Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Hitler je tu zas

Datum: 

Autor recenze: 

Už je tady zas
Už je tady zas

Mělo to být zcela normální ráno. Berlín se probouzí do nového dne, s ním však na lavičce i jeden pán nápadně připomínající Adolfa Hitlera. Jenže on ho jen nepřipomíná, on jím je.

Novinář a spisovatel Timur Vermes si pohrál s myšlenkou, že Vůdce žádnou sebevraždu při obléhání Berlína na sklonku války nespáchal. Pravděpodobně nějak podivně usnul a procitl až v současnosti. (To, jak se mu to podařilo, autor neřeší – a vlastně to neřeší ani samotný Hitler.) Nápad, který může velmi snadno dopadnout jako nevydařené zabalancování na pomezí (ne)vkusu.

Už jen proto, že situací, jak reálného Hitlera konfrontovat se soudobou společností, se nabízí tolik, aby jednoduše román roztříštilo na tu více, tu méně vtipnou koláž epizodek-gagů. První strany k takovému konci směřují. Hitler se probouzí, zjišťuje, že něco není v pořádku (zatím neví co), vnímá mladé chlapce na hřišti jako členy Hitlerjugend, my se můžeme smát, usmívat, nebo cítit trapně. Záleží na nastavení každého z nás. Jakmile však odezní první kroky v současném Berlíně, začíná se Vermesovo dílo podrývat pod zem (pod kůži?), aby byl humor jemnější. A o to intenzivněji bylo cítit, že za vtipem se skrývá nejeden naježený chlup na těle. Vždyť ona to zas taková legrace není!

Už je tady zas se sice škrábanců jisté prvoplánovosti nezbaví ani do poslední kapitolky, mile může překvapit, že Vermes pojmenovává naši společnost jako prostor, který klidně nového-starého Hitlera znovu přijme a dokonce z něj udělá celebritu. To, že jej většina považuje pouze za výtečného herce, napodobitele, neomlouvá jejich jednání. Spíše upozorňuje, že máme dar věcem přisuzovat jiný význam, schovávat se a nedívat se tak, abychom dokázali citelněji zapojit intuici a vypozorovávat z jemností potenciální nebezpečí. Ne snad, že by mělo Vermesovo dílo opěvovat růst skepcticismu nebo paranoidních strachů, vnímal jsem jej jako tři tečky za větou. Za větou, která má více významů a bylo by neprozřetelné si vzít do úst pouze ten, který nás napadne jako první.

Hitler v současném Německu je sice (pro nás) něčím směšnou figurkou, nezakořeněnou do doby nových technologií, na druhé straně má v sobě témata, která se ukazují být natolik živá i dnes, až z toho začíná mrazit.

banner 1200x150

To, co se tedy na začátku zdálo být prvoplánovou hrou s oživlým Hitlerem, v závěru až nepříjemně tne do nálady, která rozhodně nehýbe jen Německem. Stačí si vzpomenout na tuzemské prezidentské volby, kdy o výsledku rozhodla do značné míry manipulace s výrokem o Benešovi a jeho dekretech. Vermes pod rouškou gagů pojmenovává naši malost a v rámci showbyznysu i potřebu vzít a prodat cokoliv, co bude mít dostatečně velkou odezvu. Fakt, že může jít o produkt v budoucnu notně nebezpečný, se úspěšně/raději přehlíží.

Autor zvolil vhodně ich-formu, už proto, že kniha může být vtipnější a navíc se vyvaruje hodnotících soudů ze strany vypravěče. Odstup je vůbec na celé knize sympatický a jeho otevřený konec neméně. A protože jsem knihu nečetl, ale poslouchal, hodí se ještě recenzi spojit i se zvukovým zpracováním.

Při poslechu mě vyskočila asociace na Ivana Trojana, který zdařile „hitlerizoval“ svého hrdinu ve filmu Jedna ruka netleská, pořád si tak říkám, že by mohl být vhodnější než Miroslav Táborský. A to tvrdím i s upozorněním, že jako herce mám Táborského moc rád a že se vypořádal s Hitlerem velmi dobře. Jen snad ze samého počátku mi přišla jeho emotivnost přepálená. S přibývajícími minutami dával možnost odpočinku. Je otázkou, zda jsem si na jeho projev zvykl, nebo našel Miroslav Táborský vyrovnanější polohu, kdy vypjatost projevu střídal s rozvahou, nebo zda si o to vyloženě vývoj knihy říkal. (Přeci jen Hitler se postupem času na naši dobu solidně adaptuje.)

