Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Na audioknize Smečka si pochutnají milovníci kvalitní hrůzy

Smečka
Smečka

Spojovacím článkem povídkové antologie českého současného hororu, která vyšla pod zastřešujícím názvem Smečka, jsou psi, vlci a jiné lykantropické a temné či spirituální psovité entity. Vydavatelství Golden Dog ji připravilo na konci letošního dubna v tištěné podobě, audiokniha je souběžně k dispozici díky vydavatelství Čti mi! Pečlivý výběr těch nejtemnějších textů sedmnácti autorů interpretoval Libor Böhm.

Žánr hororu v českém prostředí kvetl většinou jako příměs jiných žánrů. Jak v kinematografii, tak v literatuře jej nacházíme často ve spojení s groteskou nebo sklonem k nadsázce. Bývá to zdůvodněno tím, že v dobách Československa byl horor považován za umělecký projev zkažených západních imperialistů, a tak Juraj Herz některé své filmové skvosty přiodíval do obleku pohádky (Panna a netvor, Deváté srdce, později v roce 2009 se mohl bez dohledu cenzorů rozmáchnout v režii snímku T.M.A.). Výběr z hroznů, audiokniha Smečka, je důkazem, že dobrý horor prostý švandrlíkovských vtípků již zapustil v českém kulturním prostředí kvalitní kořeny. Podle slov Jiřího Sivoka, který výběr sedmnácti povídek sestavil, bylo bohužel nutné odmítat převis dalších zajímavých autorů, v jeho sítu se však zachytili ti prověření a zdomácnělí v nakladatelství Golden Dog.
 

Jako narátor audioknižní verze prokázal Libor Böhm s jistotou svou profesionální zkušenost a chopil se hororu se ctí, přestože sám čte knihy tohoto žánru jen zřídka a nebylo to pro něj tím pádem zrovna jednoduché: „Ve Smečce je plno scén, které se nečtou snadno v duchu, natož nahlas. Díky tomu, že jsem mohl natáčet v klidu ve svém studiu doma a produkoval celý projekt sám, mohl jsem si práci rozvrhnout tak, abych se mohl naladit na každou povídku zvlášť a načetl každou v jeden den, protože jsou každá jiná.“
 
Natáčení probíhalo během letošního března a dubna. V solidním zvukovém designu je zařazeno vkusné množství ruchů (například zvuky úderů do psacího stroje, úprava hlasu znějícího v telefonním hovoru a samozřejmě vytí), a to tak, aby neodváděly pozornost od sdělení textu. Kamenem úrazu narátorství může být interpretace ženských postav (v případě interpreta muže), ale i dětí, protože lze snadno sklouznout k nevhodně komickému či infantilnímu tónu. Tomuto riziku se Libor Böhm obratně vyhnul, navíc se dokonce musel popasovat s výzvou mluvit hlasem psím a místy i štěkat (a to děsivě). Pokud při kontrolním poslechu unikly některé nedokonalosti, v celkovém působení nevyčnívají díky fantasknímu charakteru textů. V závěrečné povídce Morta Cassela, čestného zahraničního hosta a trojnásobného držitele Bram Stoker Award, korunujícího celý soubor, je však jako piha na kráse chybná výslovnost ve výraze bruja (španělská čarodějnice či vědma).

Celkový dojem z místy surreálných a místy vyloženě nechutných scén čtených Liborem Böhmem střízlivým tónem, při němž zvládl nepropadnout exaltovanému projevu, udělá radost všem, kteří si libují v tématech mystického zla, života po smrti, násilí mnohdy plného střev a osudech všech, které dobrý konec prostě nečeká. Z Böhmových vět kane jako z tlamy obludy delirický šlem. Oproti kinematografii v zobrazování násilí nemá literatura žádných hranic. Smečce se dá ve vážnosti vytknout jediné – mezi jednotlivými literárními díly by jí slušely delší pauzy, aby mohl posluchač popadnout dech. Hudba Ondřeje Morcinka tvořící předěly ale vhodně mrazivým způsobem ladí s hlavním motivem celé audioknihy: čistou hrůzou.

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Kde jsou v životě člověka ty křižovatky, na kterých zvolí mylnou cestu? A dá se téhle zaslepenosti vyhnout? První rozhlasová dramatizace Fuksova románu zní jako zvukově – hudební „balada“.
Ale až s příchodem rodiny Whateleyových se do něj vkradla skutečná hrůza. Atmosféra této ďábelské vesnice ležící kdesi v zapadlém koutě Massachusetts ještě zhoustne s narozením předčasně vyvinutého a obludného chlapce jménem Wilbur. Hoch se pod vedením svého šíleného děda pouští do rodového učení zapovězených rituálů i zkoumání starých svitků ze zakázané knihy Nekronomikonu a…
Nesbo v novém žánru! Thriller s hororovými prvky, který vás pohltí. Čtrnáctiletému Richardovi, který se po tragických událostech přistěhoval k tetě a strýci do městečka Ballantyne, se smůla lepí na paty. Když přemluví spolužáka Toma, aby z telefonní budky někomu náhodně zavolal a vystřelil si z něj, vypadá to jako nevinná lumpárna.

