Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Totalitní soukolí versus touha po svobodě

Datum: 

Autor recenze: 

MY-Jevgenij-Zamjatin
Audiokniha MY

Z nepřeberného množství dystopické literatury vyčnívá několik menhirů tvořených všeobecně uznávanými a všeobecně zneužívanými texty, z nichž ten nejznámější z pera George Orwella nese prostý název 1984. V anglosaském světě se podobné popularitě těší i Konec civilizace Aldouse Huxleyho, podobně bezútěšný obraz totalitní budoucnosti. Ale o víc než desetiletí před Huxleyem a téměř o tři před Orwellem vznikl text, který tak či onak ovlivnil celý antiutopický žánr a který v mnoha ohledech dovádí zrůdnost předpokládaného světového řádu úplně nejdál.

Román My dopsal Jevgenij Zamjatin už v roce 1920 jako přímou reakci na bolševickou revoluci a na ideologii, která za ní stála. Autor situuje román do třetího tisíciletí po dvousetleté válce, která výrazně zredukovala lidstvo a po níž vznikl na Zemi Jednotný stát. V něm už jsou všichni lidé redukováni na pouhá čísla, chodí v uniformách, žijí podle přesného minutového plánu a ti, kteří bez povolení zplodí dítě, jsou rovnou popraveni. V Jednotném státu řízeném neomylným Dobroditelem už není místo pro přežitky z dřevních dob lidstva typu originalita či individualita, natož svoboda, kterou systém pojímá v podstatě jako duševní poruchu.

Nyní nastal čas začít rozšiřovat myšlenky Jednotného státu i na okolní planety. K tomu má posloužit vesmírná loď Integrál, přičemž jedním z jejích konstruktérů je i vypravěč románu, D-503. Ten své vyprávění a úvahy koncipuje jako zápisky pro neznámého čtenáře, což je trik, který umožňuje plynulé vysvětlování principů společnosti, aniž by působilo šroubovaně či nepatřičně.

Zamjatin směřuje děj ke konfliktu mezi dokonale fungujícím soukolím totalitního řádu a lidem vrozenou touhou po svobodě, která se čas od času projeví jako předem k nezdaru odsouzený pokus o vzpouru. A jistě není náhodou, že nositelkou toho druhého je v románu žena I-330, tedy umělkyně (přičemž umělci obecně jsou několikrát zmiňování jako nepřátelé režimu).

Autor anticipoval mnohé z dějů, které si spojujeme především s obdobím stalinismu, ale i třeba érou hitlerovského Německa. Nejen popravy a perzekuci, ale i jemnější děje, třeba nenávist všech možných totalitářů k tvůrčí svobodě, svobodnému bádání a ke vzdělání všeobecně. Předpověděl i obsah termínů Entartete Kunst či buržoazní paumění, přičemž v knize se – podobně jako o téměř dvě desetiletí později na slavné Německé výstavě – „zvrhlé umění“ předvádí jako předmět nenávisti. Zakázaný skladatel Paul Hindemith údajně děkoval nacistickému kulturtrégrovi Zieglerovi za to, že v posluchačských boxech měli návštěvníci jeho výstavy jedinou možnost slyšet jeho hudbu. Také v románu ovládá I-330 hru na klavír a „vzdělávací“ předvádění hudby Alexandra Skrjabina vymytým mozkům loajálních občanů ji očividně nenechává klidnou. Tušíme, že to, co dokáže způsobit umění v lidské duši, je jednou z příčin její probuzené touhy po svobodě.

banner 1200x150

V mnoha ohledech geniální román vyšel v češtině poprvé v roce 1927 jako první překlad mimo originální ruštinu a jazyk prvního vydání, které bylo publikováno v New Yorku anglicky. Od té doby vyšel ještě několikrát, dokonce – v době režimního uvolnění – už v roce 1969, kdy jej výborně přeložili manželé Tafelovi. Jejich nadčasový překlad posloužil i jako předloha pro letošní nahrávku vydavatelství Audiostory.

Za mikrofon se v režii Daniela Tůmy posadil herec Dejvického divadla Jaroslav Plesl a předvedl další ze svých strhujících výkonů. Konstrukce románu mu umožnila ztvárnit text jako herecký monolog, který ozdobil girlandami změn hlasu v přímých řečech, někdy dotažených až na samu hranici karikatury – ta má ale v jeho projevu sama o sobě popisnou, charakterizující funkci. Naproti mu jde i hudba Karpof Brothers, kteří opět dokazují, že audioknižní hudební doprovod je pro ně důvěrně známý a do hloubky zvládnutý žánr.

O něco horší je to s technickou úrovní nahrávky. První, co zarazí, je ne úplně příjemný zvuk, který rezignoval na potlačení příliš výrazných sykavek. To ještě lze vyřešit vhodným nastavením ekvalizéru, co však řešení nemá, jsou občasné nedobře zahlazené střihy, kdy zvukaři nechali v nahrávce ihned po konci věty okamžik naprostého ticha bez šumu, což má obzvlášť rušivý účinek.

