Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Psáno s přílišným zaujetím

Datum: 

Autor recenze: 

Kundera: Český život a doba
Kundera: Český život a doba

Načíst více než osmi set stránkovou biografii může představovat až neuvážené riziko, zvláště rozhodne-li se ho podstoupit nováček na poli audioknih. Navíc, jde-li o titul, o kterém se v loňském roce vedly na kulturní scéně dlouhé diskuse až hádky.

Z dostupných recenzí a kritik knihy Kundera: Český život a doba lze poměrně rychle a snadno nabýt dojmu, že prakticky není možné mít nevyhraněný názor. Hodnocení buď přijme přístup Jana Nováka, autora biografie, jako adekvátní (či dokonce vítaný), nebo jej naopak odmítne, třeba pro jeho přílišné osobní zaujetí vůči Kunderovi. Ty nejzajímavější diskusní příspěvky se zamýšlejí nad tím, zda je vhodné interpretaci Kunderova díla tak přímočaře a silně propojovat s výkladem a hodnocením života jeho autora. To, zda čtenář či posluchač biografii přijme, bude velmi záviset na sžití s přístupem a metodou Jana Nováka. Vlastně až druhořadou roli sehraje jazyk, struktura a vůbec samotná literární kvalita.
 
Bez ohledu na osobní preference budete nejspíše při poslechu biografie překvapeni, s jakou zapáleností Novák slučuje literární charaktery (jejich povahové rysy, ale i velmi drobné detaily v chování či dialozích) s charakterem Kundery. Dost možná si za to Kundera může sám – informace o něm jsou kusé a ostatně i on udělal během svého života mnohé pro to, aby zamazal řadu stop. Své v tom jistě sehrály události a činy, na které nechce vzpomínat, současně to však souzní i s jeho de facto čistě odborným postojem: neměl by nás zajímat Kundera, měli bychom se zabývat romány či povídkami.
 
Jan Novák ve své knize o Kunderovi však prakticky nevynechá příležitost, aby slepá místa v historii spisovatele překresloval (mnohdy zcela nahodile vylovenými) poznatky z románů a povídek. Svým způsobem to může být poměrně svébytná (a obhajitelná) kreativní práce, spíše hra, nikoliv však něco, co by mohlo být akceptovatelné na poli odborné biografie. S ní se (nakonec) Novák spojovat nechtěl, ale řada jeho obhajob ve výsledku působí spíše jako alibismus. Jestliže se rozhodne na takovém prostoru a s takovou pečlivostí vykreslit život reálné osoby, měl by ji buď uchopit opravdu jako román (stylizovat ji, domýšlet, interpretovat), nebo jako biografii (a zde by měl respektovat pravidla).
 
Další problematický prvek, který prostupuje celým textem, spočívá v až příliš silném zaujetí Jana Nováka, patrném od prvních řádků. Nerozhodl se psát o Kunderovi, ale proti Kunderovi. Takový přístup od čtenáře vyžaduje jistou obezřetnost až podezíravost: Jde o domněnku? Za jakým účelem vznikla? Nebo je to informace ověřená a dohledatelná? A pokud vychází z existujících zdrojů, které to jsou?
 

 

A ano, máme zde třetí problém – práce se zdroji. Protože Novák má svůj jasný cíl, pochopitelně bude pracovat přednostně s těmi zdroji, které cíli slouží. Když tedy neohýbá Kunderův život skrze vlastní interpretace jeho díla, často vychází z výpovědí Kunderova bývalého kamaráda Ivo Pondělíčka. To, že i on měl důvody pro svá tvrzení, nechává Novák stranou. Nepolemizuje s ním ani nehledá jiné zdroje, protože se mu Pondělíčkovy zpovědi hodí do jeho vlastní interpretace. Takto účelově pak nakládá i s archivními materiály, jako jsou třeba texty Státní bezpečnosti apod.
 
Výše uvedené tři problémy tak znemožňují přijetí Novákovy biografie coby seriózní práce. Nabízelo by se tedy přehodit výhybku a číst a poslouchat životopis jako román, jenže pak narazíme na formu knihy. Ta se onomu literárnějšímu čtení vyloženě vzpírá. Novák se snaží psát vědecky, zahlcuje čtenáře množstvím informací, které často ani s Kunderou příliš nesouvisejí, rozhodně ale neformuluje text natolik čtivě a poutavě, aby jako celek působil románově.
 
Tento můj nezvykle obsáhlý úvod je pro zhodnocení zvukové podoby knihy Kundera: Český život a doba potřebný. Výše uvedené problémy jsou jasně patrné už v původním zdroji, při poslechu jsou ale ještě výraznější. Nelze to brát jako výtku směrem k vydavateli audioknihy (Ascolto) ani k interpretovi (David Matásek), neboť režijní vedení a načtení textu jednoznačně ukazuje na Novákův badatelský záměr. Jak tomu rozumět? Zatímco při čtení textu vnímáte Novákovo osobní zaujetí opravdu jen skrze obsah, poslech audioknihy do toho vnáší větší dávku emocí. Matásek, ať už vědomě či nevědomě, akcentuje ironii i jízlivost. Emočně zabarvuje slova a pomocí tónu mnohdy až deklamuje opovržení, s jakým Novák směrem ke Kunderovi (ale také třeba k jiným postavám či dobovým reáliím) přistupuje. Najednou zde máme ve vší své nahotě ono přílišné zaujetí, se kterým biografii Novák psal.
 
