Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Whitmanova píseň univerzální duše

Spev o mne
Spev o mne

Na počátku moderního amerického básnictví stáli dva velcí muži, kteří mají mimo svůj historický význam ještě jednu věc společnou: i když oba patří cele do 19. století, jejich (nejen) poezie je stále aktuální, ba dokonce i po více než sto letech populární a vyhledávaná.

Těmito muži byli Edgar Allan Poe a Walt Whitman. Whitman se narodil deset let po Poeovi v roce 1819 na Long Islandu. Prožil neveselé dětství poznamenané chudobou a už v jedenácti letech začal pracoval jako poslíček brooklynské advokátní kanceláře. Později se vyučil sazečem a tiskařem a odtud vedla cesta k jeho první intelektuální profesi, kdy se stal redaktorem týdeníku Long Island Star. Celý život pak pracoval střídavě jako redaktor a jako učitel, zatímco své básně dlouho schraňoval v domácím archivu a publikoval jen sporadicky.

Whitman byl mužem pevného uměleckého a politického přesvědčení. Básník je podle něho člověkem téměř bystrozrakým, který proto zasluhuje zvláštní pozornosti, neboť jeho básnění vyjevuje pravdu všeobecného bytí. Básnící se dokonce podle jeho představ měli stát novými kněžími a toto nové duchovní hnutí má povstat právě v Americe a odtud se celosvětově rozšířit. 

Verše, které od začátku svého básnění servíroval potenciálnímu čtenáři, byly radikální v mnoha významech: Whitman především opustil metrum a navázal na teoretickou esej Ralpha Walda Emersona Básník (1844), která zformulovala požadavek nalezení amerického národního básníka – dá se zjednodušeně tvrdit, že pociťoval sám sebe jako někoho, kdo může výzvu naplnit.

Toto vše se zejména týká jeho jediné sbírky básní Stébla trávy. Poprvé ji vydal v roce 1855 anonymně vlastním nákladem, ale knihu nepokládal za dokončenou a neustále ji přepracovával – do své smrti v roce 1892 publikoval sedm verzí. Sbírka doznala výrazného přerodu od kolekce pouhých dvanácti básní na počátku do podoby obsáhlé básnické sbírky s více než čtyřmi stovkami textů. Jedním z nejdůležitějších textů americké literatury, který je v téměř nezměněné podobě přítomen od začátku, je rozsáhlé reflexivní pásmo původně bez názvu, v dalších vydáních postupně pojmenované Báseň Walta Whitmana, Američana, Walt Whitman a Zpěv o mně (Song of Myself).

banner 1200x150

Jedná se o sled lyrických obrazů a úvah prezentovaných v první osobě, vypravěčem je Whitman jako univerzální duše, vidoucí básník, který předestírá své verše tak, aby se čtenář s pozorováním či myšlenkou dokázal ztotožnit, jako by byla jeho vlastní. Zabývá se mimo jiné postavením individuality ve světě, jejím odrazem ve strukturách univerza a také transcendentním, tedy tím, co přesahuje běžnou zkušenost. To vše hledá jakožto básník, nikoli jako filozof nebo náboženský myslitel, a také proto je tento jeho nejdůležitější text srozumitelný a nosný i po takové době.
 

Vydavatelství Šarkan, v jehož audioknižní produkci najdeme hned několik stěžejních titulů z americké klasiky (Pani Dallowayová Virginie Woolfové, Biely tesák či Volanie divočinyJacka Londona aj.), sáhlo po zatím jediném překladu básníka Juraje Kuniaka (česky dílo přebásnili postupně Jiří Kolář a Ivan Skála), který vyšel v nevýznamném nákladu v roce 2013 v poetickém nakladatelství Skalná ruža. Divadelní režisérka Michala Hadušovská, která trochu paradoxně původně vystudovala nonverbální divadlo, prokázala skvělý cit pro zvukovou podobu poezie. Jako interpreta vybrala herce Martina Geišberga (syna „dánovského“ interpreta Mariana a bratra audiofilům taktéž dobře známého Marka). Nechala ho vlastně Whitmanovy verše zvolna a věcně „vyprávět“. Smysl společně nalézají nikoli ve struktuře a členění veršů, nýbrž ve významových ucelenostech úvah a obrazů, čímž krom jiného dosahují nenásilného zvýraznění point a hlavních myšlenek, aniž by na ně museli upozorňovat změnami hlasu či intonací. Whitman se sice občas „dopustí“ verše, který zní jako aforismus (např. „sojka v lese nikdy necvičila stupnice, no podľa mňa spieva celkom dobre“), ale i u takového je mnohem důležitější, jak zapadá do celkového obrazu, případně jak k němu básník dospěl.

Atmosféru – a to nikoli na úkor srozumitelnosti – dotváří nádherná ambientní hudba v Praze žijícího slovenského muzikanta a zvukového designéra Romana Džačára a celou audioknihu zdobí i čistý zvuk a buď absence střihu, nebo jeho dokonalé zahlazení. V podstatě jde o ukázku toho, jak by měla vypadat zvukově zpracovaná poezie.

