek Lambora (Mozart), v Misery Helena Dvořáková (Annie Wilkesová) a Vasil Fridrich (Paul Sheldon).

Tentokrát se budeme věnovat další inscenaci z této série: rozhlasové úpravě proslaveného Přeletu nad kukaččím hnízdem. Premiéru měla v loňském roce v režii Aleše Vrzáka. Filmový scénář vycházel z románu Kena Keseyho Vyhoďme ho z kola ven, v rozhlase však upravili divadelní dramatizaci Dalea Wassermana. Jak vysvětluje v rozhovoru dramaturgyně Lenka Veverková, šlo o autorská práva; dědicové neumožňují zpracovat román do vlastní dramatizace, a tak se využívá ta Wassermanova, na níž spolupracoval ještě sám Kesey a která vznikla rok po vydání knížky. Posluchače proto nesmí překvapit, že inscenace nijak nevstřebává posuny, které ve svém filmu použil Forman.

Že inscenaci v rozhlase přikládají zásadní význam, o tom svědčí i pět dílů Seriálu Radiožurnálu, v nichž Anna Duchková sledovala natáčení hry. V něm režisér Aleš Vrzák naznačuje i souvislost se situací na Ukrajině (rozhovor byl natáčen 3. března 2023), protože Keseyho příběh je o obecné svobodě člověka. Hra byla snímána nikoli u rozhlasových pultů, ale v prostorech studia na jeden mikrofon. “Představení jsme rozchodili,” říká v dokumentu Jiří Vyorálek. Režisér Vrzák využíval při natáčení reálné rekvizity (okno ze staré rozhlasové rekvizitárny posloužilo jako výdejní okénko, jen bylo otočeno o devadesát stupňů); snímání zvuku v reálných prostředích je jeho standardním režijním postupem a stálí posluchači jsou na něj již zvyklí.

banner 1200x150

Přelet samozřejmě stojí a padá s obsazením dvou hlavních rolí. Zde se skutečně zadařilo: McMurphyho hraje Jiří Vyorálek a “Velkou Sestru” Ratchedovou Helena Dvořáková. Vyorálkův McMurphy je impulzivní rošťák s přirozenou inteligencí, ostentativním pohrdáním vůči pravidlům a značným voice-appealem. Zároveň v tónu jeho hlasu cítíme, že v sobě skrývá i temnější stránku a že není radno ho příliš dráždit. Vyorálek vyniká v obou těchto polohách a je posluchačským požitkem sledovat, jak bojuje “šampión McMurphy proti Velký Potvoře”. Helena Dvořáková staví svou Velkou Sestru na monotónním, naučeně příjemném hlase, v němž téměř neprobublává narůstající nevraživost vůči McMurphymu. Doktor Spivey v podání Luboše Veselého je pasivní, zcela manipulovatelný a ve vleku sestry Ratchedové.
 

Velký prostor dostává oproti filmu Pavel Šimčík v roli náčelníka Bromdena. Charakterizuje jej hlubokým, zastřeným hlasem, který se teprve v průběhu inscenace otevírá; herec tak naznačuje, jak dlouho Náčelník nemluvil a jak mu činí potíže se vrátit zpátky do běžného hovoru. Jeho rozhovor s McMurphym o osudu jeho otce, vysokého Indiána, kterého jeho bělošská manželka a společnost učinily malým, patří k vrcholům inscenace. Kvalitní herecké studie předvádějí v rámci vyhrazeného prostoru také Ondřej Rychlý (Billy Bibbit), Radek Holub (Dale Harding) a Filip Kaňkovský (Cheswick).

V recenzi již výše avizovaný rozdíl oproti filmovému zpracování, a tak i jisté zklamání, přichází v závěru; zatímco Miloš Forman vystavěl vraždu (či osvobození) McMurphyho a útěk Náčelníka jako vizuální báseň, v divadelní / rozhlasové dramatizaci se vše odehraje za přítomnosti ostatních pacientů, McMurphyho přátel. Text se tu nevyhne jisté slovní popisnosti, vede posluchače, aby věděl, co se děje a tím značně rozrušuje sevřenost a dramatičnost scény.

Rozhlasový Přelet lze označit za jednu z nejlepších inscenací loňského roku s vyváženým hereckým ansámblem. Nedivil bych se, kdyby se objevovala ve vysílání pravidelně ještě dlouhá léta.

