Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Štědrý večer s Rudišem

Audiokniha-Vanoce-v-Praze-Jaroslav-Rudis
Audiokniha Vánoce v Praze

Beletristické texty Jaroslava Rudiše jsme mohli za léta jeho publikování slyšet s úst řady interpretů. Od prvního audioknižního vydání Nebe pod Berlínem však bylo jasné, že dřív nebo později bude Rudiš natolik komfortní se čtením vlastní prózy, že se jeho interpretace stane prakticky neodmyslitelnou. Dokladem toho jsou i jeho nejnovější Vánoce v Praze.

V roce 2010 načetl Jaroslav Rudiš pro Tympanum a Labyrint své Nebe pod Berlínem, za něž získal v roce 2002 cenu Jiřího Ortena. Ano, už tehdy byla jeho tvorba úzce spjata s kolejovou dopravou, ať už mluvíme o metru, tramvajích či vlacích. A už tehdy bylo patrné, že Rudišova interpretace dodává jeho textům intenzivně autentický, nezaměnitelný ráz a dokáže na posluchače přenést ono klukovsko-pábitelské nadšení, se kterým se po letech můžeme setkávat znovu a znovu.

Jednak proto, že zmíněné Nebe pod Berlínem se letos dočkalo knižní i audioknižní reedice (tentokrát v distribuci Labyrintu a Supraphonu), jednak, proto, že se přinejmenším v rámci přiznaně autobiografických (nebo alespoň autofikčních) próz Rudiš opět vrátil k interpretaci. Tentokrát v produkci vydavatelství OneHotBook, počínaje Návodem k použití železnice, vydaným v loňském roce. Zde bylo znát, že režijní zkušenosti Michala Bureše a jeho pevné vedení Rudišově interpretaci svědčí. O to přirozenější a suverénnější (v pozitivním slova smyslu) byla pak jeho interpretace svého nejnovějšího vyprávění s názvem Vánoce v Praze.

To se začíná na Štědrý večer na pražském hlavním nádraží. Rudiš přijíždí, aby se setkal s přáteli, těm se ovšem nemůže dovolat, a tak se začíná křehce magické putování Prahou i vlastními vzpomínkami na to, jak se kdysi ztratil, jaké lidi i místa v hlavním městě znal… A nebyl by to Rudiš, kdyby svůj příběh nezalidnil zvláštními, až pitoreskními postavičkami, které možná tak trochu jsou i nejsou. Opět, jako dříve v románu Potichu, získávají značnou úlohu tramvaje, důležité jsou ale také hospody, jako ta U Černého vola na Malé Straně. A když se k tomu přidá muž se zářící hlavou, kterému se říká Kafka, dále pak Pražský král nebo krásná Stella, vdova po řidiči tramvaje z Milána, je jasné, že ta dlouhá noc ze čtyřiadvacátého na pětadvacátého prosince bude krásná, svým způsobem lyrická, stejně jako Rudišův vypravěčský styl, a hlavně plná zázraků.

Jen něco málo přes hodinu dlouhou nahrávku českého překladu Michaely Škultéty velice citlivě a s veškerým pochopením pro atmosféru té jedné noci i autorova díla doplňují zvukové samply nočního města, jednoduchá, nostalgická hra na klavír, nebo pro změnu na akordeon. Pocit z poslechu je tak intenzivně vánoční a přesto, což se musí tvůrcům nechat, bez stopy kýče.

banner 1200x150

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

„Socialismus neskončil, socialismus trvá,“ mohlo by se v Československu roku 2019 zpívat u příležitosti oslav třicetiletého výročí potlačení prodemokratické kontrarevoluce. Alternativní historii uplynulých tří dekád prožívají hrdinové nového románu Aleny Mornštajnové, jejichž svět se od dob takzvané normalizace příliš nezměnil – a jestli přece, tak jenom k horšímu. Marii účast na listopadových demonstracích vynesla patnáct…
Kultovní román Johna Irvinga o životě a názorech fiktivního spisovatele T. S. Garpa ožívá ve skvělé interpretaci předního člena souboru Vinohradského divadla Martina Zahálky.
Když se ve sluneční soustavě objevil podivný oblak, rozhodla se malá země uprostřed Evropy vyslat na nebezpečnou misi jednočlennou posádku. Vyvolený astronaut Jakub Procházka by se mohl stát nejslavnějším mužem na Zemi. Pokud ovšem není celý projekt předem určený k nezdaru – ať už pro neznámou podstatu oblaku, nebo proto, že si s sebou Jakub…
Pokud nedokážeme svým dcerám předat příběhy o svých chybách, hrozí, že je budou opakovat. Ale jsou to vůbec chyby, když ničeho nelitujeme? Magdaléna, Libuše i Eva vyrůstají bez otce. Magdaléna zažila nacistickou okupaci, Libušino kolektivizací rámované dětství končí za okupace vojsky Varšavské smlouvy, Eva je dítětem normalizace.

