Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Topolova postmoderní subverze

Audiokniha-Kloktat-dehet-Jachym-Topol
Audiokniha Kloktat dehet

Jestliže je základním znakem literární postmoderny nejednoznačnost na mnoha úrovních, a to včetně nejednoznačnosti samotné definice, můžeme tvrdit, že tvorba Jáchyma Topola představuje jeden z jejích vrcholů. Jeho v pořadí čtvrtý román Kloktat dehet původně vydaný u Torstu v roce 2005 se právě dočkal audioknižního zpracování a rozšířil tak nabídku plnohodnotných zvukových titulů o třetinu.

Již v roce 2012 vydal Radioservis rozhlasovou adaptaci jeho groteskní divadelní hry Cesta do Bugulmy a v roce 2018 cenou pro interpreta roku (Petr Čtvrtníček) ověnčenou četbu na pokračování z románu Citlivý člověk .

V románu Kloktat dehet si Jáchym Topol pohrává s žánry, jazykem i dějinami. Vyprávění sirotka Ilji začíná po převratu v roce 1948, kdy komunisti donutili řádové sestry, aby převzaly péči o děti v domově Domově, pokračuje přes odkaz na nechutnou „akci Ř“ z roku 1950, kdy titíž komunisti zase řádové sestry z domova vyhnaly, a pokračuje před značně zkarikovanou podobu tzv. obrodného procesu až do roku 1968, během kterého se Čechoslováci rozhodnou, že se budou okupačním vojskům bránit.

Narace je lineární a konzistentní, přesto Topol svůj román skládá do značné míry na principu patchworku: sešívá děj z jednotlivých situací, dialogů či úvah a vzpomínek hlavního hrdiny a jak patří k věci, cituje či odkazuje mimo svůj text. S trochou toho zjednodušení se dá tvrdit, že Topolovo náročné, ale vlastně svým způsobem velice zábavné psaní ideově osciluje mezi dvěma výroky dvou literárních megastar: „nevycházím z teze, ale z příběhu“ Friedricha Dürrenmatta a „když to proměním v příběh, je všechno srozumitelnější“ Umberta Eca. A napětí mezi tím, co Topol sděluje, a úvahou o myšlence, která za tím stojí, je jedním z nejrafinovanějších zdrojů čtenářovy slasti.

banner 1200x150

Vyprávění v první osobě mu umožňuje vystavět text jako proud řeči, který je překotný a roztržitý, místy dokonce hraničí s logoreou. Proud napsaný hovorovou češtinou s mnoha rusismy, expresivními výrazy a neologismy, jazykem sice bohatým, leč ničím nepřikrášleným. V neposlední řadě – jak naznačuje samotný název, odkazující na vychovatelský trest za sprostá slova – jde o literární subverzi ve všech smyslech slova.

Z této Topolovy slovní řeky vyplouvají tu nenápadně, tu s vervou vodotrysku nápady, komentáře, aluze – příběh sice ani na okamžik neustoupí do pozadí, ale v jeho epicentru se přemýšlí, zkoumá a filosofuje. Činí tak autor a očekává totéž i od čtenáře. A jak příběh konsekventně spěje k apokalypse, stává se čím dál méně zřetelnou i myšlenka, která by měla být uchopena. Text se z hříčky útočící na čtenářův důvtip pomalu mění v útok na pocity, které jsou tím nepříjemnější, čím míň je zřejmé, z čeho vlastně pramení – zda z příběhu samotného, z jeho konfrontace s realitou nebo z absence přímých odpovědí snad na libovolnou otázku, která snad může čtenáře napadnout.

Kloktat dehet opravdu není čtenářsky snadná kniha a přiznejme si, že právě vydaná zvuková podoba jí příliš nepomáhá. Nahrávka vznikla v produkci Supraphonu v režii nesmírně zkušené a právem oceňované režisérky a dramaturgyně Nadi Dvorské. Ta vsadila na mladého herce momentálně působícího v pražském Švandově divadle Marka Kristiána Hochmana a oba se nejspíš snažili napodobit Topolův živelný projev, jaký lze slyšet třeba na nahrávce Hlasy, kde Topol čte některé mýtické příběhy severoamerických indiánů, které osobně vybral a přeložil do knížky Trnová dívka (1997). Do značné míry jim to vychází, jenže Topolovo autorské čtení, které lze občas zaslechnout v literárních kavárnách nebo knihovnách, působí naživo mnohem autentičtěji a živelněji než výkon, který tento excentrický spisovatel předvedl svázán prostředím nahrávacího studia.

Ze všeho nejvíc působí audiokniha lehce sterilním dojmem. Hochman má čistý a příjemný hlas, vypráví strukturovaně, v neměnném tempu – a tyto přednosti možná v tomhle případě představují jistý problém. Vlastně se jeho výkonu nedá vůbec nic vytknout (naopak, chvályhodné je třeba kreativní ztvárnění přímých řečí), akorát se svým umírněným pojetím s Topolovou předlohou míjí až příliš. A celkem se s ní bohužel míjí i pěkný hudební doprovod, za kterým stojí dva jazzoví supermuzikanti Martin Kratochvíl a Tony Ackerman.