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Tzv. "Velká dramatizace" stejnojmenného románu Karla Maye uzavírá zvukovou trilogii dobrodružství legendárního náčelníka apačů Vinnetoua a jeho bílého bratra Old Shatterhanda, kteří patří již několik generací k nejoblíbenějším klukovským hrdinům.
Krátce po vřelém přijetí Zločinu a trestu začíná Fjodor Michajlovič Dostojevskij psát v závěru roku 1867 další román. Chtěl v něm vytvořit, jak se zmiňoval v korespondenci, „obraz ideálně krásného člověka“. Předobrazem mu byl Kristus. A také Don Quijote, neboť hrdina měl být zároveň směšný. „Jestliže se podaří vzbudit soucit k vysmívané a vlastní ceny…
Detektivní příběh z dostihového prostředí. Andrew Douglas pomáhá jako odborník na únosy obětem i jejich blízkým při sjednávání výkupného i později po únosu, protože ani poté často problémy nekončí...
Kdo vraždil? Byl to vůbec člověk, nebo symbolický černý jezdec, o němž se v kraji tradují ústně vyprávěné historky... Strhující drama nemilosrdného vyvraždění statkářské rodiny s prvky psychologické studie.

Recenze ze stejného žánru

Vedle Supraphonu je Radioservis jediným nakladatelstvím, které může čerpat z bohatého zvukového archivu a je jen dobře, že posluchače průběžně seznamuje s klenoty tuzemské a světové rozhlasové dramatiky. V listopadu 2014 se tak na trhu objevila dvoudílná dramatizace Dostojevského románu Bratři Karamazovi v úchvatné režii Josefa Melče z roku 1996.
Angličtí zlosynové se v předválečné době nemusejí obávat jenom Sherlocka Holmese či Hercula Poirota. Po krku jim jde i jejich souputník, inspektor John G. Reeder z úřadu státního zástupce Sira Bredona. Tento usedlý starý mládenec žije hlavně svou prací a občasnou společnost mu dělají jen hospodyně Hambletonová a známá ze sousedství, slečna Markéta Belmanová. Ve…
V rozhlasovém a audioknižním kánonu už není mnoho hrdinů, které již tvůrci „nesemleli“: hned dvojí kvalitní zpracování získal Hrabě Monte Christo (v roce 1967 jej jako třídílnou inscenaci natočil Jan Berger s Radovanem Lukavským v titulní roli, v roce 1983 pro změnu Jiří Horčička s Pavlem Soukupem pro firmu Supraphon), Tomáš Vondrovic v roce 1989…
Na tísňovou linku volá zoufalá žena, jejíhož manžela ve dveřích bytu pobodal maskovaný člověk. Operátorka ihned na místo vysílá záchranku a policii. Pražská kriminálka se následně pouští do zamotaného vyšetřování. Proč neznámý v kukle zaútočil právě na Dalibora Dvořáka?

Dále od recenzenta

Divadelní hra Jiřího Havelky Společenstvo vlastníků má za sebou úspěšnou cestu. Na začátku byla premiéra v Divadle VOSTO5 v roce 2017, o dva roky později následoval film Vlastníci, který díky kvalitnímu scénáři a obsazení dal českému divákovi naději, že lze i dnes natočit dobrou komedii. V listopadu letošního roku dokonce překročila hra hranice republiky –…
Když letošní audioknižní trh obohatil Spalovač mrtvol Ladislava Fukse, mnohým z nás zatrnulo. Je-li nově zpracována novela, která se dá bez pochybností označit slovem „kultovní“ a existuje-li navíc podobně kultovní zpracování filmové, je jednoduché nové tvůrce přezíravě a blahosklonně politovat s tím, že cvrček těžko doroste hory.
Nebývá zvykem, abychom se na stránkách tohoto webu věnovali zahraničním audioknihám; polská verze Osvícení Stephena Kinga je však natolik výjimečná, že si naši pozornost zaslouží.
Je to zajímavý paradox. Zatímco v rozhlase kraluje detektiv Maigret v podání Rudolfa Hrušínského, Josefa Somra, Oty Sklenčky či Josefa Vinkláře, belgický pradědeček současných hipsterů Hercule Poirot se dočkal jen několika adaptací. Inscenován byl Královský rubín s Janem Přeučilem, Ztracená školačka s Vlastimilem Brodským a snad ještě něco, o čem autor těchto řádků nemá ponětí.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Přelet nad kukaččím hnízdem
 Hra podle slavného románu Kena Keseyho Vyhoďme ho z kola ven Příběh známý z filmu režiséra Miloše Formana z roku 1975, ověnčeného pěti Oscary Před šedesáti lety vyšel poprvé román Kena Keseyho Vyhoďme ho z kola ven. Příběh o zneužití moci, manipulaci s vědomím lidí, o strachu a touze člověka vzdorovat nátlaku, o léčení vlastních komplexů týráním slabších proslavil film Miloše Formana Přelet nad kukaččím hnízdem. Českou rozhlasovou adaptaci uvedla v premiéře stanice Vltava v červnu 2022.
Přejít nahoru