Jméno letos devadesátiletého spisovatele Vladimíra Hulpacha bychom našli především na přebalech řady převyprávěných sbírek pověstí, bájí a pohádek z celého světa, v nichž několika generacím především mladších čtenářů dokázal poutavě přiblížit staré příběhy současným jazykem. To je zčásti případ i soboru povídek, který pod hlavičkou Supraphonu vyšel pod trochu zavádějícím názvem Nejznámější horory. Jedenáctka kratších textů sice opravdu zahrnuje i zkrácené legendární příběhy jako Drakula, povídky E. A. Poea či vyprávění o monstru stvořeném vědcem Frankensteinem, vedle nich se ale ve výběru objevila i Hulpachova vlastní tvorba, která bohužel vykazuje poněkud kolísavou úroveň a obsahuje často snadno odhadnutelnou pointu.
Audioknižní soubor vychází z příspěvků, publikovaných svého času v časopise Filip. Jejich výběry vyšly knižně například jako Drakula a jiné horory či později Ve spárech hororu. Hulpach v nich představoval různé podoby tohoto žánru, kromě klasiky se zde objevilo i převyprávění béčkového filmového trháku Piraňa, duchařská historka, příběhy inspirované pověstmi a bájemi, horor s politickým pozadím a dokonce parodie. Některé z nich (jako lidožravé rybky a ona parodie) se do audioknižního výběru nedostaly, naštěstí ale zbyl prostor pro, dnešním jazykem řečeno, true crime, konkrétně u nás málo známý případ netvora z Düsseldorfu, který před sto lety děsil Německo. Třebaže se ze formou zbytku sbírky vymyká, patří příběh k vrcholům Hulpachovy zde představené tvorby.
Jednoznačnou předností audioknihy je zvuková a interpretační stránka. Pavel Rímský byl sázkou na jistotu, protože jeho hutný, chraplavý hlas se k příběhům plným napětí odjakživa dobře hodí. Herec se v režii Alana Piskače (který zároveň pro nahrávku upravil text závěrečné Poeovy povídky Pád do Maelströmu) drží příjemného tónu, nepropadá sklonu k přehnané dramatizaci a zbytečně nezvyšuje hlas. Zkrátka podává temné povídky tak, jak to jejich konzumenti očekávají a žádají. Jeho hlas zní až nečekaně svěže, v kombinaci s drobnými tematicky laděnými zvukovými kolážemi v předělech mezi jednotlivými příběhy tak jde o příjemnou a živou nahrávku, kterou pouze na několika místech kazí odpustitelná zvukařská zaškobrtnutí.
Audiokniha Nejznámější horory otevírá bránu do světa příběhů, kde hlas vypravěče dokáže být stejně znepokojivý jako samotné přízraky. Zejména v případě povídek světových klasiků jde o poslech doporučeníhodný všem, kteří vyhledávají mrazení v zádech.