Recenze ze stejného žánru

Jsou autoři, kteří jsou zdatnými „běžci na dlouhou trať“ a oceníme, když si od nich můžeme přečíst velký román nebo rovnou celou sérii. A jsou takoví, kteří jsou silnějšími povídkáři. Jak je tomu v případě C. J. Tudor, na to si musí posluchači udělat názor sami, nicméně už teď je jasné, že mnohým by příběhy…
Kingův románový debut Carrie patří k autorovým nejikoničtějším dílům a jde o možná nejzásadnější knihu jeho kariéry vůbec. Po jejím vydání se z chudého nezaměstnaného autora několika časopisecky publikovaných povídek stal bestsellerista a profesionální spisovatel. Kingových děl vyšlo v audiálním zpracování v češtině více než šedesát. A nedávno se posluchači konečně dočkali právě i Carrie.
Když letošní audioknižní trh obohatil Spalovač mrtvol Ladislava Fukse, mnohým z nás zatrnulo. Je-li nově zpracována novela, která se dá bez pochybností označit slovem „kultovní“ a existuje-li navíc podobně kultovní zpracování filmové, je jednoduché nové tvůrce přezíravě a blahosklonně politovat s tím, že cvrček těžko doroste hory.
Zatímco názvy předchozích mysteriózních thrillerů Kateřiny Surmanové vyznívají až poeticky, Tři Sekery včetně designu obálky mohou vyvolat dojem, že tady krev poteče proudem. Ve skutečnosti jde ale o její zatím nejcitlivější a nejsilnější dílo, čemuž audioknižní vydání v interpretaci Jiřího Vyorálka dalo vyniknout.

Dále od recenzenta

Skvělá narátorka Jana Stryková zavádí posluchače do temnoty šílených konspirací, které se stávají realitou, a to v audioknižním zpracování třetího dílu série s hlavní vyšetřovatelkou Jessicou Blackwood Pád do temnoty, které poskytlo posluchačům v závěru roku 2024 nakladatelství Témbr.
„Jestliže čekáte na chodbě na svého terapeuta, čekejte na svého terapeuta. Jestliže se hádáte s manželkou, hádejte se s manželkou. Jestliže se při čekání na svého terapeuta v duchu hádáte s manželkou, není to všímavost.“ Nic lépe nevystihuje rozdíl mezi multitaskingem a singletaskingem jako celý román Karstena Dusseho přeložený Zuzanou Guldanová jako Sústreď sa na…
„O hnusné věci v životě je potřeba se podělit,“ říká postava s přezdívkou Sifon v románu Irvina Welshe Trainspotting z roku 1993, a to ve špičkové interpretaci Kryštofa Bartoše v audioknize vydané vydavatelstvím OneHotBook v režii Víta Maloty. Že je důležité podělit se o mnohdy vysloveně karnální historky plynoucí z průvodních jevů drogové závislosti, je…
1 2 3 8

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Studoval literaturu, doktorát získal v oboru historie. Napsal několik knih (poezii, prózu, odbornou monografii), za román Malej NY (Host, 2019) byl nominován na Cenu Jiřího Ortena. 
Mluvené slovo poslouchal od dětství a dodnes si příběhy raději nechává předčítat. Libuje si jak v rozhlasových dramatizacích, tak v interpretacích rozsáhlých románů či jejich sérií. Nejčastěji si k poslechu vybírá krimi a thrillery, dokáže si ale užít i společenskou prózu, pakliže je dostatečně důmyslná.
Smečka
Horor si stále nese stigma jednotvárnosti a braku. Ve skutečnosti je jako malířská paleta s mnoha barvami a odstíny. Antologie Smečka má ambici tuto škálu vykreslit. Od romaneta přes bizarro, duchařskou historku, temnou fantasy nebo třeba body horor. Jiří Sivok nahnal autory publikující v nakladatelství Golden Dog do jednoho kotce a jako téma pro napsání povídek zvolil Psy. Na stránkách naleznete řadu zvučných jmen, která už od založení Golden Dogu přesvědčila čtenářskou obec, ať už knihou, povídkou či básní, že patří k tomu nejlepšímu, co česká hororová literatura nabízí. Antologii navíc doplňuje povídka od speciálního hosta a trojnásobného držitele Bram Stoker Award Morta Castlea. Smečka už se blíží... Už vám dýchá na krk... 
Přejít nahoru