první webový magazín o audioknihách

Ticho má někdy jméno hanba

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha-Osameli-Hakan-Nesser
Audiokniha Osamělí

Čtvrtý díl z detektivní série Håkana Nessera s vyšetřovatelem Gunnarem Barbarottim s názvem Osamělí přivádí jeho protagonistu k pocitu, který označuje jako „svědění v duši“. Režijně měl tuto audioknihu vydavatelství OneHotBook v péči Michal Bureš a v roce 2025 ji interpretoval Martin Zahálka. Psychologické drama na plátně takřka dvaceti hodin se soustředí nejen na drobnokresbu postav zapletených do tragické nehody, která možná nebyla nehodou, ale i na samotného Barbarottiho.

Jaká je pravděpodobnost, že muž procházející se v lese se psem nalezne pod srázem zvaným Husí rokle mrtvé tělo dvakrát, z toho jednou po pětatřiceti letech? Zní to trochu jako banální zápletka, díky které vznikla anekdota, že pejskaři jsou velmi nebezpečné podezřelé osoby, protože jsou v kriminálních seriálech nejčastěji těmi, kdo objeví mrtvolu. Håkan Nesser však na tuto zápletku staví další konstrukci a je mistrem mozaikovitého vyprávění týkajícího se střídavě několika figur a více časových údobí, které se postupně na konci semkne do logického tvaru jako Rubikova kostka. V prvních fázích nám představuje jednotlivě a později v interakci šestici přátel, kteří se v Uppsale seznámili za dob studií. Nesser má rozmanitou škálu způsobů charakteristiky postav – jednoho z této šestice poznáváme jako toho, kdo nesnáší úterky, další z nich hovoří k posluchači pomocí deníkových záznamů a považuje se za zlého člověka. Máme na mysli právě tu mladou ženu, která se stylizuje pod vlastní přezdívkou Vrabčák. Její myšlenkové pochody zapsané na papíře jsou jednou z více poloh, jež v tomto audiodíle přiléhavě znázorňuje Martin Zahálka.

Vyšetřovatel Gunnar tvoří dvojici s kolegyní Evou, s níž věkově i názorově kontrastuje, nicméně společně se dobře doplňují a jejich lehká kousavost v dialozích je Zahálkovou interpretací dobře znatelná, když se jeden druhého tážou, jak to že změnili názor. Jak bylo naznačeno, úmrtí pádem do hlubin Husí rokle dělí 35 let a dvojice postupně odkrývá, že obě oběti se spolu s těmi, kdo byli tenkrát na místě, znali. Je proto třeba se pustit do prostudování toho prvního případu, konkrétně tehdejších výslechů svědků. Místa, která opisují jejich výpovědi, interpretuje Zahálka beze stopy mechaničnosti, k níž by forma scénáře mohla svádět.

Téma Osamělých je vedle zápletky zločinu a trvanlivosti přátelství naplněný i tématem hledání vlastního a funkčního dialogu s bohem. „Kladete jen bohu otázky, nebo i čekáte, až k vám promluví sám?“ táže se zádumčivě Gunnar Barbarotti románové postavy, jejíž identitu nechceme odhalit. Takovou zádumčivost až stesk po někom, kdo by tišil naše obavy a věnoval nám hojivé odpovědi, vkládá do úvah vyšetřovatele u lůžka jeho milované manželky, když se v zoufalství obrací k nejvyššímu se strachem o její život. Barbarottimu dal spisovatel zvláštní lidskost a v románu Osamělí jej můžeme přistihnout při nízké žárlivosti a drobných lidských selháních, jimž Zahálka dává svým pojetím reálný rozměr.

Primární linií, které nasloucháme, jsou však osudy tří párů mladých lidí. Po studiích v 70. letech dostanou výborný nápad: sen cestování po Evropě propojí s podnikatelským plánem. České posluchače potěší, že děj nás zavede i do Prahy a s jednou z mladých žen strávíme pár chvil dokonce v chrámu svatého Víta. Postkomunistiské země jsou cílem švédských intelektuálů, aby bohužel zjistili, že za poznání „socialistických rájů“ museli zaplatit až příliš vysokou cenu. Jejich vztahy poznamenalo trauma na desítky let a syrová hrubá zkušenost střetu s realitou některé z nich stála více než přátelství. V této fázi příběhu klade osudovou větu jedné z mladých žen Martin Zahálka s přesvědčivou dutostí. Máme na mysli moment, před nímž není schopen nikdo žádného slova ani činu. Existují takové z nejhorších chvil, kdy, autorovými slovy „ticho vycenilo zuby“. Interpret jako by nás přenesl až příliš do momentu, kdy je ticho plnohodnotným společníkem v místnosti tak, že dostane jméno: „Zní hanba.“ Hloubka zbavuje tuto látku odpočinkového charakteru, a tomu správně odpovídá o muzikální vklady mezi kapitolami, které v závěru kulminují duněním bubnů.

banner 1200x150

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Když v rozlehlém sídle za podivných okolností umírá jeho postarší, křehká, leč bohatá majitelka, podezření, že byla otrávena, se brzy změní ve skutečnost. Kdo je…
Nevyřešený případ jeho pohřešované manželky se za ním táhne jako stín. Detektiv šéfinspektor Robert Kett před výčitkami a svou vlastní neschopností společně s třemi dcerami…
Obětí přibývá jako na běžícím pásu, ale policie je stále bezradná. Mistr by na něho byl hrdý!  Tým švédských kriminalistů vedený Torkelem Höglundem se snaží…

Recenze ze stejného žánru

Velmi krátce po nadmíru vydařeném audioknižním vydání románu Petra Eidlera Na šábes se nevraždí přichází vydavatelství Tympanum s dalším dílem autorovy detektivní série s židovskou…

Dále od recenzenta

Další lákavé recenze

Rita Heyworthová a vykoupení z veznice Shawshank
Recenze

Dávkování naděje ve střídmém tempu

Příběh o mladém bankéři Andym nepatří mezi zcela tradiční “kingovky”. Čtenářům, zvyklým na plíživé budování napětí (až hrůzy), autor ve střídmém tempu dávkuje radost ze ...
Číst dál →
Velky-Gatsby-Leda
Recenze

Velký Gatsby bez jazzu

V květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Detektivka podle Aleše Vrzáka

Rozhlasovou podobu románu Joa Nesbøho Nemesis uvedl Český rozhlas letos v květnu a červnu na stanici Vltava. Po šest nedělních večerů jsme měli možnost sledovat ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Příslib návratu dobré rozhlasové detektivky

Během šesti květnových a červnových nedělí roku 2013 měli posluchači stanice Vltava příležitost vyslechnout v premiéře detektivní seriál podle románu Nemesis z pera Joa Nesbøho. ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Přejít nahoru