Vyhledat
Rita
Rita
Vedle Českého rozhlasu, respektive Radioservisu, patří Audiotéka k předním vydavatelům audiálních her. Kromě děl vzniklých přímo pro ni přichází také velice často s adaptacemi známých původně divadelních her. V poslední době to byly například díla Agathy Christie nebo Goldoniho Sluha dvou pánů. Tentokrát však Audiotéka zabrousila do zcela jiných vod a nabídla posluchačům spíše neznámou tragikomedii Rita z roku 2019 od španělské autorky Marty Buchacy.

Děj hry je velice jednoduchý a přitom otevírá témata, o kterých je třeba hovořit v širším měřítku. Dva sourozenci Toni a Julia se setkávají v nemocnici u své umírající matky. Ta má narozeniny, ale ve svém stavu už vůbec nevnímá jejich přítomnost. Ve stejné době onemocní Toniho fenka Rita (která se mimochodem jmenuje stejně jako matka sourozenců) a veterinář doporučí utracení, aby se zvíře netrápilo. Stejný názor zastává i Julia, která je lékařkou. Tato situace výborně parafrázuje hlavní příběh, ve kterém jde vlastně o umírající matku a celý princip paliativní péče, což je akcentováno nejen stejným osudem ale zejména shodným jménem obou umírajících. Toni se na základě zkušenosti s fenkou Ritou ptá své sestry, zda by podobným způsobem nemohli ulevit i matce a pokládá zcela zásadní otázku – proč můžeme ulevovat od bolesti zvířatům na pokraji smrti, ale našim nejbližším ne. Ptá se své sestry, jaký je v obou umíráních rozdíl, a dokonce ani ona, lékařka, mu není schopná dát adekvátní odpověď. Jak toto dilema dopadne ve hře Rita, to už si ale musíte poslechnout sami…

Hra má vzhledem ke komornímu obsazení (pouze dva herci), jednoduchému ději, který je zacílen na ústřední motiv smrti nejbližších, a formě konverzační hry, pro níž není důležitá akce ale naopak slova, velký audiální potenciál. Ostatně čeští diváci se s Ritou mohli zatím setkat pouze v podobě scénického čtení v pražském Činoherním klubu, tedy také „jen“ v audiální podobě. Plnohodnotný zážitek a dosah témat však přineslo až zpracování, které vyšlo o prázdninách pod hlavičkou Audiotéky. 

banner 1200x150

Protože se původně jednalo o divadelní hru, bylo nutné text citlivě upravit pro čistě audiální verzi. O to se postarala dramaturgyně Tereza Nováková. Bez dobré znalosti původní hry lze těžko soudit, do jaké míry byl text upravován, každopádně je třeba říct, že divadelnost, respektive práce s vizuálními vjemy, není v audiální verzi vůbec znát a celkově hra vyvolává dojem, že byla napsána přímo pro médium vyjadřující se pouze hlasy, zvuky a ruchy. 

Režisér Jakub Šmíd do rolí dvou sourozenců obsadil Marthu Issovou a Jakuba Žáčka a oba herce vedl k co nejcivilnějším výkonům. I když by Toniho neustálá přehnaná obava o zdraví své a svých blízkých a zejména téma umírání mohlo svádět k určité teatrálnosti, dokázal režisér oba interprety udržet v mezích uvěřitelnosti. Jejich hlasy jsou věcné a interpretují zásadnost tématu tak, jako by se jím právě sami zaobírali.

Neviditelnost interpretů se v audiohře Rita stává zcela jednoznačným kladem. Tím, že posluchač nemá před sebou hercův obličej, mají myšlenky a otázky, které autorka Marta Buchaca ve svém díle nastoluje, mnohem větší dosah. Hra u recipientů vyvolává další a další otázky a nutí k zamyšlení nad chodem zdravotnictví a celé paliativní péče. Rita je prostě dílem, o jehož poselství budete ještě dlouho přemýšlet. S takovým tématem se v komerční audioknižní produkci často nesetkáváme, a i když tato hra nemá tak masivní reklamu (na rozdíl od jiných titulů z produkce Audiotéky), rozhodně by neměla uniknout vaší pozornosti. Byla by to totiž velká škoda.

Datum: 

Autor recenze: 

Dále od recenzenta

Kdo by neznal hororový příběh Roberta Louise Stevensona o doktoru Jekyllovi, který se za pomoci namíchaného lektvaru proměňuje v pana Hyda – muže tolik nepodobného představě o laskavém ctihodném lékaři. Tato Stevensonova novela už více než sto třicet let uchvacuje a děsí nejen čtenáře, ale i diváky a posluchače po celém světě. Obrátíme-li svou pozornost…
Jedenáctiletý Kašpar si potrpí na detailní plánování a rozvrhy všeho druhu. Rád chodí včas a ze všeho nejraději by splynul s okolím. Bohužel ale ve škole nedokáže „zapadnout“ a k tomu si ho vyhlídli dva místní agresoři Olivie a Leopold a dávají mu co proto. Když se jednou Kašpar před Olivií schová do rozbitých pendlovek,…
Téměř každý si pamatuje, co dělal 11. září 2001, kdy všechny televize odvysílaly děsivé scény teroristického útoku ve Spojených státech. Devatenáct příslušníků Al-Káidy tehdy uneslo čtyři civilní letadla. Dvě narazila do věží Světového obchodního centra v New Yorku, třetí do Pentagonu a čtvrté se po souboji mezi teroristy a pasažéry zřítilo v Pensylvánii. Útoky si…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Rita
Tragikomedie o dvou sourozencích, přátelství, rodině, životě a smrti. A o tom, že někdy je třeba zabalit život do eufemismů, zatímco jindy je nutné odvážně čelit pravdě.
Přejít nahoru