Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

O tomhle artu ne/mluvme

Datum: 

Autor recenze: 

Umění, kterému nikdo nerozumí: Historky z podsvětí výtvarné kultury
Umění, kterému nikdo nerozumí: Historky z podsvětí výtvarné kultury

Knihy o umění obvykle nestojí v centru čtenářské pozornosti, i jejich audiální zpracování jsou proto vcelku raritní záležitostí. Není se čemu divit, takové publikace zpravidla nedávají smysl bez bohaté výtvarné přílohy. Poměrně neobvyklou cestou, jak takovou knihu pojmout, se vydal Jan H. Vitvar. Jeho Umění, kterému nikdo nerozumí s podtitulem Historky z podsvětí výtvarné kultury coby audioknihu v roce 2022 vydal OneHotBook v režii Hynka Pekárka a interpretaci Petra Jeništy.

Jan H. Vitvar se umění věnuje dlouhodobě, mimo jiné jako kritik nebo šéf kulturních rubrik několika týdeníků, například Respektu. Z jeho dosavadních knižních publikací zmiňme alespoň David Černý – Fifty Licks, monografii možná vůbec nejvýraznějšího ze současných českých výtvarníků, na řadě dalších knih se podílel coby součást autorského kolektivu. V zatím posledním počinu Umění, kterému nikdo nerozumí (knižně vydalo nakladatelství Paseka v roce 2021) se Vitvar vydává na cestu po kontroverzních aspektech umění, respektive odhaluje, jak byla která díla, témata a umělecká zpracování ve své době vnímána a především odmítána, aby se s odstupem stala součástí všeobecně přijímaného kulturního dědictví.
 
Jan H. Vitvar připomíná, že zákazy a vzbuzování odporu, obecněji nepochopení, uměleckých děl se překrývá s nejvýraznějšími momenty, kdy se o soudobém umění dovídá a dovídala široká veřejnost. Mimo jiné tím přiznává, že právě i jeho nejnovější kniha – tyto případy sumarizující – vlastně směřuje k víceméně „bulvárním tématům“, pakliže lze o něčem takovém ve světě výtvarného, skulpturálního a performativního umění vůbec mluvit. Autor tak ovšem činí citlivě a ve výsledku má jeho kniha potenciál udělat pro popularizaci uměleckých aktivit víc než většina ostatních monografií věnovaných dějinám umění. A to nehledě na přínos už jen tím, že se tématu chápe z – zejména pro české a československé prostředí – nového úhlu pohledu.
 
Audioknihu Umění, kterému nikdo nerozumí načetl Petr Jeništa, jehož diváci mohli či mohou znát z úctyhodného počtu divadel, od Národního divadla Brno, přes královéhradecké Klicperovo divadlo až po pražská divadla Na Fidlovačce nebo Na zábradlí, kde působí ve stálém angažmá. Zahrál si i v několika filmech a mnohým bude v neposlední řadě známý jako herec seriálový. Audioknih však nemá na kontě mnoho, přesto nelze tvrdit, že by byl ve světě mluveného slova úplným nováčkem.
 
Jeništa hned zkraje zaujme příjemným tempem četby, které není nijak zběsilé, a tak dovolí vnímat všechny probírané případy ničení, odmítání a nepochopení uměleckých děl, kterých tu Vitvar od počátku až do úplné současnosti zaznamenává opravdu mnoho. Jeništa za mikrofonem – stejně jako autor za klávesnicí – nijak nenudí a jeho projev plyne s lehkostí, kterou snad jen maličko nabourává příliš slyšitelná snaha o precizní vyslovování, na kterou se však dá bez větších obtíží zvyknout a nenechat se jí vyrušovat.
 

Interpret jako by si – až na případy, které to pro pochmurnější obsah nedovolí – společně s autorem nechával nasazený lehce ironický nadhled, v Jeništově případě umocněný dikcí, která dává cítit, jako by posluchače svým vyprávěním s odborníkovou přezíravostí poučoval, ale zároveň to s oním didaktickým pojetím nemyslel až tak vážně. V tomto je opravdu znát, jak interpretace příjemně souzní s duchem, v jakém autor knihu pojal. A to zároveň obojí odpovídá náladě mnohých z děl, o kterých je v knize řeč: Na hraně vlastní vážnosti a sebeironie.

Pokud bychom chtěli audiálnímu zpracování něco vytýkat, půjde o úplné drobnosti, jako je například výslovnost německého Düsseldorfu. Jméno města totiž interpret vyslovuje chybně jako „dýzldorf“, nikoli „dysldorf“. Na druhou stranu, chybná výslovnost se v českém veřejném prostoru (včetně dabingu nebo mediálního prostoru) bohužel natolik vžila, že se jí nelze divit ani zde.
 

Nahrávku doplňují jazzově laděné hudební předěly. Ty jsou všechny v rámci stejného hudebního žánru, přesto pestré, jak jen jazz může být: Od líbivých melodií přes mírně nepřístupné více propracované až třeba k sólu na rozladěný saxofon. Tento výběr je pro knihu, která zpracovává nejpestřejší druhy umění, které spojují příbuzné prvky (zejména nepochopení laickou i odbornou veřejností), ideálním způsobem signifikantní a jen dokládá, že na straně režie došlo k příkladnému pochopení autorského záměru a vyznění výchozího textu.

