Vyhledat
Teorie podivnosti
Teorie podivnosti

Magnesii Literu za nejlepší prózu si v roce 2019 odnesla Pavla Horáková, pro niž román Teorie podivnosti znamenal vůbec první komplexní zkušenost s vážnou prózou pro dospělé. Překladatelka a bývalá novinářka zaujala čtenáře i recenzenty příjemně ironickým vhledem do rozhárané, po symetrii však tolik toužící ženské duše.

V rozhovorů se interpretka audioknihy Jitka Ježková svěřila, že musela zpočátku velmi zápasit s mnohdy nekonečnými souvětími, složitými větnými skladbami a různými novotvary s nimiž autorka ve svém románu nijak nešetří. Teorie podivnosti není svým obsahem složité čtení, Horáková ovšem glosuje současnost a život ženy ve středním věku kladením kamínků tolika tvarů a barev, že proniknutí do jejího stylu opravdu vyžaduje jistý čas.

Pod režijním vedením Hynka Pekárka usedá Jitka Ježková téměř až na horskou dráhu. Nemáme vlastně pořádně příležitost absorbovat expozici – Horáková otevírá své povídání, jako bychom se s její postavou už dříve znali. Vrší informace a zážitky, popisuje své sny, bývalé vztahy i vysněné muže, věnuje pravidelně pozornost zvláštním zprávám ze Šumperska, komentuje společenské dění, ale stále zůstává především uvnitř kruhu rodiny, své dospělosti a potřeby vypořádat se s budoucností. S nezastavitelným proudem Ježková nezápasí – naopak působí, jako by hlavní hrdinkou byla ona sama.
 

Jakmile si na rytmus vyprávění a také na sloh začneme navykat, stává se z Teorie podivnosti vpravdě příjemná záležitost. Místy značně jízlivá, nikdy ale zlá, vlastně až překvapivě pozitivní, i se vší tou melancholií a samotou. I to je možná důvod, proč si zasloužila tolik pochvalných ohlasů – v kontextu rozháraných hrdinů, potácejících se někde na pomezí deziluze až nihilismu, se Horáková drží „světla“ a dává najevo, že život nemusí být řachanda, aby by hřál a těšil. A že hrdina nemusí tonout v depresích, i když se potýká s věčným hledáním a pochybnostmi.

banner 1200x150

Pokud ale někde ve třetině začne posluchač vyhlížet příběh a ucelenější děj, nedočká se. Teorie podivnosti je totiž opravdu „jen“ skládankou. Horáková neodvyprávěla příběh, její kniha má spíše formu deníku či povídání někde u kávy, kdy se vzpomínky střídají s očekáváními, vlastní zážitky s těmi odposlechnutými, ironická upřímnost s naivními přáními. Kniha vlastně nemá začátek, prostředek a ani konec. Mohli bychom dost dobře vypustit tu či onu kapitolu a de facto by se na dojmu z románu a na dojmu z hrdinky nic nezměnilo. A naopak, mohli bychom s Teorií podivnosti trávit i o pět hodin déle.

Mimochodem, to by rozhodně nevadilo, protože Ježková má šmrnc, stejně jako skládanka Pavly Horákové. Interpretka vtělila onomu „toku” lidskou tvář, víc emocí, protože přeci jen – pravděpodobně díky pečlivé přípravě – odhalila místa, kde je třeba přidat na pauzách, kde díky intonaci a dikci zdůraznit buď to potenciálně důležité nebo naopak podtrhnout pasáže, jimž se ve výsledku i můžeme zasmát. Možná i právě tato schopnost Jitky Ježkové, akcentovat humor aniž by sklouzla k pomrkávání typu „tady se smějte, teď je to vtipné“, je důvodem, proč si Teorii podivnosti pustit.

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Manželé Niamh a Ruairidh Macfarlaneovi vlastní hebridskou luxusní oděvní značku Ranish Tweed. Když se společně vypraví na služební cestu do Paříže, Niamh se dozví o manželově poměru s ruskou módní návrhářkou a vzápětí se stane svědkem toho, jak Ruairidh i s milenkou zahynou při výbuchu. Zatímco se pařížští policisté i jejich skotští kolegové pustí do…
Šestice poutavých příběhů se odehrává v odlišných dobách na různých místech, včetně několika velmi exotických, ba i zcela fiktivních koutů světa. Ačkoliv zvolenou formou připomínají pověsti, legendy či pohádky, dotýkají se nejožehavějších témat a problémů dnešní společnosti. Archetypální literární formy zde ožívají ve šťastné symbióze s ryze aktuálními poselstvími, a tak balada o tetřevích kamenech,…
Co je to rodina a co ji drží pohromadě? Tuto otázku si nutně začne klást každý čtenář útlého, avšak strhujícího románu Domenica Starnoneho Tkaničky (Lacci). Italský název v sobě totiž skrývá do češtiny nepřeveditelný dvojsmysl: stejné slovo označuje i pasti, smyčky, oka, oprátku. Nicméně i „českou“ tkaničkou se dají jak zavázat boty, tak i ledacos…
Molly je na světě úplně sama. Je zvyklá být při své práci v hotelu Regency Grand neviditelná. Načechrává polštáře, utírá prach a střeží tajemství procházejících hostů. Je jen pokojská – proč by si jí měl někdo všímat? Když však objeví nechvalně proslulého hosta, pana Blacka, mrtvého v jeho posteli, ocitne se náhle ve středu pozornosti.…

