Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Kronika neviditelného teroru

Datum: 

Autor recenze: 

Srpny
Srpny

Jeden z nejzajímavějších literárních debutů posledních desetiletí, útlý, ale hutný román Jakuba Stanjury Srpny z roku 2023, vychází nyní společnou péčí Audiotéky a knižního vydavatele Host jako audiokniha.

Román je rozdělen do osmi kapitol, které se odehrávají vždy v srpnu, pokaždé v jiném roce. Na začátku zastihujeme sedmnáctiletou hlavní hrdinku Danielu na rodinné oslavě jako přemýšlivou a cílevědomou dívku, kterou v rozletu brzdí především úzkost pramenící z nepříliš šťastné rodinné konstelace. Sledujeme pak její nadějeplnou emancipaci, která se zdá vrcholit během studia na vysoké škole a která by chtěla dospět k úspěšnému završení ve vztahu s charismatickým mladým mužem Štěpánem. Jenže to, co bude následovat, přemění Danielin život v noční můru, z které se není možné probudit.
 
Tématem románu je totiž manipulace ve vztahu a psychické násilí, tedy cosi dlouhodobě opomíjeného a až v posledních pár letech vynášeného na oči veřejnosti několika málo aktivisty a aktivistkami, které se rekrutují z prostředí profesionálních právních a neziskových organizací, jejichž účelem je pomoc obětem (nejen) takového násilí.
 
Termínem, který se v souvislosti se Stanjurovou prvotinou skloňuje nejčastěji, je gaslighting, extrémně odporný způsob, jakým narušený jedinec dokáže manipulovat se svým partnerem. Toto zvláštní slovo (doslova znamenající „svítit plynem“) pochází z divadelní hry Patricka Hamiltona a především z její následné filmové adaptace režiséra George Cukora Plynové lampy (1940), v níž je hlavní hrdinka vystavena ze strany svého manžela (zejména pomocí změn intenzity plynového osvětlení) takové manipulaci, až pochybuje o vlastním duševním zdraví a jen zázrakem a za cenu obrovského sebe-vypjetí unikne internaci v psychiatrické léčebně.
 
Takové formě psychického teroru je vystavena i Daniela, a jelikož jde o teror nenápadný a bez očividných fyzických zranění, nedostane se jí zastání, pomoci a ani pochopení od nikoho z jejího okolí. Pro své téma, které má Jakub Stanjura očividně podrobně zmapované, se Srpny zařazují mezi nejdůležitější a společensky nejpřínosnější české knihy vůbec.
 
Ale!
 
Přes veškerou naléhavost a důležitost tématu jsou Srpny především uměleckou prózou založenou na příběhu, originální stylistice a pečlivé, kreativní práci s jazykem. Jde o prózu stručnou i bohatou, vyčištěnou od balastu, o text právě tak přesný, jako básnický. Především dva stylotvorné prvky jsou zde zajímavé: Za prvé, vyprávění v přítomném čase, které jakoby posilovalo pocit čtenáře, že je svědkem Danieliných prožitků, které jsou ve své unikátnosti všeobecné. Čtenář sleduje Danielinu sporadickou radost, její bolest, proud jejích myšlenek, úvahy o přečtených knihách či přemítání o vlastní hodnotě jako cosi naléhavého, co se v jazyku knihy zpředmětňuje ve své originalitě a jedinečnosti jako obraz obecného lidského typu. A za druhé je příběh vyprávěn ve třetí osobě, což by mělo přinést důležitý distanc od děje i prožitků hlavní hrdinky, přesto se tak nutně neděje. Pokud totiž čtenář přijme Stanjurovu hru, snadno a rád se stane její součástí, tudíž racionální reflexe přečteného může nastat až ex post.
 
 
Kniha, která má nepochybný potenciál významně zasáhnout čtenáře na citlivých místech, inspiruje k velkému množství otázek. Jen namátkou: Kde jsou hranice, za které se nesmí zajít? Nakolik je princip gaslightingu čímsi, co je vlastní každému člověku, byť třeba jen v míře, která není pro okolí ohrožující? A co třeba, zda gaslighting není i principem, kterým prostřednictvím potlačování myšlenek a pocitů ovládáme sami sebe, jak o tom referuje psychoanalýza?
 
Naléhavost ve stylu i naléhavost v tématu se v plné míře týkají i interpretky zvukové verze románu, herečky pražského Národního divadla Veroniky Lazorčákové. Její slyšitelný prožitek a uměřené a uvěřitelné herectví, s kterými k textu přistoupila, posouvají její výkon do sféry, kdy přestává být pouhou zprostředkovatelkou textu. Ono „něco navíc“ v jejím výkonu vybízí k natolik intenzivnímu vnímání textu, jakoby snad ani neplynul z reproduktorů či sluchátek, ale přímo z hlubin posluchačovy mysli. Tento mimořádný výkon je ovšem umožněn nevšedním talentem a pílí interpretky, právě tak jako mimořádnou literární kvalitou předlohy.
 