Recenze ze stejného žánru

O jakém životě na prahu dospělosti sníme? Někdo se chce stát rockovou hvězdou, další touží po dobrodružných výpravách do polárních krajů a jiný chce stanout na stupni vítězů pod olympijskými kruhy. Nepřemýšlíme nad černými scénáři naší budoucnosti, neočekáváme, že selžeme, nebudeme schopni se správně rozhodnout nebo ustát odvrácenou stranu úspěchu. Jenže najednou jsme dospělí a…
David Lauda nepatří na české literární scéně ke známým jménům, jeho debutová próza pro dospělé čtenáře (vedle toho má na kontě ještě jednu pro děti) se však letos dočkala audioknižního zpracování z dílny Čti mi! Jednorožec láká na příběh starce, který prchá, aby nalezl ztracené štěstí, přičemž mimo jiné potká netušeného společníka – stopadesátiletého, velmi…
Téměř osm set stran textu, takřka třicet hodin poslechu. Hodiny z olova by se staly stěží bestsellerem putujícím z ruky do ruky nebo hitem nákupů v digitálních audio knihovnách. Přesto si k tomu nakročily vstříc, a to nejen (dnes značně) atraktivním tématem vztahu naší společnosti s Čínou, ale také díky titulu Kniha roku v rámci…
Příběh letce Antonína Maděry, který se po druhé světové válce vrací do vysídleného pohraničí, je známý především díky televiznímu seriálu z let 1997 a 2012. V roce 2021 se nakladatelství Argo vrátilo k předloze Jiřího Stránského a znovu knižně vydalo první díl jeho vyprávění, podle něhož se celý seriál jmenuje – Zdivočelá země.  A krátce…

Dále od recenzenta

Dům na samotě je poslední ze série románů Michaely Klevisové s vyšetřovatelem Josefem Bergmanem, který čekal na své načtení a audioknižní vydání. Laťky nastavené Vraním okem se sice nedotkl, ale přinejmenším v některých směrech napravil vydavatelství reputaci.
Zatímco loni se posluchači s tvorbou světového bestselleristy Neila Gaimana seznámili poprvé prostřednictvím Severské mytologie, letos se s jeho díly takřka roztrhl audioknižní pytel. V první polovině roku vycházejí u vydavatelství Tympanum hned tři opusy: Nikdykde, Američtí bohové a Koralina. Jejich autor se prakticky bez výjimky pohybuje tam, kde se protínají množiny pohádky, dobrodružné četby,…
I přes obavy, že série se soukromým detektivem Cormoranem Strikem, kterou J. K. Rowlingová píše pod pseudonymem Robert Galbraith, skončí svým třetím dílem, dočkali jsme se jejího pokračování Smrtící bílá. Aktuálně v podobě zdařilého audioknižního zpracování, jehož tvůrci se poučili z chyb předchozích dílů.
Podobně jako jsme svého času brali s povděkem, že stejného zahraničního herce v televizních snímcích pravidelně daboval tentýž herec, přijímáme povětšinou vděčně, pokud v průběhu knižní série nedojde ke změně interpreta – tedy za předpokladu, že byla prvotní volba správná. Volba Filipa Švarce pro audioknižní podobu kriminálek Davida Urbana ovšem jednoznačně správná byla.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Autor románů Nebe pod Berlínem, Grandhotel, Potichu, Konec punku v Helsinkách a Národní třída. S výtvarníkem Jaromírem 99 vytvořil úspěšnou komiksovou trilogii Alois Nebel, podle které vznikla divadelní hra a v roce 2011 také mezinárodně úspěšný film režiséra Tomáše Luňáka oceněný Evropskou filmovou cenou.
Přejít nahoru