Recenze ze stejného žánru

Margaret Atwoodová je po čertech chytrá ženská. Studovaná a obdařená představivostí, která jí umožňuje vypustit a zkrotit démony pevně přisáté na rubu zdánlivě civilizovaných lidských povah. A protože tahle kanadská spisovatelka neztrácí ani v osmdesáti vitalitu a jasnozřivost, vydala po pětatřiceti letech volné pokračování svého slavného románu Příběh služebnice.
Jan Svěrák je tvůrcem, jehož projekty právem budí očekávání. Oscarový režisér nejednou dokázal, že umí vyprávět dobré filmové příběhy. Ale nejen proto jeho nový literární počin Bohemia stojí ve zvukové verzi za pozornost.
Německý včelař Arimond miluje obyvatele svých úlů, rád se zaobírá jejich životem, vlastní rodinnou historií, a také děvčaty, a kdyby kolem zrovna těžkopádně nesupěly dějiny a s nimi druhá světová válka, možná by vedl vcelku normální život. Nejen, že by nemusel shánět peníze na léky protistátní činností při převádění Židů na nedaleké belgické hranici, ale…
O jakém životě na prahu dospělosti sníme? Někdo se chce stát rockovou hvězdou, další touží po dobrodružných výpravách do polárních krajů a jiný chce stanout na stupni vítězů pod olympijskými kruhy. Nepřemýšlíme nad černými scénáři naší budoucnosti, neočekáváme, že selžeme, nebudeme schopni se správně rozhodnout nebo ustát odvrácenou stranu úspěchu. Jenže najednou jsme dospělí a…

Dále od recenzenta

S prvním dílem Larssonovy trilogie jsem se setkal celkem třikrát. Vždy s trochu odlišným pocitem v závěru, vždy s otazníkem, zda se mi jeho žánrový mix líbil moc, líbil jen trochu nebo zda mě vlastně zklamal. Okusil jsem knihu Muži, kteří nenávidí ženy ve třech různých zpracováních – pro mě překvapivě tím nejlepším nebyla ani…
Načtení čtrnáctého titulu kolekce Mistři slova se zhostil Miloslav Mejzlík. Herec spjatý s divadlem Jiřího Wolkera si vybral slavnou, leč neveselou novelu Alexandra Solženicyna, kterou na základě pobytu v sovětském pracovním táboře sepsal v roce 1962.
Název recenze možná trochu přehání, ale kdo zná práce psychologa Roberta Cialdiniho, tomu ona žurnalistická nadsázka bude připadat vlastně zcela adekvátní. Ne nadarmo patří jeho Zbraně vlivu a pozdější Před-svědčování k nejzásadnější literatuře o vyjednávání a mezilidské komunikaci.
Kniha, o které se v posledních týdnech čím dál více mluví? Jednoznačně Konec stárnutí Davida Sinclaira. Ostatně, není se čemu divit. Podtitul Proč stárneme a proč už nemusíme slibuje odpovědi, díky nimž bychom se i my mohli dočkat delšího života.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Teorie podivnosti
Vědkyně z Ústavu mezioborových studií člověka, třicátnice Ada Sabová, už má leccos za sebou, tudíž není prosta jistého cynismu, či spíše poučeného sarkastického vnímání světa, lidí kolem i sebe samé. Na pozadí pátrání po zmizelém synovi své kolegyně zaznamenává a reflektuje zdánlivé nahodilosti, za nimiž tuší zákonitost a provázanost. Pro všechny tyto jevy hledá zastřešující definici, svou „teorii podivnosti“, ale zjišťuje, že nekonečnou spletitost světa rozumem neuchopí. A zatímco společnost kolem ní čím dál více lpí na vyprázdněných pravidlech, Ada její struktury jednu po druhé opouští a vydává se vstříc svobodě.
Přejít nahoru