Tajemství jeskyně pokladů, první příběh série, který momentálně vychází jako audiokniha, seznamuje čtenáře s dvanáctiletým klárovským rodákem Vojtou, jehož vášní a koníčkem je běh, a jeho přistěhovalým vrstevníkem Jindrou, který si zde teprve zvyká a ze všeho nejradši tráví volný čas v místní knihovně. Zde si také jednoho dne vypůjčí knížku, v které objeví zašifrovanou zprávu o jeskyni pokladů, do níž vede cesta zakreslená v mapě v deníku, který má být ukrytý v pilíři již dávno přejmenovaného mostu. Oba kamarádi se pustí do vpravdě detektivního pátrání, které je zavede mezi pamětníky klárovské historie, do knihovny, ale i do několika nebezpečných situací, kdy se například stanou obětí anonymních výhrůžek.
Na pozadí nadmíru zajímavého a svižného příběhu se zrcadlí i temnější motivy jakými jsou školní šikana (jejímž vedlejším produktem je však silné přátelství hlavních hrdinů) nebo složité vztahy v rozvrácených rodinách. Nakonec se k chlapcům přidá i dívka Tereza, dobře napsaná postava, která svou kurážnou povahou jistě dokáže zbořit nejeden genderový stereotyp. Vše má ve světě Šlikova příběhu své místo, málokdy, pokud vůbec, autor tzv. „tlačí na pilu“ – naopak, veškeré motivy jsou podřízeny nejen příběhu, ale i velmi dobře udržovanému tempu jeho vyprávění.
Šlik píše lehce archaizujícím stylem a bohatou češtinou, což však v jeho podání působí až nečekaně přirozeným dojmem. Nejde o žádné staromilství, nejde ani o záměrné nadužívání některých stylotvorných prostředků jaké známe z tvorby Jiřího Davida Žáka a jeho příběhů Edwina Lindy, vlastně je to mnohem spíš odkaz na staré dobré foglarovky, které jsou Šlikovým zřetelným a v novinových rozhovorech samotným autorem přiznaným inspiračním zdrojem. Někdy se sice autorovy obraty přece jen zdají snad příliš banální („léto vzalo za kliku a vešlo do dveří“), ale těch několik málo míst je vším ostatním bohatě vykoupeno.
Přestože je kniha určena dětem od 10 let, má potenciál zaujmout i výrazně pokročilejší čtenáře a samo sebou i dospělé konzumenty literatury. Ve zvukové podobě se navíc její přednosti podařilo ještě zvýraznit. Tak jako vydání papírové a elektronické vychází i audiokniha u Albatrosu, který si dokáže ohlídat technickou kvalitu svých produktů, a pokud za mikrofon posadí dobrého interpreta, patří jeho nahrávky k tomu nejlepšímu, co je k mání. A v osobě Ondřeje Brouska se to povedlo bez výhrad.
Nadaný herec a hudebník nepatří k žádným nováčkům nahrávacích studií, na kontě má několik desítek titulů, a přestože asi nejde o interpreta, který by v odpověď na otázku po těch nejlepších průměrného audiofila napadl mezi prvními, mezi ty nejlepší fakticky patří. Jeho smysl pro rytmus vyprávění a pro melodičnost mluvené češtiny je obdivuhodný, a také způsob, jakým ztvárňuje přímé řeči, již tak strhující děj ještě více oživuje. Přitom by se mohlo zdát, že Brousek místy překračuje hranici mezi herectvím a karikaturou, přesto i témbr, který přisoudil postavě starého pana Krejčíře, zní přes velkou (a u této podstavy největší) dávku stylizace uvěřitelně a ještě stále přirozeně.
V nahrávce s příjemným zvukem a pečlivou postprodukcí hraje výraznou roli i předělová hudba, která je vybrána s respektem k předloze. Tak jako u Šlikovy nedávné audioknihy Zkázy Jezerní kotliny necelé čtyři hodiny, které nahrávka trvá, utečou jako voda, přičemž je velmi pravděpodobné, že se posluchač bude shánět po dalším dílu série. Snad ho Albatros dodá co nejdřív.