první webový magazín o audioknihách

Prostě to tam cejtíš

Datum: 

Autor recenze: 

Baletky
Baletky

Tereza Dočkalová, která rozhodně není v audioknižní sféře nováčkem, se ujala nejnovější prózy Miřenky Čechové. A dopadlo to přesně tak, jak to dopadnout mělo: posluchač je už po několika minutách vděčen prozřetelnosti, že se stal posluchačem a nezůstal „jen“ čtenářem.

Rozhlasovou četbu na pokračování z prvotiny Miřenky Čechové Miss AmeriKa si lze poslechnout na stránkách Českého rozhlasu nebo prostřednictvím jeho aplikace už od ledna 2019. Vzhledem k nasazení, s jakým se Tereza Dočkalová zhostila interpretace textů pojednávajících o životě v New Yorku, nepřekvapí, že si ji vydavatelství Tympanum vybralo jako interpretku nezkráceného audioknižního vydání nové autorčiny knihy Baletky. Režie byla při tom svěřena zkušenému Tomáši Soldánovi.
 
Silný zážitek z poslechu zprostředkovává audiokniha hned ze dvou důvodů. Prvním je dílo samo. Současná česká představitelka tanečního a fyzického divadla, performerka, režisérka a spisovatelka Miřenka Čechová (která se mimo jiné stala spoluzakladatelkou divadelní skupiny Tantehorse a umělecké skupiny Spitfire Company) totiž pojala Baletky jako autobiografickou prózu, byť bez přísně chronologického pořádku. V desítkách kratičkých kapitol a úryvků z deníků zužitkovala své letité zkušenosti z taneční konzervatoře, kterou svého času téměř dokončila.
 

 

Stejně jako v předchozí Miss Americe předkládá sebeironické i syrové obrazy, črty a glosy na účet studia i pražského života v 90. letech. Téma studia baletu vyčerpává až na dřeň a nechává čtenáře zakoušet vše „na vlastní kůži“, jelikož opětovně volí takzvanou du-formu. To, co popisuje, se v próze neděje konkrétní hrdince nebo jí samé, ale adresátovi vyprávění – ke všemu v přítomném čase. Takže si může sám ozkoušet, že „baletky mají dvě tváře. Tu přední, usměvavou a dokonalou. A pak tu odvrácenou, když zmizí za oponou, obličej se zkřiví do ztrhaného šklebu, protože se dusí.“
 
O to intenzivnější je prožitek vyprávění ve chvíli, kdy adresátem není čtenář, ale posluchač. Tereza Dočkalová k němu dokáže promlouvat zcela nekompromisně. Nic mu neodpustí. Žádný pocit, stres, bolest. Přitom, až na úvodní text (což možná nebylo právě strategickým řešením, jelikož ten zazní v kterékoli ukázce), jsou vyprávění i interpretace prosty jakéhokoli bolestínství. To zde potírá účinný, osobitý a literárně kultivovaný sarkasmus.
 
Jen málo přes čtyři hodiny trvající poslech s sebou nese punc opravdovosti a naléhavosti, která se odvíjí jednak ve slovech a významech, jednak v souznění autorčina vybroušeně rytmického stylu (Miřenka Čechová zkrátka umí psát tak, aby její slova a věty při hlasité četbě vyzněly) s Dočkalové interpretačním uchopením. Jinak řečeno, ty dvě ženy jsou na stejné vlně.
 
Pokud tedy nějakému čtenáři chybělo zásadní napojení na vypravěčku (čili se pak nedostatečně ztotožňoval s adresátem narace), mohl ještě knihu odložit a říkat si, že se k ní později vrátí, až přijde lepší chvíle, až si budou s autorkou a jejím stylem lépe rozumět. Nakonec, jsou takové knihy, které může člověk plně docenit až tehdy, kdy budou dostatečně rezonovat s jeho vlastními zkušenostmi. Jestliže si ovšem takový čtenář pustí několik kapitol Baletek v jejich audioknižním vydání, je velice pravděpodobné, že mu vše bude dávat o něco větší smysl. Potřeba předporozumění bude ta tam, jelikož právě to do interpretace vkládá sama Dočkalová.
 
A přesně tak by měla v ideálním světě fungovat každá audioknižní interpretace, totiž že mezi adresáta a dílo, k němuž by si možná stěží hledal cestu, postaví takto poctivý most.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

"Rusko očima českého zahraničního reportéra " Miroslav Karas působil v Rusku jako zahraniční reportér České televize a stal se svědkem mnoha zásadních momentů moderní ruské…

Recenze ze stejného žánru

Nová audiokniha bývalého ředitele pražské zoologické zahrady Petra Fejka překvapí nejen svým rychlým spádem a množstvím zákulisních informací, ale především neobyčejným zaujetím, naléhavostí a emocemi,…
Nakladatelství Audiolibrix letos vydalo papírovou, elektronickou i zvukovou podobu titulu Mám jméno, bez nadsázky jedné z nejdůležitějších knih, které byly v poslední době napsány. Jde o rozsáhlý…

Dále od recenzenta

Trilogie Neala Shustermana Žatva smrti se u nás v roce 2018 stala výrazným trendem mezi čtenáři young adult literatury, podobně jako cosplaye stavěné na plášti…
Po dramatizaci N či M? a Tajemném protivníkovi přichází vydavatelství Radioservis s dalším případem detektivní dvojice Tommyho a Pentličky. Tvůrci audioknižního vydání jsou titíž jako…
Co se stalo, když Jozef Karika ke Strachu, Tmě a Trhlině přidal ještě Smršť? Rozhodně nešlo o žádný krok vedle. Tím spíš, že všichni –…

Další lákavé recenze

Rita Heyworthová a vykoupení z veznice Shawshank
Recenze

Dávkování naděje ve střídmém tempu

Příběh o mladém bankéři Andym nepatří mezi zcela tradiční “kingovky”. Čtenářům, zvyklým na plíživé budování napětí (až hrůzy), autor ve střídmém tempu dávkuje radost ze ...
Číst dál →
Velky-Gatsby-Leda
Recenze

Velký Gatsby bez jazzu

V květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Detektivka podle Aleše Vrzáka

Rozhlasovou podobu románu Joa Nesbøho Nemesis uvedl Český rozhlas letos v květnu a červnu na stanici Vltava. Po šest nedělních večerů jsme měli možnost sledovat ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Příslib návratu dobré rozhlasové detektivky

Během šesti květnových a červnových nedělí roku 2013 měli posluchači stanice Vltava příležitost vyslechnout v premiéře detektivní seriál podle románu Nemesis z pera Joa Nesbøho. ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Baletky
Když baletky zmizí za oponou, obličej se zkřiví do ztrhaného šklebu, protože se dusí. Při tanci totiž nemohou dýchat pusou. Na utrpení jsou trénované. Próza tanečnice a režisérky Miřenky Čechové vychází z vlasních zkušeností a deníkových zápisů. Hlavní hrdince ještě nebylo čtrnáct, a už je odbornicí na používání projímadel, na ošetřování krvavých palců a stahování prsou. Poznává klubový život v Praze, sex a drogy, a zjišťuje, že má nevlastního bratra, který je úplně jiný, než by chtěla. Syrová, sebeironická audiokniha v podání Terezy Dočkalové je nepřikrášleným obrazem studií na taneční konzervatoři a pražského života v 90. letech.
Přejít nahoru