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Hudebně-dramatické album ZvukoSochobásně obsahuje šestatřicet textů a básní Ivana Langera v jeho autorském podání s hudebním doprovodem kytaristy Norbiho Kovácse a violoncellisty Olina Nejezchleby. Langerovy trefné poznámky a poeticko-politické glosy výstižně i provokativně komentují aktuální politické a celospolečenské události a kauzy. Záměrem autora i jeho hudebních hostů je přimět k zamyšlení nad stavem současné společnosti…
Starozákonní Píseň písní bývá také nazývána Velepísní, či písní Šalomounovou – za autora této sbírky milostné lyriky je totiž tradičně považován právě král Šalomoun, který se prý inspiroval mnohem starší milostnou poezií staroegyptskou. Texty svatebních židovských písní se na Blízkém východě předávaly ústní tradicí již od starověku a samotná Píseň písní dodnes patří mezi pět…
Raven - skladatel, textař, zpěvák, rockový písničkář, kterého zdobí více než desítka sólových alb. Je podepsán pod divadelní scénickou hudbou, stejně jako pod hudbou k desítkám audioknih. Tentokrát se představuje sbírkou básní, které celý rok, s intervalem jednou týdně, zveřejňuje na sociálních sítích.
Známá postava Babičky Boženy Němcové rozehrála autorovu fantazii tak, že básnicky ztvárnil její osobnost, osudy i city, jimiž hořelo i trpělo její srdce, a promítl do nich spisovatelčin trpký lidský a citový úděl.

Recenze ze stejného žánru

Za autora slavné sbírky milostné lyriky, Písně písní, bývá považován přímo král Šalamoun, k jehož době vlády se vznik starozákonního literárního "artefaktu" váže. I když například Židé interpretují vztah ženicha a nevěsty jako alegorii vztahu Boha a Izraele, křesťané vztahu Ježíše a církve, krásu textu necháme nejlépe vyplout, pokud se od všech možných podobných čtení…
Byť poezie v audioknižní podobě občasně vychází, je stále „popelkou“ a posluchačům se jí nijak velké množství nedostává. A když už, tak se jedná zpravidla o texty autorů dávno mrtvých. A přesto, že Ivan Martin Jirous už tento svět také opustil, lze ho považovat za autora více méně současného, přestože ke generaci nejmladších poetů má…
Šestadvacetiminutová nahrávka povídky Pražský chodec, z pera klasika dvacátého století Guillauma Apollinaira, vznikla již v roce 1994. V digitální podobě ji však Radioservis vydal teprve loni. Byť se jedná o audioknihu starou již téměř tři desítky let, ani současní posluchači by si tento audiální klenot neměli nechat ujít. 
Muzikant, zvukový mistr a přes třicet let také výrazná postava autorské písně Vladimír Kučera si zvolil umělecké jméno Raven, které vedle všech ostatních významů odkazuje k jedné z nejslavnějších básní všech dob, Havranovi Edgara Alana Poea. Přestože Ravena budeme právem vnímat především jako originálního hudebníka, už jen texty na prozatím deseti albech, která vydal, dávají…

Dále od recenzenta

Zadumaná mollová hudba uvádí posluchače do dalšího, už bohužel posledního románového příběhu komisaře Wallandera. Neklidný muž Henninga Mankella, který švédsky vyšel poprvé už v roce 2009 a v českém překladu autorovy dvorní překladatelky Heleny Steissové o tři roky později, nyní po několikaletém čekání konečně uzavírá i české audioknižní zpracování celé výtečné série, pod kterým jsou podepsáni režisér…
Pokud by měl Sherlock Holmes sestru, která by byla nadána stejnou genialitou jako on, byla by nejspíš v lecčems lepší než její slavný bratr, a to z toho prostého důvodu, že by to byla žena. První z řady feministických pastišů holmesovských příběhů americké autorky Nancy Springerové, Enola Holmesová – Případ pohřešovaného markýze, se právě dostává na český audioknižní…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Spev o mne
Walt Whitman (1819 – 1892) bol americkým básnikom, esejistom, novinárom a humanistom. Je považovaný za jedného z najosobitejších amerických básnikov 19. storočia. Je autorom monumentálnej zbierky básní Listy trávy (Leaves of Grass), ktorá sa stala medzníkom v americkej literatúre. Jej prvé vydanie vyšlo v roku 1855 v počte 795 kusov a obsahovalo dvanásť básní. Počas Whitmanovho života vyšla zbierka v ôsmich vydaniach, pričom sa postupne rozšírila až na takmer štyristo básní. Prvá báseň, skladajúca sa z 1336 veršov, pôvodne nemala názov. Táto úvodná skladba dostala v druhom vydaní v roku 1856 názov Báseň Američana Walta Whitmana, vo vydaní z roku 1881 sa po prvý raz objavil názov Spev o mne (Song of Myself). Je považovaná za jednu z najvýznamnejších básní v americkej literatúre.
Přejít nahoru