Vyhledat
Smrt staré Maši
Smrt staré Maši

Povídková kniha Vratislava Maňáka Smrt staré Maši vzbudila ihned po svém vydání slušný mediální ohlas a od té doby také sklízí veskrze nadšené recenze. Vydání šesté autorovy knihy se stalo do značné míry literární událostí. Že jsme se relativně brzy po knižní dočkali i audioknižní verze tedy není žádným velkým překvapením.

Vratislav Maňák patří na české literární scéně k autorům právem oceňovaným za vytříbený jazyk a styl. Hned za svůj debut, sbírku povídek Šaty z igelitu, obdržel Cenu Jiřího Ortena, román Rubikova kostka mu vynesl nominaci na Cenu Evropské unie za literaturu, dětská kniha Muž z hodin zase nominaci na Magnesii Literu. Poslední dvě jmenované mohou znát i posluchači z jejich rozhlasových úprav, stejně jako původní Maňákovy rozhlasové seriály Co se skrývá pod břečťanem a Martin a dvířka do pohlednic (později vyšel i knižně pod názvem Expedice z pohlednice).
 
Audioknižním posluchačům se však Vratislav Maňák představuje až letos, a to zmíněnou nejnovější sbírkou krátkých próz, která spojuje jejich mytické, baladické či legendové vyznění. Ty autor do jisté míry převypravuje, aktualizuje, pojímá zcela po svém a ačkoli jsou zpravidla zasazeny do ne zcela konkretizované minulosti, odehrávají se v časech historických. Jejich vyznění si klade za cíl obsáhnout neduhy soudobého člověka a jeho světa a skrze ně promluvit k současnému čtenáři/posluchači. Texty, které i při tichém čtení působí jako přímo stvořené k vyprávění a poslouchání, publikovalo letos v knižní podobě nakladatelství Host, následného vydání audioknihy Smrt staré Maši se ujal OneHotBook. Audioknihu v režii Michala Bureše vypráví hned šest hereckých osobností.
 
V úvodní povídce O smrti staré Maši, pojednávající o Panně Marii, která přežila svůj odkaz i „dějinnou úlohu“, zvolil interpret Jaroslav Plesl naléhavou dikci a mírně ironický (avšak na správných místech láskyplný) tón, což překvapivě dobře dokresluje náladu textu. Osobně bych takovou polohu nečekal, avšak Maňákovy texty jsou různému způsobu interpretování poměrně široce otevřené a zvolená tomuto konkrétnímu dává nový, velmi přiléhavý rozměr. Avšak zejména přímé řeči, kterých není v povídce mnoho (mluvíme především o epizodních postavách úředníka a staré zelinářky), jsou v Pleslově podání skutečně excelentní. Následující O tetřevích perlách, v pojetí Ondřeje Brouska, velmi autentický evokuje venkovské povídačky i hospodskou atmosféru ze starých časů. Brouskovi výborně sedí drsné postavy venkovanů, díky nimž povídka místy zní, jako by byla načtena různými herci, nikoli jen jediným. Společně s úvodním možná nejsilnější text celého souboru, O kupci a ševci, svěřil režisér Jiřímu Lábusovi. Jeho způsob vyprávění ještě více vyzdvihuje pohádkové vyznění této prózy, neboť právě dikci, jako kdyby četl pohádku, Lábus nasadil. Tím se ještě více zvyšuje záměrný kontrast mezi stylem, jakým je próza napsána, a jejím drsným vyzněním.
 

Druhou trojici textů otevírá O dvou modrých minaretech, povídka čerpající z arabské tematiky (zejména lákavého tajemna obestírajícího postavy dervišů) a hlásící se k „vyprávění jako oslavě vyprávění“. Tu načetl Jan Vlasák, který mimo jiné nedávno interpretoval příběh Ostrov Biancy Bellové, vycházející ze stejných tendencí současné české literatury. Vlasákův projev je klidný, příjemný, avšak vedle ostatních interpretů se může jevit možná až příliš pozvolný a pomalý. Štafetu jako pátý přebírá Petr Čtvrtníček, který pro „legendu z Branibor“ O zaječí kožce nasadil hrubší hlas, posazený o něco níže, než je pro Čtvrtníčka přirozené. Výsledek je ovšem velmi atraktivní, čemuž napomáhá i jistá naléhavost projevu, která až hypnoticky přitahuje a drží posluchačovu pozornost. Vratislav Maňák uzavírá knihu prózou O Žitovi, jenž je variací na pověst o kejklích jmenovaného legendárního kouzelníka staré Prahy. Interpretace se ujal Daniel Bambas, jehož projev je profesionální a – přestože zmíněný nevyčnívá tolik jako třeba Plesl či Čtvrtníček – cokoli negativního by na něm i zkušený posluchač hledal marně, naopak jde o výkon velmi kvalitní.
 
Stejně, jako povídky samy, je pestrá i použitá hudba. Každá povídka dostala vlastní hudební předěly, žánrově různorodé a vždy odpovídající náladě Maňákova textu. Avšak i z hudby je znát, jak je pro texty příznačné, že nejde o skutečné pověsti, ale o jakési pseudopověsti, aktualizované a vypovídající o našem současném světě. Příkladem může být poslední povídka, kterou doprovází hudba inspirovaná tou středověkou, přestože v ní znatelně slyšíme moderní prvky. To napovídá, že nejen při projevu interpretů ale i s výběrem hudby se pracovalo s porozuměním textu a s vědomím, jakou hru Maňák rozehrává se svým čtenářem, což se beze zbytku podařilo převést i do audioknižního zpracování.

