Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Slavíci v kleci statistik

Datum: 

Autor recenze: 

Slavíci (Kronika československé populární hudby)
Slavíci (Kronika československé populární hudby)

Devadesátiletá historie hudebního vydavatelství Supraphon je pestrá stejně jako jeho současná nabídka. Ta stojí na třech hlavních pilířích: nahrávkách vážné hudby, pop-music a titulech mluveného slova. A právě druhá a třetí kategorie se prolíná v audioknize Slavíci s podtitulem Kronika československé populární hudby.

Supraphon si je dobře vědom svého bohatého archivu a hojně jej využívá. Vedle digitálních vydání starších hudebních nahrávek často sestavuje nejrůznější profilové samplery (například osobností české populární hudby), ale také tak zvané komplety mluveného slova. Slavíky lze, přestože na obálce mají označení „audiokniha“, zařadit spíše mezi tituly, které jsou průřezem hudební produkce určitého období.

Autor Martin Hrdinka vyšel při tvorbě audioknihy Slavíci (Kronika československé populární hudby) především ze svého rozhlasového seriálu Klec plná slavíků, který vysílal Český rozhlas v letech 2016 až 2017. Zatímco ale tehdy mohl československé pop-music věnovat týden co týden celých 25 minut, v případě audioknihy si musel autor vystačit s asi polovičním počtem dílů, přičemž každému z nich byla v porovnání s rozhlasovou verzí dopřána přibližně třetinová stopáž. Oželet tak musíme například tematické díly, kterými Hrdinka rozhlasové mapování jednotlivých ročníků Slavíků prokládal. A „škrtat“ musel mnohem více.

Každá z 54 audioknižních částí se věnuje jednomu ročníku ankety Zlatý resp. Český slavík od roku 1962 až do roku 2021. Pokud se nemůžete dopočítat, prozradím, že se soutěž několikrát nekonala v 90. letech a pak ještě v rozmezí roků 2018–2020, a že poslední track Hrdinkovy audioknihy je bilanční. Každou z částí otevírají stejné slavnostní fanfáry, každá má stejnou koncepci a podobnou stopáž. Pro rozhlasový seriál jde o ideální formát, poskládat však jednotlivé části bezprostředně za sebe v rámci jedné audioknihy, je krok velmi riskantní. Hrozí, že celek bude pro kontinuální poslech neúnosný. A přesně to se Slavíkům stalo.

Přestože možná podtitul audioknihy evokuje ucelený a erudovaný pohled na československou populární hudbu, rozhodně se posluchačům nedostává nic typu Dorůžkova Panoramatu populární hudby nebo Kotkových Dějin české populární hudby a zpěvu. Martin Hrdinka si (alespoň v audioknižních Slavících) nedělá ambice pojmout naši pop-music jako předmět hudebně vědeckého bádání a předkládá posluchačům vlastně jen převyprávěné statistické údaje. Informace se pak omezují na pouhé opakování toho, kolik posluchačů hlasovalo, o kolik to bylo víc než předešlý rok, kolikátý byl daný interpret loni, kolikátý předloni, že má nejvíce čtvrtých míst v historii, že už se nikdy poté v žebříčku neobjevil. Takovéto „zajímavosti“ samozřejmě posluchačům dostačovat nemohou.
 

banner 1200x150
  

Proto Hrdinka (téměř) každou z částí otevírá výčtem vybraných událostí toho kterého roku, přičemž se neomezuje jen na oblast hudby nebo kultury obecně, ale mluví i o politických, sportovních nebo společenských událostech u nás i v zahraničí. Pokud si vybavíte taková ta tištěná blahopřání k narozeninám s letopočtem a s několika údaji, co se v tom konkrétním roce událo, tak přesně víte, jak k této části svého textu Martin Hrdinka přistoupil. Patrně se snažil vyvážit strohost statistických informací, výsledkem je bohužel jen další text bez nosného obsahu. Je to škoda – pokud by se v tomto prostoru raději rozepsal o dobových poměrech na naší populárně hudební scéně, audiokniha mohla získat vyšší obsahovou a informační hodnotu.

Jak jsem naznačil, přestože je mluvené slovo důležitým prvkem audioknihy Slavíci, samo o sobě by neobstálo. „Naštěstí“ je každá z částí zakončena dobovou písní v plné délce. Pomineme-li několik ročníků, u nichž z Hrdinkova textu přímo nevyplývá, proč k němu byla zařazena právě ta skladba, kterou zvolil (například Dynamit od Olympicu z roku 1970), lze vysledovat pravidlo, že byly vybrány takové písně, které mají vztah k některému z oceněných a spolu tak tvoří průřez 60letou historií ankety. Tím by snad mohly být pochyby o smyslu audioknihy rozptýleny: Hrdinkův text lze zkrátka vnímat jen jako výplň mezi jednotlivými skladbami. Komu vadí, může v každém tracku přeskočit někam k polovině, kdy začíná píseň. Supraphon však šel ještě dál a připravil (už pouze digitálně) titul Slavíci (Písničky ze stejnojmenné audioknihy). Na něm už vyznavače české pop-music uplynulých šesti dekád žádné doprovodné slovo rušit nebude.

