Vyhledat
Smršť
Smršť

Co se stalo, když Jozef Karika ke Strachu, Tmě a Trhlině přidal ještě Smršť? Rozhodně nešlo o žádný krok vedle. Tím spíš, že všichni – od autora po interpreta – už věděli, co mají dělat. Tedy… téměř do poslední chvíle.

Jozef Karika je autorem několika knižních sérií, mezi něž patří i ona víceméně neúmyslná: totiž hororová řada, která mapuje záhadné jevy (převážně horského charakteru) na území Slovenska. A nutno souhlasit s mnohými recenzenty: je svým způsobem příjemně zneklidňující si uvědomit, že ani důvěrně známé a nám blízké oblasti nejsou tak docela „bez kouzla“, byť se proslulostí nemohou rovnat bermudskému trojúhelníku nebo japonskému lesu sebevrahů.
 
Tak jako tak, Karika se dostatečně etabloval jak na Slovensku, tak v Česku. Zatímco dříve audioknižní vydavatelé přistupovali k vydání aktuálního díla spíše opatrně a někdy bylo třeba si i pár let počkat (například autorova Priepasť, která by do pomyslné tematické série také spadala, se audioknižního vydání ještě nedočkala), Karikova Smršť už vyšla ve dvou vydáních (tištěném a audioknižním) prakticky paralelně.
 
Záhadným fenoménem, který si autor vybral tentokrát, jsou jednak časté nehody v určitém silničním úseku, jednak takzvaný halný vítr. Karika opět dává problematice beletristickou podobu a pracuje s ní osvědčeným způsobem: „Hlavní hrdina naráží na záhadu, která mu nedá spát. Ta nejprve nevypadá nebezpečně, pouze vtahuje své budoucí oběti do svého středu, aby je později mohla pohltit.“ (Jiří Lojín)
 

 

Mezi postavy autor tentokrát neváhal vpašovat oba typy žen, s nimiž pracoval i v ostatních zmíněných románech: totiž ženu, s níž se hrdina rozvedl/rozešel (nebo by přinejmenším měl), a ženu, s níž má nezdravý vztah. Zkušeně zachází s atmosférou liduprázdných prostor, cest a meteorologických jevů. Zachovává si svůj úsporný, přitom úderný styl, kdy v až reportážním duchu skládá za sebe jednu jednoduchou větu za druhou. Což je přesně ten styl, na který si Peter Kočiš, který už pro vydavatelství Publixing interpretoval předchozí Tmu i Strach, tolik zvykl. Je si naprosto jistý a sedm hodin trvající vyprávění i s ním spojená sebeironie či cynická slina tak působí přirozeně a opravdově.
 
Shrneme-li to: Jozef Karika rozhodně věděl, co dělá, když psal tenhle příběh. Vydavatel věděl, co dělá, když ho vydal, a ten audioknižní jakbysmet. Peter Kočiš věděl, co dělá, když vyprávění interpretoval. A stejně jako předchozí audioknihy i Smršť dostala mysteriózní hudební „ověnčení“, tedy hudební plochu na začátek a na samý konec. Tento projekt zkrátka nemohl dopadnout špatně. A také že nedopadl.
 
Jediná – zato velká – výtka tomuto dílu, není adresována ani tak tvůrcům audiálního vydání jako redaktorům, kteří pracovali na Karikově textu. Už v Trhlině se autor z dobrých důvodů nezříkal hlubšího teoretického ponoru do záležitostí metafyzických, případně eschatologických. Stejně tak v závěru Smršti přirozeně eskaluje a zahušťuje úvahy nad strukturou fenoménu, alternativními světy a dává implicitní románové mystice určitý rámec. Nicméně rozsah takové závěrečné pasáže tentokrát tvoří prakticky sedminu celkového rozsahu (audio)knihy. Pasáž se tak stala neúnosnou a bohužel zcela rozkládající jinak příjemně mrazivý dojem z poslechu. Zde je namístě se domnívat, že pokud ne autor, tak alespoň redaktoři knižní Smršti měli mít soudnost.
 
Zároveň také vyvstává otázka koketující s emancipací audioknižního vydání, a sice zda bylo či nebylo v moci tvůrčího týmu, který pracoval na audioknize, do díla (pochopitelně ve spolupráci s autorem) redakčně zasáhnout. Je na místě se domnívat, že by to bylo výrazně ku prospěchu. Tím spíš bychom měli uvažovat o tom, zda v případě děl žijících domácích autorů (kde se taková možnost nabízí) opravdu nepřistupovat k audioknize jako k individuálnímu vydání díla, které nemusí za každou cenu kopírovat vydání knižní.