Vše ostatní v audioknize v režii Heleny Rytířové umocňuje dokonalou synergii textu mladého spisovatele a výkonu mladé herečky: střídmé použití hudby, pečlivě ohlídaný střih i zvuková čistota nahrávky. Nenápadný a nikterak široce propagovaný román se stal literární událostí a také audiokniha jistě bude zaslouženě mít své výsadní postavení u těch z nás, kdo rádi konzumujeme literaturu ušima.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Pražský podnikatel Josef Kraal má úspěšnou firmu, milující manželku a peněz na rozdávání. Jen ta jeho dospívající dcera mu dělá starosti – Luisa se totiž zhlédla v krajně levicové ideologii a ve svém otci spatřuje symbol nenáviděného kapitalismu. Josef se proto rozhodne pro léčbu šokem a využije nabídky nevšední cestovní agentury, která příslušníkům nejbohatší třídy…
Závěrečný díl trilogie z hokejového městečka Medvědín  Po tragických událostech, o kterých nikdo nechce mluvit, udělala medvědínská komunita to, co vždycky – všichni sklonili hlavy a pokusili se jít dál. Po dvou letech se dokonce zdá, že se městu podařilo zacelit dávné rány. U jezera vyrostlo nové hokejové kluziště, Maya Anderssonová a Benji Ovich se…

Recenze ze stejného žánru

Alena Mornštajnová patří k nejoblíbenějším českým spisovatelům a své čtenáře pravidelně zásobuje novými příběhy. Po dvou knihách pro děti (Teribear – Tajemství modré krabice a Kapka Ája) se vrací s velice depresivním románem pro dospělé. Novinku Les v domě vydal v polovině dubna Host a současně s ní vyšla tradičně již pod hlavičkou OneHotBook i…
U nejstaršího českého audioknižního vydavatelství jsme si už na uváženou dramaturgii a skvělý výběr interpretů zvykli. Hned z počátku čtvrté dekády své existence ovšem AudioStory připravilo lahůdku nejen pro posluchače. Vydání audioknihy Smažená zelená rajčata ve Whistle Stop Cafe má totiž velmi zajímavý příběh.
Překladatelka a spisovatelka Pavla Horáková se na tuzemské literární scéně uchytila již svými předešlými počiny, především románem Teorie podivnosti, za který v roce 2019 obdržela ocenění Magnesia Litera. Ve své nejnovější knize Srdce Evropy se vydává cestou vzpomínek své prababičky. Zápisky Kateřiny Jakubíčkové z prvních poloviny dvacátého století předkládá pohledem hrdinky Anežky, která uprostřed současné Vídně odhaluje zákoutí…
O jakém životě na prahu dospělosti sníme? Někdo se chce stát rockovou hvězdou, další touží po dobrodružných výpravách do polárních krajů a jiný chce stanout na stupni vítězů pod olympijskými kruhy. Nepřemýšlíme nad černými scénáři naší budoucnosti, neočekáváme, že selžeme, nebudeme schopni se správně rozhodnout nebo ustát odvrácenou stranu úspěchu. Jenže najednou jsme dospělí a…

Dále od recenzenta

Francouzský autor solidních románů žánrově rozkročených mezi detektivkou a thrillerem Bernard Minier si od roku 2015, kdy v Česku vyšel jeho první román Mráz, vcelku právem vybudoval širokou základnu fanoušků. Těžištěm jeho tvorby je prozatím série s kriminalistou Martinem Servazem, který se v pořadí pátém románu této série Sestry objevuje hned ve dvou časových rovinách.
Brněnské nakladatelství Větrné mlýny, které vzniklo v roce 1995 a stalo se záhy pevnou součástí české knižního prostředí, je od začátku zajímavé svou produkcí, ale i několika významnými projekty. Patří k nim třeba Měsíc autorského čtení, literární festival, který se z Česka postupně rozšířil do několika dalších evropských zemí, nebo vydávání inspirativního časopisu RozRazil. Větrné mlýny jsou činné…
Roald Dahl patří i téměř pětatřicet let po svém skonu k nejvydávanějším a nejoblíbenějším autorům nejen v Británii – přičemž není bez zajímavosti, že tento reprezentant typického anglického humoru se narodil ve Walesu a jeho původ sahá do Norska. Jeho tvorba stojí na dvou pilířích – tvorbě pro děti reprezentované tak populárním titulem jako Karlík…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Srpny
KAM AŽ JSME SCHOPNI KVŮLI TOMU DRUHÉMU ZAJÍT? Daniela vyrůstá v rodině, kde ji místo lidí objímají úzkosti. Ty přicházejí s podivnou pravidelností — každý srpen. Slunečné dny pro ni nejsou příjemné, nýbrž bolestivé. Když pak na univerzitě potká Štěpána, myslí si, že svým nepříjemným létům konečně unikne. Netuší však, že téhle minulosti se utéct nedá. Jakub Stanjura v románu originálním způsobem otevírá závažné téma gaslightingu — zvláštní formy manipulace, která v oběti vyvolává pochybnosti o vlastní racionalitě, paměti i celkovém vnímání reality.
Přejít nahoru