 

banner 1200x150
 

Audioknihy ze stejného žánru

Vlivný politolog, historik a bývalý ministr zahraničí Spojených států předkládá ve své nejnovější práci z roku 2014 mnohostranný, historickými a politickými souvislostmi podložený pohled na řád světa.
Strhující svědectví bývalého pražského kriminalisty Vladimíra Dzuro, prvního a po dlouhou dobu jediného Čecha, který v úřadu hlavního žalobce Mezinárodního tribunálu v Haagu vyšetřoval válečné zločiny na Balkáně.

Recenze ze stejného žánru

Jakých bylo posledních třicet let od sametové revoluce pohledem investigativního žurnalisty? Na tuto otázku se snaží odpovědět kniha Zločin jak ho pamatuju českého novináře, scenáristy a především televizního reportéra Josefa Klímy. Ten v ní shrnuje svůj pohled na divoké devadesátky i měnící se podobu zločinu v novém tisíciletí, kdy drsné metody podsvětí pomalu vystřídali advokáti hrozící žalobami.…
Těžká, výtvarně vymazlená kniha Raději zešílet v divočině na mě doma shlíží z poličky už několik měsíců. Nerozbalená. Čeká na svou chvíli. Rozhovory Aleše Palána s obyvateli šumavských samot nejsou četbou všední, a ne každý den se k nim hodí. To dá rozum. A pak jsem objevila audioverzi a cestou z Prahy na Moravu a…
I ta nejkrvavější zápletka jakékoli detektivky a nejúchylnější děj jakéhokoli thrilleru blednou před „zápletkou“ a děním, které byly zcela reálné a poměrně nedávno se odehrály v bývalé Jugoslávii během největšího válečného konfliktu v Evropě od konce 2. světové války. Vladimír Dzuro, bývalý pražský kriminalista a detektiv Interpolu, pracoval coby jediný Čech jako vyšetřovatel Mezinárodního soudního…
Víte, že v Třebíči měli řádit kanibalové? A že v legendárním případu Studna, v němž byl jistý otec jednoho večera poněkud neklidný, se věci odehrály zcela jinak, než se doposud myslelo? Pokud ne, ale rádi přicházíte na kloub známým kauzám i před veřejností tutlaným skandálům, pak máte příležitost právě nyní. A to díky audioknize Největší záhady zločinu Jaroslava…

Dále od recenzenta

Karel Tichý – bývalý elitní detektiv, známý především díky kauzám kolem Františka Mrázka a Radovana Krejčíře, a také vedoucí vyšetřování nemalého množství politických kauz. Ostatně právě odhalování propojení vysoké politiky a mafie se stalo Tichého kariéře osudným, byl „odstaven“ a proběhly snahy o jeho diskreditaci. Nejen o tom vypráví ve svých pamětech Lovec mafiánů.
Jídlo je téma číslo jedna, což není žádná novinka posledních let. Byť okolnosti se v průběhu dějin mění, získávání potravy, její kvalita a množství jsou tu s námi (a nejen s námi lidmi) od úsvitu věků a zdá se, že patří mezi témata, která je neustále nutné a nevyhnutelné řešit, byť víme, že k jednoduchému…
Jedna noc ve společnosti nešťastného manželského páru: prominentních straníků v totalitním Československu snažících se přežít čistky v padesátých letech. Dvojici dožene do mezní situace nejen nefunkční manželství, ale hlavně přítomnost vozu tajné policie venku na ulici a odposlechu – ucha – přímo v domě. Hodinovou orwellovsky dystopickou audiohru, která je nesmírně silnou adaptací neméně působivé…
Viktorie Hanišová patří na současné tuzemské scéně mezi nejoblíbenější spisovatelská jména. Neděle odpoledne je přitom teprve druhým audioknižním zpracováním jejího díla, vynecháme-li účast v povídkových antologiích. Román vydal v loňském roce OneHotBook, v režii Martiny Frejové Krátké ji načetlo trio Filip Kaňkovský, Dita Kaplanová a Jan Vlasák.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Umění, kterému nikdo nerozumí: Historky z podsvětí výtvarné kultury
Když dějiny výtvarného umění připomínají komedii plnou omylů… Výtvarný kritik Jan H. Vitvar se nás rozhodl vzít na zábavnou a dobrodružnou exkurzi po dějinách vizuální kultury, která ukazuje, že cesta k pochopení umění bývá leckdy velmi dlouhá a plná nečekaných zákrut. Hrdiny jeho vyprávění nejsou jen výtvarní umělci, ale také uklízečky, strážci zákona či politici. Právě oni se totiž postarali o to, že se mnohá umělecká díla dostala na přední stránky novin nebo do televizních zpráv a že řada výtvarníků skončila před soudem nebo dokonce za mřížemi. Světová i česká historie zná spoustu případů, kdy svoboda umělecké výpovědi narazila na lidskou ignoranci, zakořeněné předsudky, falešnou morálku nebo oficiální cenzuru, a každým dnem jich bohužel přibývá. Zabránit jim asi nedokážeme, ale třeba se z nich alespoň poučíme a začneme se dívat na umění i na nás samotné trochu jinýma očima…  Historky z podsvětí výtvarné kultury v podání dlouholetého šéfa kulturní rubriky týdeníku Respekt. 
Přejít nahoru