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Venku zuří mrazivá bouře. Uvnitř číhá chladnokrevný vrah. A všude hrozí nákaza děsivou infekcí… Tři obyčejní lidé čelí hrozivé skutečnosti a riskují vše, aby přežili. Hannah se probouzí v havarovaném autobusu uvězněném vánicí, obklopená mrtvými a raněnými. Meg sedí v lanovce, která uvízla nad zasněženými lesy, a netuší, jak se v ní ocitla. Carter hledí…
Za mrazivé zimní noci je nalezeno tělo mladé dívky. Vyšetřování vraždy se ujme Kate Burkholderová, šéfka policie v městečku Painters Mill v americkém Ohiu. Už v Kateině dětství se udála série vražd, kterým se tato nápadně podobá. Dokonce i Kate sama se tehdy stala obětí útoku násilníka. Sice přežila, ale jeho důsledky ji donutily vystoupit…
Děsivý nález na farmě amišskou komunitu doslova šokuje. Kdo mohl spáchat tak hrůzný čin? A jsou v ohrožení i další členové komunity? V městečku Painters Mill v Ohiu tvoří třetinu obyvatel amišové, pro něž je typický prostý a mírumilovný životní styl bez vymožeností moderní civilizace. Když se na farmě amišské rodiny Plankových najde sedm mrtvých…

Recenze ze stejného žánru

Když sedmiletý Christopher uteče i se svou maminkou před jejím násilnickým partnerem, touží se oba schovat v nějakém zapadlém kraji, kde by je nikdy nenašel. Nový domov najdou ve zdánlivě ospalém a bezpečném městečku Mill Grove v Pensylvánii. Jenže brzy poté se chlapec ztratí. Když se po šesti dnech zničehonic vynoří na okraji nedalekého lesa,…
Statek na samotě opřádají chmurné pověsti o smrti ženy jeho majitele, ale i zkazky o téměř pohádkovém bohatství, které tento muž kdysi získal transakcemi na úkor druhých. Dnes je z něj nerudný stařec, který je se svou dcerou a vnukem jediným obyvatelem rozlehlého, zpustlého stavení. Kdekdo v okolí by ale mohl chtít zjistit, co je…
Mezi velkými jmény detektivního žánru, která pro vydavatele i čtenáře znamenají více méně jistotu, se čas od času objeví nové jméno, které se jeví jako příslib. Pokud si takového autora všimnou čeští nebo slovenští tvůrci edičních plánů, působí to přinejmenším v oblasti anglosaské nebo skandinávské překladové literatury jako dvojnásobné osvěžení. Tak se díky převážně menším…
Mladá policejní vyšetřovatelka Lucie Henebelleová tak trochu pátrá na vlastní pěst a vydá se bez zákonného důvodu prohledat dům podezřelého násilníka Ramireze. Ten ji však překvapí a ona ho i pod dojmem toho, co v domě viděla, celkem bez rozpaků zastřelí. Nyní je na jejím kolegovi Franckovi Sharkovi, aby vymyslel, jak si s touhle patálií poradit. Ramirez…

Dále od recenzenta

Agatha Christie vždycky uměla skvěle přiblížit jednotlivé postavy, jejich minulost, zvyky a hlavně motivaci tím, že se střídavě zaměřovala na jednotlivé z nich. Dávala čtenáři nahlédnout do jejich uvažování a na základě toho konstruovala psychologii celého případu. Výjimkou není ani její retrospektivně laděný román Cyankáli v šampaňském. O to těžší oříšek ovšem mohlo být jeho…
Českým audioknižním vydavatelům jde ke cti, že krom překladů zahraniční produkce a české takzvané „společenské prózy“ vydávají i literární fantastiku, jelikož o tu je nejen z řad čtenářů ale i posluchačů nemalý zájem. Avšak zatímco vydání překladové fantastiky se co do invence a kvality nahrávky mohou s audioknihami jiných žánrů rovnat, s tou českou to mnohdy bývá na…
Odborníci na bioterorismus nechají srovnat se zemí vesnici uprostřed australské pouště (kde už beztak nebylo co nebo koho zachránit). Proč? Protože tam dopadla spolu s troskami vesmírné stanice Skylab i nádrž s parazitickou houbou, která za svého pobytu na oběžné dráze „poněkud“ změnila vlastnosti a hlavně chování. O třicet let později už to taková legrace…
Někdo se před spaním zaposlouchá do zlověstného bublání ústředního topení nebo praskání chladnoucích parket, jiný raději naslouchá Šepotu z lesa. Jsou romány, jejichž názvy nikoho nesvádí k tomu mluvit o nich znovu a znovu. Některé z nich ale dostanou audioknižním vydáním nový rozměr: „Severská krimi už mě nebaví, teď poslouchám Šepot z lesa.“ A to…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Smršť
Před větrným démonem není úniku Zažijte tu nejhorší noční můru v pustém regionu na pomezí Slovenska a Polska! Josef Karika sugestivně spojuje klasickou lidovou povídačku o větrnici s moderním žánrem hororu. Černý předmět na mokrém lesknoucím se asfaltu, autokamera značky Eltrinex, co zaznamenává nejen průběh jízdy, ale i šílenství, děs, hrůzu, smrt… Nesbírejte předměty, co vám nepatří! Staří lidé na pomezí Slovenska a Polska vyprávějí příběhy o větrnici, která se zjevuje, když fouká silný vítr. „Když ji uvidíš, nikdy se jí nesmíš podívat do tváře,“ říkají. „Nikdy. Když to uděláš, zabije tě.“ Z tatranských vrcholků vane halný vítr. Bývá prudký, strhává střechy, ničí lesy. Ale ovlivňuje i lidi. Když vane halný, začne jim přeskakovat. Stoupá počet rvaček, vražd i sebevražd. A po kraji silnice kráčí stařena v černém hábitu, ztělesnění něčeho nepřirozeného, šíleného, vymykajícího se normálu. Zlého a nebezpečného. Boj o holý život začíná…
Přejít nahoru