Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Bílá magie Františka Kotlety

Datum: 

Autor recenze: 

Temné blues v New Orleans
Temné blues v New Orleans

Publicista a propagátor exaktních věd Leoš Kyša je v literárním světě známý pod pseudonymem František Kotleta a velmi často klame tělem. Na první pohled oddechové texty plné drsného humoru, nadsázky, bezbřehého násilí a pokleslé, většinou pěkně do podrobna vylíčené erotiky, mají přece jen druhý plán. Což je ovšem asi to poslední, co by autor přiznal, soudě podle úporné snahy, s níž se ho snaží maskovat.

V sérii s doktorem religionistiky specializovaným na všemožné druhy magie Tomášem Koskem, která už čítá čtyři plnokrevné knihy a několik povídek roztroušených po antologiích, se František Kotleta zabývá představou, jak by vypadal svět, kdyby nejrůznější magické rituály, kterým lidé v různých koutech světa věří, doopravdy fungovaly.

S hlavním hrdinou a jeho kolegy, milenkami i nepřáteli, jsme se už postupně vydali na solidní cestu kolem světa. K Amsterdamu, Paříži, Kubě, Mali nebo Ústí nad Labem se tentokrát vedle titulního New Orleans přidávají třeba Vatikán či africký ostrov Réunion. Ten se objevuje v novém zpracování textu Sitarane s podrobně prozkoumanými moderními mýty ostrova. Tato povídka, která původně vyšla v antologii Ve stínu magie a byla vydána i jako sólová audio jednohubka v roce 2021, je zde s opravami drobných chyb načtena týmž interpretem znovu. A to může pro majitele obou nahrávek představovat výtečný srovnávací materiál ke studiu práce Libora Terše – a můžeme rovnou prozradit, že je až neuvěřitelně konzistentní.

Největší výhrada ke koskovské sérii jako celku i k Temnému blues v New Orleans samotnému nesměřuje k nejspíš záměrnému nízkému stylu ani k některým logickým nesrovnalostem v ději, nýbrž k zřetelné nevyrovnanosti jednotlivých textů. Vynikající Těžký den v Ústí nad Labem z Posledního tanga v Havaně funguje i mimo rámec Kotletovy tvorby jako svébytná zábavná povídka se zajímavým sociálně-kritickým ostnem a obstojí i při kritičtějším pohledu. Miniatura Pod jezinčním úplňkem z recenzovaného titulu (rovněž se odehrávající v Čechách) patří naopak k těm slabším. Síla ústeckého příběhu tkví především v tom, že čtenář zná prostředí, které je popsáno bez většího překvapení, ale také bez zbytečné stereotypizace, a přesto v něm zakomponované romské legendy nepůsobí nijak rušivě či nepatřičně. Druhý jmenovaný text je trochu samoúčelný a jeho zajímavost spočívá snad v tom, že vzdáleně odkazuje ke Kotletovu románu Perunova krev, zabydlenému povědomými postavami slovanské mytologie.

Zkušená režisérka Helena Rytířová, která stojí i za mnoha dalšími audioknižními „kotletovkami“, měla při výběru interpreta neobyčejně šťastnou ruku. Pětice povídek z Temného blues totiž i přes veškeré výhrady zůstává velice zábavným zážitkem zejména pro okamžiky oddechu, a to v neposlední řadě i díky obdivuhodně věcnému načtení Liborem Teršem.

banner 1200x150

Kotletova síla spočívá v tom, že nám dokáže s pokerovou tváří předestírat nikoli neuvěřitelné, ale rovnou nemožné. Teršův až dokumentaristicky znějící projev se stává vysoce zdařilou součástí hry: čte totiž Kotletovy paranormální fantasmagorie jako něco absolutně realistického, jako něco, co se událo a o čem není potřeba pochybovat. To ještě doplňuje dalšími ne zcela obvyklými hereckými prostředky: první a nejnápadnější jsou nezúčastněně čtená citoslovce (nápodobu kulometné střelby „ta ta ta ta ta“ vysloví po slabikách a zcela prostě, nenapodobuje, nehraje). Dále můžeme zmínit totálně neemotivní popisnost v líčení sexuálně explicitních, nezřídka pornografických scén, nebo strohost čtení dialogů. To vše vytváří další, na první poslech paradoxní pnutí, z kterého pak pramení i nový, při konzumaci liter očima nepřítomný humor.
 

Frekvence Kotletova psaní trochu svádí k obavě, aby se v množství nerozpustila i jeho originální kvalita. Je proto příjemné konstatovat, že v Temném blues k tomu rozhodně nedošlo, přičemž s Liborem Teršem dostane posluchač další rozměr nádavkem.

