první webový magazín o audioknihách

Válečný konflikt, z něhož zešedivěly i včely

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha-Sede-vcely-Andrej-Kurkov
Audiokniha Šedé včely

Příběh nazvaný 63letým ukrajinským autorem Andrejem Kurkovem Šedé včely se odvíjí, jako když se utahuje šroub. Konflikt v Donbasu, který přerostl do rozměrů, které již nelze ignorovat, vyhání včelaře Sergejiče z domova, aby uchránil svá včelstva a dopřál jim po zimě střelbou nerušenou cestu za potravou. A to v lednu 2022 na Krym.

 „Jsou lidé horší než včely a jsou lidé stejní jako včely. Jedině lidé lepší než včely nejsou.“ – Tak nechá autor promlouvat v zamyšlení svého hrdinu, který veškeré události, jimiž prochází, sleduje prizmatem včelaře, znalce včelího společenství, a dává do kontrastu moudrost včel a hloupost lidí. Jde tak daleko, že jej nechá si směrem ke včelám povzdechnout káravě: „Nechovejte se jako lidi!“
 
Putování hlavní postavy, ukrajinského včelaře Sergejiče z šedé zóny, tedy země nikoho, si nepředstavujte jako brutální sérii scén jako z cesty po oblastech zasažených válkou, jimiž procházel malý chlapec ve snímku Jdi a dívej se (tom snímku, který nikdo nechce vidět podruhé a většina ani poprvé). Spíš se s cestovatelem z Donbasu porozhlížíme po krajině stižené válkou, jako bychom si prohlíželi pohlednice jednu za druhou. Všichni jako by byli na válku až podivně uvyklí a jednoduše žili dál své každodenní životy.
 
S nadšením se opakovaně vracíme k dojetí ze zbytečného utrpení, jaké dovedl zprostředkovat dodnes mladou generací zbožňovaný představitel takzvané ztracené generace Erich Maria Remarque. První světová válka se v jeho době zdála nezastinitelná. A přesto se Seregejičovi z Šedých včel zdá úlevný sen o tom, jak rozmlouvá o té druhé velké válce. Války, které jsou časově a lokalitně vzdálené, máme jako předmět hovoru zvláštním způsobem rádi, protože jsou fascinující. Střelba, která je za humny, je prostě jen strašná a není k ní co dodat. Starohradivka, Donbas, Sinferopol, Doněcko, Vinnycja – to jsou pro nás často jen zvláštní názvy. Pokud nevidíme za jmény skutečné lidi a za názvy měst a vesniček skutečnou krajinu, snadno se nám vytěsňuje schopnost vcítit se a zájem pochopit, co se uvnitř problému děje jednotlivcům. Andrej Kurkov strhává tento závoj lhostejnosti, kterým se chráníme proti nežádoucím emocím. Postupně nám nejdříve představuje Sergejičova spřáteleného nepřítele Pašku. Máte-li posledního souseda, automaticky se stane vaším nejlepším kamarádem. My z dob míru a civilizace, kteří si píšeme na sociálních sítích o každém detailu, trávíme desítky minut prohlížením žertovných videí na Instagramu a s každým duševním hnutím se spěcháme svěřit svým followerům, jsme nuceni díky Kurkovovým slovům pocítit lehký stud. Sergejič s Paškou si vyměňují prosté esemesky ve znění: „Žiješ?“ „Žiju.“
 