I přes tyto nedostatky můžeme říct, že titul z produkce sympatického vydavatelství rozhodně stojí za poslech. Dostává se nám totiž mimořádná předloha v osobité a skvělé interpretaci.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Detektiv Billy Cowen vyráží do ulic řešit poněkud nevšední případy Billy Cowen, veterán kosmické války Británie s Čínou, dostal za službu velkorysý dar – detektivní licenci. Myslel si, že je to terno. Opravdu si to myslel… Jak se odhodlaný muž stane závislým na stavengeru, hořkém likéru s příchutí dešťové vody? Kdo mu nechává tajuplné, gramaticky…
Velká Británie prohrála válku o Falklandy a Alan Turing se věnuje vývoji umělé inteligence… To je alternativní historie 80. let minulého století z pera jednoho z nejvýznamnějších anglických prozaiků. Důležitým tématem knihy je však také láska – respektive otázka, jak se vyrovnáme se skutečností, že umělá inteligence patrně nebude umět lhát. Nebude totiž chápat ani naše…
Po jaderné válce, která zpustošila zemský povrch, se přeživší uchýlili do rozlehlých sítí moskevského metra, kde vytvořili zvláštní civilizaci. Její existence je však ohrožena. Obyvatelé odlehlé stanice Sevastopolskaja jsou zneklidněni, protože ze severního tunelu – jejich jediného spojení s vnějším světem – k nim přestaly pronikat jakékoliv zprávy… a zásoby. Všechny průzkumné skupiny beze stopy…
451 stupňů Fahrenheita je teplota, při níž papír hoří. V Bradburyho temné vizi budoucnosti nejsou hasiči vybaveni vodními stříkačkami, ale plamenomety, které ničí poslední svědectví svobodného myšlení – knihy. Až do dne, kdy si hasič Guy Montag začne klást znepokojivé otázky.

Recenze ze stejného žánru

Česká autorka Zuzana Strachotová vystavěla ve své knize Devět dní dystopický svět, který je řízen klerikálním režimem, v lecčems připomínajícím Příběh služebnice Margaret Atwoodové. Místo žen rodících děti na zakázku však do něj vypustila muže a ženu z opačných stran barikády, tedy vojáka režimu a povstalkyni, nechala je společně uvíznout v jedné jeskyni a počkala,…
Adaptovat román Davida Mitchella Atlas mraků není nic jednoduchého, jak bylo možno se přesvědčit na příkladu stejnojmenného filmu bratrů Wachovských a Toma Tykwera. Ne, že by byl film špatný, ale ze síly Mitchellovy předlohy v něm zůstalo jen málo. Pro diváka bylo totiž potřeba zásadně přepracovat stavbu románu a šest původně téměř souvislých částí rozmělnit…
New York roku 1936. Ulicemi se míhají světla elektromobilů a vysoko nad úrovní vozovky sviští vlaky nadzemní magnetické dráhy. Na střechách hučí transformátory a plazmové kanály zásobují město energií. A za tím vším stojí jediný muž. Nikola Tesla.
Anihilaci amerického spisovatele Jeffa VanderMeera lze svým způsobem označit za legendární knihu. Dočkala se filmového zpracování, které nebylo jednoznačně přijato, její hodnocení u čtenářů kolísá mezi nadšením a rozčarováním a její česká audioknižní podoba jen těsně nestihla křest na Světu knihy. Autor v tomto prvním díle trilogie Jižní Zóna představuje Oblast X – tajemný kus…

Dále od recenzenta

V roce 1958, uprostřed soustavné práce na tragikomickém dramatu Majitelé klíčů (jehož velkolepá inscenace je momentálně k vidění v brněnském Mahenově divadle) prý Milan Kundera v rámci jakéhosi intelektuálního odpočinku během dvou dnů napsal povídku Já, truchlivý bůh, kterou se započala jeho dráha coby českého prozaika celoevropského významu.
Politiku a společenské dění lze nahlížet různě a v různých kontextech, přičemž jeden z nejoblíbenějších a nejčastějších způsobů, jak je reflektovat, představuje nadsázka a humor. Je přitom dobrou tradicí prostřednictvím humoru, za ním či jeho prostřednictvím i něco podstatného sdělit. Hvězda slovenské blogovací scény Ľubomír Nemeš, který působí v rámci satirického webu Dailymale.
Tak jako z moderní české meziválečné prózy vyčnívají jako svébytný originál jazykově pestré romány Vladislava Vančury, vyčnívají podobným způsobem z té slovenské prózy Dobroslava Chrobáka, byť – vinou poměrně krátkého života – do určité míry jen jako nikdy nenaplněný příslib.
Na počátku moderního amerického básnictví stáli dva velcí muži, kteří mají mimo svůj historický význam ještě jednu věc společnou: i když oba patří cele do 19. století, jejich (nejen) poezie je stále aktuální, ba dokonce i po více než sto letech populární a vyhledávaná.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Přejít nahoru