Možná díky tomu (a také díky faktu, že při poslechu nemáme po ruce poznámky pod čarou) se zvukový Kundera: Český život a doba přeci jen více blíží k té stylizovanější a románové formě, která by mohla být s přivřením všech očí akceptovatelnější.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Koncem padesátých let jezdíval Jan Werich na „besedy s pracujícími“ po klubech ROH, vysokoškolských posluchárnách či sanatoriích. Jan Borovička, jenž byl manažerem orchestru Karla Vlacha a zároveň se v Divadle ABC staral o propagaci, pořizoval z těchto besed zvukové záznamy.
Strhující svědectví bývalého pražského kriminalisty Vladimíra Dzuro, prvního a po dlouhou dobu jediného Čecha, který v úřadu hlavního žalobce Mezinárodního tribunálu v Haagu vyšetřoval válečné zločiny na Balkáně.
Osmdesátá léta minulého století v Paříži. Třináctiletou V. vychovává rozvedená matka, kterou více než dcera zajímají vlastní problémy.
Unikátní autobiografie největší legendy české a československé hudební scény všech dob. Autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce s mezinárodním renomé, který na hudebním nebi začal zářit ve svých dvaceti letech. Karel Gott se na sklonku hvězdné kariéry rozhodl zrekapitulovat svůj výjimečný životní příběh – napsat vlastní autobiografii.

Recenze ze stejného žánru

V roce 2007 vydala Společnost Franze Kafky útlý vědeckofantastický román nazvaný Návštěva z pravěku, pod kterým byl podepsán jistý Petr Ginz. Kromě svižného a zajímavého textu knížku doprovází jeho vlastní ilustrace, přičemž ta na obálce, otištěná bez úprav, odkazuje na antikvární estetiku prvorepublikových tisků. Šlo o nakladatelský počin, který nevzbudil senzaci, ba dokonce ani zvýšený…
Roald Dahl patří i téměř pětatřicet let po svém skonu k nejvydávanějším a nejoblíbenějším autorům nejen v Británii – přičemž není bez zajímavosti, že tento reprezentant typického anglického humoru se narodil ve Walesu a jeho původ sahá do Norska. Jeho tvorba stojí na dvou pilířích – tvorbě pro děti reprezentované tak populárním titulem jako Karlík…
Umělkyně mnoha jmen, opředená tajemstvími a mýty, se stala předmětem zkoumání Andrey Sedláčkové v obsáhle zpracované monografii nazvané Toyen: První dáma surrealismu, a to s cílem objevit skutečnou Toyen. Toto dílo, za nímž stojí stovky hodin procházení archivů, korespondence, deníkových záznamů a dalších dokumentů, se stalo knihou roku 2023. Vydavatelství Supraphon připravilo v loňském roce…
U příležitosti stého výročí založení republiky se na pultech knihkupců objevila řada historických publikací obracejících se k naší minulosti. Jedna z těch nejprobíranějších se o několik měsíců po svém knižním vydání dočkala i převedení do audio podoby. Napsal ji Pavel Kosatík a načetl Pavel Batěk.

Dále od recenzenta

V knihkupectví ji dost možná neminete – přeci jen má úctyhodných pět stovek stran. Snad jste autobiografii Richarda Bransona už četli. Možná je vám však osobnost britského miliardáře a vizionáře neznámá, nebo jste jeho jméno zaslechli pouze v občasných zprávách o nových investicích. I v tom případě může být zajímavé zastavit se nad jeho životopisem…
V loňském roce nakladatelství Prostor vydalo Pavlu Kosatíkovi v graficky neotřelé podobě knihu věnovanou Emilu Zátopkovi. Textu se následně chopil Český rozhlas a skrze své vydavatelství jej nyní v ucelené podobě přináší pod stejným titulem Emil Běžec.
John le Carré se stal synonymem pro špionážní žánr. Po odchodu ze služeb započal zkraje 60. let 20. století svou druhou, tentokrát spisovatelskou kariéru. A už se svým druhým románem, který nyní díky OneHotBoook vychází v audioknižním zpracování, se zapsal do dějin moderní literatury.
Sinuhet otevírá knihy svých vzpomínek a objasňuje důvod, proč se rozhodl je zaznamenávat. Právě tento motiv, nikoliv pro bohy, ani pro lidi, nýbrž pro sebe sama, předznamenává, s jakou upřímností a otevřeností se na dalších (a mnoha dalších) stranách budeme potkávat. A také dost možná alespoň trochu vysvětluje, proč se kniha Mika Waltariho, jenž dal…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Kundera: Český život a doba
Jan Novák, proslulý dosud svými povídkovými a románovými opusy, předstupuje nyní před čtenáře s žánrem literární biografie. Předmětem jeho pozornosti je Milan Kundera, ve světě dnes asi nejznámější spisovatel s domácími kořeny. Právě jeho „českému životu“ je věnován obsáhlý Novákův životopis, mapující ve čtyřech dílech Kunderovo rodinné zázemí, básnické počátky ve znamení stalinismu padesátých let, prominentní působení v letech šedesátých a život v hledáčku Státní bezpečnosti před odchodem do exilu v první polovině sedmdesátých let, kdy Kundera už nesměl publikovat a na veřejnosti vystupoval pod pseudonymy.
Přejít nahoru