Audiokniha Slavíci je typickým představitelem titulu, který příkladně využívá možností zvukového nosiče a kombinuje mluvené slovo a hudební skladby. Škoda ovšem, že dramaturgie nedala více prostoru Hrdinkově textu a posluchačům nenabízí nic než vyprázdněné informace a tok stotisíckrát slyšených písní. Zájemce o Hrdinkovu historii naší populární hudby lze tak raději odkázat na seriály Klec plná slavíků a Slavíci v krabici, které jsou volně dostupné v rozhlasovém archivu.

 

Audioknihy ze stejného žánru

Jeremy Clarkson, donedávna moderátor úspěšného motoristického pořadu Top Gear, který po celém světě sledovalo asi 350 milionů diváků, se z televizní rutiny vytrhuje nejen psaním sloupků, ale také knih (jejich čtenáře tudíž jistě potěší, že v dohledné době bude mít na psaní více času). Aby o Clarksonovy postřehy nebylo ochuzeno jeho primární publikum, vychází titul…
1 2 3 8

Recenze ze stejného žánru

Supraphon před několik dny vydal 2CD s archivním zvukovým záznamem představení hry Milana Kundery Ptákovina v nastudování souboru Divadla Na zábradlí. Přestože nelze mluvit o audioknize v pravém slova smyslu, je tento vydavatelský počin natolik zásadní, že jej nelze na stránkách naposlech.cz opomenout.
Inscenování her věhlasného Williama Shakespeara má v českém rozhlasovém prostředí bohatou tradici. Co se dochovaných nahrávek týče, mnoho jich vznikalo zejména v 50. a 60. letech minulého století, několik jich bylo natočeno i v dekádě následující. Osmdesátá léta už tak plodná nebyla – v Československém rozhlasu vznikla pouze jediná shakespearovská inscenace, Král Lear. Nahrávku z…
Knihy o umění obvykle nestojí v centru čtenářské pozornosti, i jejich audiální zpracování jsou proto vcelku raritní záležitostí. Není se čemu divit, takové publikace zpravidla nedávají smysl bez bohaté výtvarné přílohy. Poměrně neobvyklou cestou, jak takovou knihu pojmout, se vydal Jan H. Vitvar. Jeho Umění, kterému nikdo nerozumí s podtitulem Historky z podsvětí výtvarné kultury…
Vydavatelství Supraphon vypustilo do světa obsáhlou kolekci Šimek & Sobota: Komplet 1977-1983 s podtitulem Klasika a objevy. Na deseti CD se nachází téměř 13 hodin zábavy, která má však natolik specifický rukopis, že mnozí posluchači komplet dost možná ocení jen pro jeho historický/archivní potenciál.
1 2 3 6

Dále od recenzenta

Dalším případem komisaře Kurta Wallandera pokračuje série detektivek mezinárodně nejprodávanějšího švédského autora. Její rozsah je bohužel již znám – Henning Mankell zemřel loni v říjnu. Zanechal však za sebou dílo, které výrazně ovlivnilo žánr severských kriminálek.  A ty stále patří mezi velmi oblíbené nejen u čtenářů, ale i u posluchačů.
Doba adventní, stejně jako doba postní, je i pro neaktivní věřící příležitostí k duchovnímu rozjímání a k uvědomění si vlastních křesťanských kořenů. Sám se mezi takové počítám a tak vím, že v čase vánočním a kolem velikonoc i k nám "bezvěrcům" doléhá poselství těchto svátků velmi intenzivně. Pro mnohé může být toto působení očistnou příležitostí…
Vydavatelství Audioberg je v české audioknižní tůni poměrně mladou rybkou, přesto však už může posluchače zaujmout hned několika vydanými tituly i svým edičním plánem. Ostatně tvůrci a interpreti, kteří pro Audioberg točí, mají s audioknihami mnohaleté zkušenosti a lze tak předpokládat, že své know-how uplatní i u produktů nového vydavatele. Jednou z prvních audioknih, které…
Série českých audioknižních adaptací románů Larse Keplera se rozrostla o další titul. Po Svědkyni ohně a Hypnotizérovi přichází, spolu s knižním vydáním, Písečný muž. Znovu v produkci Martina Pilaře a jeho OneHotBook a znovu v interpretaci Pavla Rímského.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Slavíci (Kronika československé populární hudby)
Audiokniha s písničkami. Je neuvěřitelné, jakou sondu do našeho života přinášejí výsledky ankety Zlatý, později Český slavík. Mapujeme šedesátiletou historii této ankety popularity. Moderátor Martin Hrdinka představuje výsledky, nejúspěšnější interprety a hity jednotlivých ročníků, vypráví příběhy stálic i nováčků na nebi populární hudby. Jsou to vlastně malé dějiny československé populární hudby od roku 1962 až do současnosti. Každá kapitola připomíná nejpopulárnější zpěváky, zpěvačky a skupiny příslušného roku, důležité události u nás i ve světě a uzavírá ji píseň z té doby. Písničky z audioknihy vycházejí též samostatně na digitálním kompilačním albu SLAVÍCI - Písničky ze stejnojmenné audioknihy
Přejít nahoru