Obyvatelé vesniček okolo Nových Hradů jsou už delší dobu zděšeni mizením malých dětí, po nichž jako by se slehla zem a ani policie si při pátrání po nich neví rady. A právě tato bezmoc štve vyšetřovatele Zábranského ze všeho nejvíc, a zároveň je vztek na nepolapitelného pachatele tím, co jej žene kupředu. Postupně se začnou jednotlivé detaily skládat do až neuvěřitelné mozaiky, které se sám zdráhá uvěřit…
Petr Junek měl vždy blízko k hudbě, ať už jako aktivní člen několika kapel, textař nebo později hudební vydavatel. Nyní je jeho vášní psaní románů, svůj vztah k muzice a obzvláště té tvrdé, metalové z počátku devadesátých let, ale nezapře ani zde. Dvojici vyšetřovatelů totiž pátrání postupně zavede do okruhu venkovských kapel, které před lety lákaly do místních klubů a sálů metaluchtivé fanoušky. Kromě přesného místopisu a dokonce i několika místních legend si tak posluchači nevědomky udělají alespoň rámcový obrázek o tuzemské a zahraniční scéně té doby. Samotný zločin má ale patrně mnohem temnější kořeny a autor si pohrává i s tématy hypnózy a (auto)sugesce.
Zvukovou podobu dostala kniha také na jihu, ovšem ne Čech, ale Moravy. V brněnském studiu ji totiž pod režijním dohledem Ivety Novotné načetli herci Petr Štěpán a Viktor Kuzník. Oba herci místních divadel (Městského divadla Brno, respektive Národního divadla Brno), oba držitelé ceny Thalie (Petr Štěpán dokonce dvojnásobně). Mladý a nesmírně talentovaný Kuzník dostal pouze menší příležitost, využil ji však naplno. Jeho citlivá interpretace deníkových záznamů, které chodí na policii, osvěžuje poslech a dodává mu jiné tempo. Efektní je i odlišení a zčásti podbarvení jeho četby hudebním motivem. Klíčovým hráčem je však po většinu z devítihodinové stopáže Petr Štěpán. Tento nenápadný zjev na poli tuzemského audioknižního rybníčku zůstává doposud překvapivě v pozadí, a nutno dodat že až neprávem opomíjen. Je obdařen melodickým hlasem, jeho mužný, silný a zvučný projev dokonale pasuje k drsnému příběhu, který vypráví. Jako vypravěč působí nekompromisně a sebevědomě, přesto si dokáže najít citlivou polohu, která se hodí zejména ve chvílích, kdy se děj dotýká rodičů zmizelých dětí.
S režisérčinou téměř pedantskou pečlivostí cizelovaný text předlohy je kompletní verzí příběhu, na několika místech ale došlo k jeho korekcím oproti tištěné verzi, protože režisérčino oko odhalilo i to, co uniklo autorovi a korektuře. Zvuková verze obohacuje vyprávění kromě hlasů interpretů i použitými melodiemi, jichž je sice užíváno střídmě, jejich povětšinou tvrdé metalové ladění ale svým hutným zvukem posluchačům rozhodně utkví v hlavě. S takovou hudební složkou se často v audioknižním světě nesetkáváme. Cokoliv jiného by ale atmosféru nedokreslilo tak, jako právě takto volená paleta melodií. A třebaže je oproti mluvenému slovu hlasitostně vhodně ztlumená a oproti běžně zaužívaným zvyklostem (pro běžného posluchače naštěstí) není součástí každé kapitoly, před spaním si nahrávku asi bude pouštět málokdo. Kdo si pořídí staromilskou verzi na CD, bude navíc odměněn graficky hezky provedeným bookletem.