Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Přemýšlení nad vším

Druhá derivace touhy: Člověk duše-vnější
Druhá derivace touhy: Člověk duše-vnější

Tomáš Sedláček se proslavil objemnou a objevnou Ekonomií dobra a zla, vedle této ucelené práce však pravidelně publikuje krátké komentáře, úvahy a eseje. Ty nashromáždil do sborníku, patrně prvního z řady, nazvaném Druhá derivace touhy. I pro ni je typické mezioborové nahlížení na ekonomii a na lidskou společnost.

Nepotkat se s názorovými východisky Tomáše Sedlačka je takřka nemožné. Nejenže bývá pravidelným hostem v rozhlase a televizi, ale také týden co týden píše pro Hospodářské noviny. Může být až s podivem, jak konstantní je vidění světa, perspektiva, s níž na rozličné problémy a témata Sedláček nahlíží. Soubor Druhá derivace touhy to dokazuje více než přesvědčivě – vždyť jde o obsáhlý svazek mapující deset let.

Sedláček neprodělal žádný světonázorový veletoč, jeho vidění dominuje preference liberální demokracie, pozitivně nahlíží na aktuální trendy v technologiích i na globalizaci, aniž by však přecházel možná rizika či nešvary. Proevropské postoje, otevřenost světu, tržnímu hospodářství i důraz na individuální odpovědnost, to vše jej doprovází, ať už se vyjadřuje k tomu či onomu.
 

A toho se lze chytnout – Tomáš Sedláček se skutečně vyjadřuje k „tomu či onomu”. Sice nejde až do takových „halucinogenních” hypotéz jako Václav Cílek, nebo v kontextu historie a globalizace „historik” Vondruška, přesto může Sedláčkova ochota okomentovat prakticky cokoliv místy dráždit. Předností, zejména v porovnání s výše uvedenými dvěma pány, však v případě Tomáše Sedláčka (a tedy i jeho Druhé derivace touhy) je, že na dané problémy nahlíží povětšinou poměrně sevřeným prizmatem svého vlastního oboru nebo mezioborových vztahů, kde však Sedláčkova odborná/vědecká profilace dominuje. Autor není sebekorunovaným králem pravd, z jeho komentářů či esejů nečiší přesvědčení o vlastní pravdě, jediném správném pohledu na věc. Sedláček má ve zvyku sice řešit leccos, ale se záměrem přemýšlet, klást si otázky, hledat, provokovat k diskusi, nikoliv diskuse uzavírat či proti někomu či jiným názorovým proudům brojit.

banner 1200x150

To vše představuje jednu z podstatných devíz jeho esejistiky a nemělo by to zaniknout, ačkoliv je potřebné doplnit charakteristiku Sedláčkova psaní (či komentování) ještě i o kritičtější dodatek. Tomáš Sedláček mnohdy až přebytečně implantuje příklady z jiných děl, zvláště pak z Bible. Nejenže tím čas od času takřka okatě dává najevo svou vlastní sečtělost, ale leckdy uniká opodstatnění, proč k nejrůznějším aluzím, intertextovým hrátkám a vůbec míšení oborů přistupuje. A v neposlední řadě lze přisoudit Sedláčkovým úvahám i přílišnou abstraktnost – schémata, o něž se opírá, se někdy vznášejí v neurčitých výšinách, prostorech, k nimž je těžké zaujmout nějaký postoj. Tedy s nimi souhlasit či oponovat.

Na stranu druhou, výše uvedené může ve věku, kdy se ze společenské diskuse ztratil étos filozofie, kdy humanitní obory mají ustupovat těm „praktickým” učňovským, kdy se čím dál více akcentuje tzv. selský rozum, aby se pod něj schovala nevzdělanost či přímo ohýbání faktů, být obohacujícím a potřebným jevem.

Zvukové zpracování knižního výboru Sedláčkových esejů bylo, stejně jako ona Ekonomie dobra a zla, svěřeno do rukou, tedy přesněji do úst samotnému autorovi (nepočítáme-li kartičkou předmluvu načtenou Martinem Myšičkou). Ačkoliv taková strategie může leckdy dopadnou zle, u Sedláčka toto rozhodnutí nepřekvapí. Má bohaté zkušenosti s vystupováním v médiích, s přednáškami a v případě svých textů samozřejmě nejpřirozeněji chápe jejich ducha a poselství. A tak i prostřednictvím čtení umí zdůraznit to, co si důraz skutečně zaslouží. Zpomalit v místech, kde má vzniknout prostor pro zamyšlení nebo doznění. „Pousmát se” hlasem tam, kde přichází na řadu – mimochodem pro Sedláčka také typická – nadsázka, odlehčení a humor.