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Dominik opatrně sbírá sníh do sáčku, aby v mrazáku uchoval jeho přítomnost. Jenže ta je stejně prchavá jako život špinavého kluka, kterého Dominik vídá jako zjevení každou noc u postele. Pokoj, v němž si ve 20. letech paní Pumprlová psala deník, i trosky starých budov, na něž si pamatují jen obyvatelé budějovického lágru, ožívají. Tři…
Poslední lednová neděle roku 2018 je pro deníkového komentátora Jana „Johana“ Součka den blbec. Prezidentské volby znovu vyhrál záštiplný stařec a pokrytectví kolegů z domovské redakce je už natolik nesnesitelné, že hrdina raději vyklízí pole i zásuvky a uvažuje, co se dá s padesátkou na krku mimo novinařinu podniknout. Náhle mu padne zrak na další…
Rákosová loďka se houpe na hladině Nilu. Jaký dar bohů v ní najdou vesetský lékař chudých Senmut a jeho žena Kipa? Nalezenec se stává jejich jediným synem a vyrůstá v nadaného hocha toužícího po vojenské kariéře. Setkání s vysloužilcem však Sinuheta přiměje vydat se v otcových šlépějích a studovat medicínu v chrámové škole. Stává se…
Nový román držitele Man Bookerovy ceny je příběhem lásky mladého studenta a stárnoucí ženy se všemi důsledky, které přináší životům obou protagonistů. Stejně jako většina autorových románů je rozdělen do tří chronologicky následných částí, vyprávěných unikátně v první, druhé a třetí osobě. Jejich pomocí autor odhaluje a prohlubuje pohled na osudový vztah.

Recenze ze stejného žánru

Americký spisovatel polského původu Jerzy Kosińsky nazval svůj první anglicky psaný román podle barbarského zvyku, jehož svědkem býval v dětství: vesničané odchytili z hejna slabě vypadajícího ptáka, kterému pestře pomalovali křídla a vypustili ho zpět. Hejno pak reagovalo na zdánlivě podivného tvora jako na neznámé nebezpečí a „nabarvené ptáče“ velmi rychle zabilo. V Kosińského knize,…
Někdy je smůla spíš setkáním s náhodou, nepovedeným vtipem či zaškobrtnutím, na které po čase s pobavením vzpomínáme. Pokud se takový smolný den dobře a s nadsázkou podá, může se dokonce přetavit do oblíbené rodinné historky. Jenže pak jsou tady lidé, kterým se smůla lepí na paty, nežene je touha, nenadnáší síť blízkých přátel. Jsou sami s trápením…
O čem to sakra celé vlastně bylo? Takové, nebo i maličko expresivnější výrazy mne po doposlechnutí audioknih často nenapadají. Poté, co jsem prostřednictvím románu Chyba Marka Šindelky vystoupil ze svého obvyklého kruhu klasických detektivek a thrillerů, se však podobné myšlenky draly na povrch víc a víc. Na rozdíl od nich se totiž v závěru vše…
U nejstaršího českého audioknižního vydavatelství jsme si už na uváženou dramaturgii a skvělý výběr interpretů zvykli. Hned z počátku čtvrté dekády své existence ovšem AudioStory připravilo lahůdku nejen pro posluchače. Vydání audioknihy Smažená zelená rajčata ve Whistle Stop Cafe má totiž velmi zajímavý příběh.

Dále od recenzenta

S prózami reflektujícími život v turbulentním dvacátém století se u nás v posledních letech doslova roztrhl pytel. Příběhy obyčejných lidí (a zejména žen) v období nadvlády komunismu nebo nacismu nejen přibližují nedávnou historii a osvětlují průběh, příčiny a následky tehdejších událostí široké veřejnosti, ale také čtenářsky stále táhnou jako málokteré jiné téma. K těm, kdož…
Šestadvacetiminutová nahrávka povídky Pražský chodec, z pera klasika dvacátého století Guillauma Apollinaira, vznikla již v roce 1994. V digitální podobě ji však Radioservis vydal teprve loni. Byť se jedná o audioknihu starou již téměř tři desítky let, ani současní posluchači by si tento audiální klenot neměli nechat ujít. 
Julie Caplinová je britská spisovatelka a cestovatelka, známá právě tím, jak se jí daří propojit obě tyto své vášně. Čtenářsky přitažlivá kombinace jednoduchého vypravěčského stylu, romantických zápletek a atraktivních lokací, kam děj svých románů umisťuje, jí přinesla oblibu také u českých čtenářek a čtenářů. Není divu, že se jejího díla chopilo i audioknižní vydavatelství.
Když v roce 2015 zemřel Terry Pratchett, ztratil (nejen) literární svět jeden z nenahraditelných hlasů a také možná jednoho z nejplodnějších „prvoligových“ autorů fantastiky. Kromě mnoha dalších věcí byla jen otázka času, kdy se někdo chopí autorova života a napíše knihu naopak o něm. Pomyslnou rukavici naštěstí nesebral žádný senzacechtivý břídil.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Smrt staré Maši
Šestice poutavých příběhů se odehrává v odlišných dobách na různých místech, včetně několika velmi exotických, ba i zcela fiktivních koutů světa. Ačkoliv zvolenou formou připomínají pověsti, legendy či pohádky, dotýkají se nejožehavějších témat a problémů dnešní společnosti. Archetypální literární formy zde ožívají ve šťastné symbióze s ryze aktuálními poselstvími, a tak balada o tetřevích kamenech, legenda o zaječí kožce či arabeska o kupci a ševci vypovídají například o lidském strachu z cizího nebo jiného. Ale v první řadě tu jde o samotné příběhy, vyprávěné s neskrývanou rozkoší a opájející se bohatostí českého jazyka.
Přejít nahoru