Publikum má ovšem to štěstí, že Topolův text je sám o sobě tak dobrý, že přes veškeré výhrady připoutá posluchačovu pozornost i na této nahrávce. Ale stejně – oč lepší zážitek to mohl být!

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Molly je na světě úplně sama. Je zvyklá být při své práci v hotelu Regency Grand neviditelná. Načechrává polštáře, utírá prach a střeží tajemství procházejících hostů. Je jen pokojská – proč by si jí měl někdo všímat? Když však objeví nechvalně proslulého hosta, pana Blacka, mrtvého v jeho posteli, ocitne se náhle ve středu pozornosti.…
Štěpánovi je jedenáct a celý jeho svět závisí na dospělých. Jenže co si počne ve chvíli, kdy se jeho táta nejspíš zbláznil — odstěhoval se, nechal si narůst plnovous a z kalhot mu koukají kotníky. Tátova nová přítelkyně nemá Štěpána moc v lásce, přijde si nadbytečný. Jeho máma vzdychá, šetří úplně na všem a vypadá…
Leda je rozvedená profesorka anglické literatury. Má dvě dospělé dcery, které odjely za otcem do Kanady, a ona si konečně může užívat léta bez pracovních i rodinných povinností. Na pláži u moře se setkává s neapolskou rodinou, tolik podobnou té, z níž sama pochází. Její pozornost upoutá hlavně mladá žena s tříletou dcerkou. Jejich vzájemný…
Yejide doufá v zázrak: že porodí dítě. Touží po něm její manžel. Touží po něm její tchyně. Yejide už vyzkoušela všechno – namáhavé svaté poutě, tance s proroky, modlitby k Pánubohu. Když ale její rodina neústupně trvá na tom, aby si Akin našel druhou ženu, je už toho na Yejide příliš. A tak se začíná…

Recenze ze stejného žánru

O jakém životě na prahu dospělosti sníme? Někdo se chce stát rockovou hvězdou, další touží po dobrodružných výpravách do polárních krajů a jiný chce stanout na stupni vítězů pod olympijskými kruhy. Nepřemýšlíme nad černými scénáři naší budoucnosti, neočekáváme, že selžeme, nebudeme schopni se správně rozhodnout nebo ustát odvrácenou stranu úspěchu. Jenže najednou jsme dospělí a…
Jako rodilý Pražák Karvinsku nerozumím. Neprohlédnu krajinu poznamenanou těžbou, neumím se zorientovat v Orlové, když přejdu z Českého Těšína do Cieszyna, nedomluvím se. Historii určují centra, jenže lidé na hranicích často na minulost vzpomínají odlišně. Debutující spisovatelka Karin Lednická vstupuje na českou literární scénu ve velkém stylu. Šikmý kostel označila za románovou kroniku a z…
Neživé předměty a objekty mluvit nemohou. Tak třeba knihy nebo budovy. Tu první myšlenku relativizuje existence audioknih, jimž je – mimo jiné – věnována celá tato webová stránka, to druhé zase odmítá nový román Markéty Hejakalové Dům pod náměstím. Audioknihu v režii Markéty Jahodové a v interpretaci Miroslova Táborského a Veroniky Lazorčákové vydalo OneHotBook.
Současný čtenář nebo posluchač může s ostatními dlouho diskutovat o tom, zda román katalánského autora Carlose Ruiz Zafóna s názvem Stín větru je či není magicko-realistickým dílem, případně do jaké míry. Ať už je tomu, jak chce, zde můžeme literární teorii nechat stranou. Za tím, že postavy v audioknižním vydání Stínu větru ožívají, není žádná magie, ale důkladná…

Dále od recenzenta

Rok od roku je zřetelněji vidět, že současná česká literatura sice trpí mnohými neduhy, z nichž ten obludně největší představuje její podfinancování, ale nemůže si rozhodně stěžovat na zástup zajímavých, talentovaných a postupem času i stále zkušenějších autorek. Mezi ty, které k tomuto potěšujícímu stavu přispívají, patří i novinářka, rozhlasová dokumentaristka a pedagožka Dora Kaprálová. Je to…
Pokud má někdo to štěstí, že se stane oblíbeným žánrovým autorem a přidá k tomu i stabilní kvalitativní vyrovnanost svých textů, přihodí se mu možná i to, že ho část publika daného žánru začne vnímat div ne jako klasika. V knihách vymezených slovy sci-fi a fantasy to v současné době stoprocentně platí třeba pro Františka Kotletu, jehož nové…
Je zřejmě v „genetické výbavě“ žánrové literatury, že postupně devalvuje v jakýsi banální brak. Čím déle daný žánr existuje a čím je populárnější, tím více se přirozená nadprodukce propíše do upadající kvality a filtr, kterým lze dospět ke kánonu, musí být čím dál jemnější. Zároveň se vždy, s železnou pravidelností, objevují autoři, kteří posouvají daný…
V postavě Františka Niedla našla česká literární produkce spisovatele právě tak plodného jako oblíbeného. Jeho tvorba, která sice započala bezprostředně po sametové revoluci psychologickým románem Skleněný vrch, ale na deset let ji přerušily autorovy podnikatelské aktivity, je rozkročena od historických románových seriálů přes detektivní a thrillerové série až po sólové žánrové tituly, které Sluncem na útěku…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Přejít nahoru