Sedláček naštěstí nepřistupuje k audioknižní podobě svých textů jako ke čtení, ale spíše coby jejich odvyprávění. A díky tomu lze zvukovou verzi Druhé derivace touhy rozhodně doporučit. Nejlépe v dávkované podobě, třeba jeden esej na jeden den. Při hutnějším poslechu může dojít k obsahovému překrývání, vyznění úvah to uškodí a smysly posluchače tak trochu i otupí.

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Devatenáct pohádek se zajímavými a neobvyklými příběhy o zvířátkách, princeznách a princích je v podstatě vyprávěním, skrývajícím v sobě jednoduchá základní ponaučení, pomáhající pochopit základy buddhismu.
Maličkého kotěte, kterému hrozí nešťastný osud, se ujme samotný dalajlama. Kočička líčí svůj každodenní život v jeho těsné blízkosti. Stává se svědkem rozhovorů mezi dalajlamou a jeho hosty. Postupně poznává, v čem spočívá štěstí, a jak ho na cestě životem najít, což není pro žádnou živou bytost snadné.
Oblíbený román S elegancí ježka francouzské spisovatelky Muriel Barbery vychází jako audiokniha v podání hereček Taťjany Medvecké a Lucie Pernetové.
Ryan Holiday dokázal nadchnout pro moudrost starověku již mnoho čtenářů. Ve své nové knize Klíčem je klid ukazuje na nadčasových základech stoické filosofie, jak se vnitřní klid může stát naší tajnou zbraní.

Recenze ze stejného žánru

Ve spojitosti se jménem Mika Waltari si téměř každý vybaví jeho Egypťana Sinuheta, ti více sečtělí pak i Tajemného Etruska. Tento pompézní román o hledání sebe sama, místa svého určení, svého jezera, hory, města, román o rozmachu řecké kultury, zániku a vzniku civilizací, mocenských bojích, nejen milostných intrikách, o podlostech a moci božské psal Waltari…
Vpravdě pozitivního přijetí se dočkal román Muriel Barbery S elegancí ježka. Snad pro svou křehkou exkurzi do nitra padesátileté domovnice a také dvanáctileté dívenky, do duší, které spolu s námi hledají smysl života. A právě nyní vychází i zvuková verze knihy, kterou načetla Taťjana Medvecká a Lucie Pernetová.
„Všichni velcí myslitelé, umělci, sportovci a vizionáři mají jednu nepopiratelnou společnou vlastnost. Je jí schopnost nepodléhat náladám, schopnost nenechat se rozptýlit a vidět tak věci podstatné a na první pohled skryté.“

Dále od recenzenta

Čarovný svět ajťáků ze Silicon Valley může sice vlhčit sny nejednoho mladíka, jenž touží měnit svět k lepšímu, pod designově vyladěným krytem se však mohou skrývat velmi zákeřné nuly a jedničky.
Barbora Šťastná nevede jen časopis Moje psychologie, ale známá je především díky svému Šťastnému blogu. Právě ten se stal stavebním kamenem její Šťastné knihy. Knihy, která svou anotací vzbuzuje očekávání změny života, ale namísto ní nás ještě pevněji usadí do křesla pasivity.
Účinnost teoretických příruček o obchodování v kontaktu s praxí vesměs dostává řádně zabrat. Mnohem rozumnější strategii při hledání inspirace představují životopisy úspěšných podnikatelů. Kupříkladu Jeffa Bezose, zakladatele a vedoucího společnosti Amazon.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Druhá derivace touhy: Člověk duše-vnější
Audiokniha úvah nadčasově komentuje události, které se během našich životů dotýkaly nás všech. Tomáš Sedláček je však nazírá veskrze jinak, čerstvě: politiku a ekonomii vnímá optikou filozofie, teologie a psychologie, rád hledá náš odraz ve filmech a příbězích, po původu dějů pátrá až v prastarých mýtech, zamýšlí se nad českou velikostí v malé Evropě či západní civilizací a jí prožívanou katarzí. Jeho obdivuhodně široký záběr a dechberoucí styl z něj udělaly světoběžníka, který je žádaným řečníkem po celé planetě napříč velmi rozsáhlou odbornou škálou.
Přejít nahoru