 

 

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Velká Británie je vržena do víru průmyslové revoluce. Ulicemi se pohybují rozličné párou poháněné stroje šílených vědců, ale také věci mnohem temnější – nadpřirozené bytosti. A právě s nimi bojují sourozenci Kelbyovi – vyšetřovatelé ve službách královny Viktorie.
Rusalky, žínky, meluzíny, říkejte jim, jak chcete, protože co si budeme vykládat, většinou se stejně živí jako šlapky. Stačí zaplatit a víla se vám promění, v koho si přejete. Má to ale malý háček – platí se krví. Pro dohled nad vílami je tu speciální policejní oddělení a lidé v něm vědí, že když děláte…
VÝPRAVA DO FANTASY SVĚTA PODRUHÉ! Z trosek pradávného Amdailu povstal nový Nurheim a zdá se, že je národ Nurů konečně v bezpečí před šílenou bohyní. Všichni ale tuší, že jde pouze o dočasné období klidu a že kdykoli může přijít bouře, která je smete. A ač vždy chtěla být hrdinkou, Arila nyní musí dělat něco…
"Jsem železo a jsem švih a sek; jsem rudá krůpěj na konci ostří. Jsem ostrý kov a paže bez únavy, jsem oblouk srpu v obilném poli, jsem kalená čepel a svist ve větru; jsem rána v těle nepřítele. Jsem blyštivý břit a jsem žnec, jsem rudá žízeň; jsem ten, koho potkáš naposled..“

Recenze ze stejného žánru

Zlo v Ankh-Morporku nikdy nespí – o tom by vám kapitán Elánius, velitel Noční hlídky, mohl vyprávět. Ne každý zlý čin je ovšem hned zločinem. Když vás okrade zloděj, který je členem cechu, dostanete písemné potvrzení.
Černá magie, napětí, moc nad druhými i láska - všechny tyto prvky lze nalézt v knize Otfrieda Preußlera Krabat, která spatřila světlo světa poprvé v roce 1971 v Německu. Česky vyšla pod názvem Čarodějův učeň sice až o čtvrtstoletí později, přesto však nebyl ani u nás, díky animovanému filmu Karla Zemana, její námět zcela neznámý.…
Lidé v Protektorátu odnepaměti věřili, že jediným způsobem, jak uchránit vesnici před zlou mocí, je obětovat vlastní děti čarodějnici Xan. Ta ale nechápe, proč každý rok pod vzrostlým stromem nachází nové batole a ráda by to zastavila. O všechny děti se pečlivě stará, krmí je a vždy jim najde novou rodinu na opačné straně lesa.…
Kdo se v těch řeckých božstvech, titánech a dalších mytických stvořeních má vyznat? Možná v nich máte chaos – staří Řekové a Stephen Fry by vám však rádi vysvětlili, že Chaosem to všechno teprve začíná.

Dále od recenzenta

Londýnského koronera Lioneta z Glastonbury mohou čtenáři ale i posluchači zvukových knížek znát z výtečného souboru fantasy detektivek odehrávajících se na středověkém londýnském mostě, stěží představitelné stavbě zaplněné po obou stranách domy, s tržištěm a kostelem, jakémsi světě, který fungoval sám pro sebe a skvěle posloužil autorce Janě Maffet Šouflové v knize Svitky londýnského mostu v roce 2018. Nyní ho…
Pokud se člověk zajímá o dějiny a začne o nich hlouběji přemýšlet, brzy mu přestane stačit onen školou vytyčený a společností požehnávaný rámec tzv. velkých dějin. Dřív nebo později mu totiž dojde, že vedle těch zásadních a formativních událostí musely probíhat i dějiny malé, dějiny individuálních lidských osudů. Malé dějiny, které se děly v rámci…
Americký spisovatel polského původu Jerzy Kosińsky nazval svůj první anglicky psaný román podle barbarského zvyku, jehož svědkem býval v dětství: vesničané odchytili z hejna slabě vypadajícího ptáka, kterému pestře pomalovali křídla a vypustili ho zpět. Hejno pak reagovalo na zdánlivě podivného tvora jako na neznámé nebezpečí a „nabarvené ptáče“ velmi rychle zabilo. V Kosińského knize,…
Základní poučka historiografie sice zní zcela pominout otázku „co by se stalo, kdyby“, zároveň každý dobrý historik přinejmenším neveřejně přizná, že tato otázka je z hlediska oboru nejzajímavější. Podobnou si položili autoři mystifikačního výletu do československých dějin, který vede po stezkách, jež nikdy neexistovaly, a umně propojuje pět úžasných, žánrově těžko zařaditelných povídek, jimž rozhodně…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Temné blues v New Orleans
Paranormální detektiv Tomáš Kosek má problémů víc než dost. Nejenže dluží CIA službičku a musí pro ni vyřešit, proč se z amerických mariňáků stávají zombie, ale má na krku i pár hladových naštvaných démonů a bohyně, které získaly prastarou magii. K tomu mocného sumerského démona, jezinky a starou dobrou babu Jagu. To však není nic proti tomu, že se mu místo dcer mají narodit dvě děsivé zrůdičky. Ale kdo jiný by si s tím měl poradit než právě on? František Kotleta se vrací k jedné ze svých nejúspěšnějších literárních postav a je to jízda víc než podařená.
Přejít nahoru