 
Kurkov však není z těch spisovatelů, od nichž jako byste slyšeli poučný podtón, s nímž by shlížel z pozice moralisty. Tomu napomáhá i citlivý, přemýšlivý hlas, jímž jemně sází své věty jednu vedle druhé Matrin Preiss. Vydavatelství Tympanum se chopilo látky uznávaného autora, přezdívaného novodobým Bulgakovem, kterou knižně vydalo nakladatelství Paseka, a režie Vratislava Hubičky prokázala šťastnou ruku při výběru zkušeného vypravěče. Odkrajuje slova ve vzácně volené čisté skladbě vět, jako by ukrajoval chléb. Nenechá se strhnout všude se valící beznadějí a prozaicky v jemném rytmu sleduje Sergejičovy cesty a myšlenkové pochody. Díky jeho podání souzníme s optikou člověka, jakým jsme zvyklí říkat obyčejní hrdinové. Na chvíli se stáváme ztraceni mezi Donbasem a Krymem, mezi pravoslavím a islámem, a přesně jako to Andrej Kurkov plánoval, ztrácíme se i mezi realitou a sny, které se Sergejičovi zdají. Ryzí nevyumělkovaný příběh nečiní dojem dokumentární zprávy o náročném životě ve válečné zóně, přestože Andrej Kurkov je nejen autorem více než dvou desítek knih a scenáristou bezpočtu realizovaných filmových děl, ale rovněž novinářem. Vešel do role jednoho z bezejmenných obyvatel země, kde doslova nevíte, čí jste, a Martin Preiss tento záměr dokonale naplňuje. Dokonce i výrok jedné postavy: „Bylo to přesně tak, jak řek Putin. Putin přece nelže!“ dokáže říct bez ironie, s přesvědčením, jakým oplývá daná mluvčí.
 
Na letošní Letní filmové škole v Uherském Hradišti byl uveden pro české diváky stejnojmenný snímek podle Kurkovovy předlohy v režii Dymytra Mojsejeva. Ve zpracování nakladatelství Tympanum díky uměleckému vkladu Martina Preisse máme dokonalou možnost vidět Sergejiče, Pašku, Vitalinu s Angelikou, Galju, Ajsilu, Bekira, Ajše i další postavy z vnitřku jejich osudů.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Bude ženská v mém věku ještě někoho zajímat? dumá zas a znovu sedmačtyřicetiletá docentka literatury Marie, kterou okolnosti přiměly stáhnout se do izolace. Dostihla ji…
Podmanivý příběh okouzluje od svého vzniku miliony čtenářů. Australská prozaička v něm líčí více než půlstoletí v životě farmářského rodu Clearyů, jehož členové přicházejí z…
Strhující příběh dítěte vymykajícího se běžným normám chování, intelektu i citového vybavení nenechá posluchače ani vydechnout. Je jím totiž střídavě šokován i dojímán, překvapován dějovým…

Recenze ze stejného žánru

U nejstaršího českého audioknižního vydavatelství jsme si už na uváženou dramaturgii a skvělý výběr interpretů zvykli. Hned z počátku čtvrté dekády své existence ovšem AudioStory…
Když vyšla próza Bejamína Labatuta Strašlivá závrať, bylo to v českém knižním a následně audioknižním prostředí jako zjevení. O to větší nadšení může u milovníků…
Debutující prozaik Josef Škvorecký stvořil v polovině 50. let v románu Zbabělci jednak svoje alter ego, postavu Dannyho Smiřického, ale také svůj typický styl, v…
„Podívej se, co dovede s chlapem udělat minuta vášně,“ říká jedna z postav románu anglické romanopiskyně a jedné z nejpopulárnějších autorek anglické literární moderny Daphne du Maurier Má…

Dále od recenzenta

Další lákavé recenze

Rita Heyworthová a vykoupení z veznice Shawshank
Recenze

Dávkování naděje ve střídmém tempu

Příběh o mladém bankéři Andym nepatří mezi zcela tradiční “kingovky”. Čtenářům, zvyklým na plíživé budování napětí (až hrůzy), autor ve střídmém tempu dávkuje radost ze ...
Číst dál →
Velky-Gatsby-Leda
Recenze

Velký Gatsby bez jazzu

V květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Detektivka podle Aleše Vrzáka

Rozhlasovou podobu románu Joa Nesbøho Nemesis uvedl Český rozhlas letos v květnu a červnu na stanici Vltava. Po šest nedělních večerů jsme měli možnost sledovat ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Příslib návratu dobré rozhlasové detektivky

Během šesti květnových a červnových nedělí roku 2013 měli posluchači stanice Vltava příležitost vyslechnout v premiéře detektivní seriál podle románu Nemesis z pera Joa Nesbøho. ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Přejít nahoru