Všiml jsem si na sociálních sítí, zvláště obrázkovém Instagramu, záplavy statusů/snímků, v nichž se kniha Timura Vermesse mezi mými známými objevovala. Pravděpodobně tak námět má potenciál oslovit, asi se šíří i vesměs pozitivní recenze. Osobně jsem z (audio)knihy nebyl až tolik „odvázaný“, abych se s ní musel fotit, ale považuji ji za vhodný a zajímavý komentář k dnešní společnosti, která ráda zapomíná, ráda neposlouchá, nebo naopak až moc ráda bere za silná slova ta, která umí manipulovat našimi emocemi a kontext kolem zjednodušovat na hesla.

Recenzovaná audiokniha: 

Další recenze této audioknihy

Otevřete-li si internetový prohlížeč a do některého vyhledávače zadáte sousloví Už je tady zas, zaručeně vám jako první vyjede anotace stejnojmenného bestseleru německého novináře a spisovatele Timura Vermese, popř. možnost nákupu.

Audioknihy ze stejného žánru

Sborník, který vznikl jako inciativa nakladatelství v době krizového stavu republiky, vás zavede do nových fantastických světů – ať už mezi skřety, elfy a půlčíky jako povídka Staré vznešené časy od Františka Kotlety, nebo do světa technologických vymožeností jako Panenka Romana Bureše. Navštívíte futuristickou budoucnost v Sobotní směně Kristýny Sněgoňové, jeden prazvláštní magický chudobinec v…
Známý český herec Václav Kopta s lehkostí a nadhledem vzpomíná na vlastní dospívání, na příhody z branže i rodinného života. Humorné vyprávění zavede čtenáře nejen do kraje autorova dětství, na pražskou Hanspaulku a do Libochovic, ale také do Berlína, na Rujánu nebo do jižních Čech.
Protagonistou povídkového souboru je autorův otec: tata. Jsou zde zachycena zejména padesátá a šedesátá léta minulého století, tehdejší Brno, atmosféra čerstvě instalovaného komunistického režimu a situace jedné židovské rodiny v tom všem.
Bohumil Hrabal (28.3.1914 – 3.2.1997) – génius české krátké prózy, který by se letos dožil 100 let. Enfant terrible – zbožňovaný i nenáviděný, často nepochopený.

Recenze ze stejného žánru

David Lauda nepatří na české literární scéně ke známým jménům, jeho debutová próza pro dospělé čtenáře (vedle toho má na kontě ještě jednu pro děti) se však letos dočkala audioknižního zpracování z dílny Čti mi! Jednorožec láká na příběh starce, který prchá, aby nalezl ztracené štěstí, přičemž mimo jiné potká netušeného společníka – stopadesátiletého, velmi…
Atraktivní taxikářka denně brázdící newyorské ulice luxusních čtvrtí i nejzaplivanějších části Haarlemu to nemá snadné ani v mužském pracovním kolektivu, ani v lesbické společnosti doma. Kolikáté dno je ale to poslední?
Ellen je průměrná, v ničem nevybočující žena. Žije s manželem a dvěma dětmi v domě na britském venkově. Snaží se skloubit starost o domácnost, výchovu dětí, práci v odvětví IT.
Rozhlasové a audioknižní adaptace divadelních her jsou u nás historicky velice oblíbené a často přinášejí mimořádné posluchačské zážitky. Jejich drtivá většina samozřejmě vznikla péčí Československého a Českého rozhlasu, avšak již v dřevních dobách řada divadelních textů vyšla na LP deskách, i když především jako zkrácené sestříhané záznamy divadelních představení. Zvuková podoba divadelní hry však v…

Dále od recenzenta

Peter Wohlleben je hajný, kterého u nás nejeden čtenář dobře zná. Především díky jeho fascinující „studii“ Tajného života stromů. Pokud byste se s ním do lesů vypravili rádi znovu, máme dobrou zprávu. Nakladatelství Kazda své portfolio rozšířilo o další dvě audioknižní novinky, Moudrost lesa a Slyšíš, jak mluví stromy?
Jen velmi zřídka se objeví knižní titul, kdy chuť si jej okamžitě přečíst mnou cloumá, ale nepolevím, neboť vyčkávám až na její zvukovou verzi. OneHotBook si sice se zpracováním závěrečného dílu tzv. skotské trilogie Petera Maye (nakl. HOST) dalo načas, s ohledem na dosavadní nadstandardní kvalitu prvních dvou částí mi však toto čekání nevadilo. Těšil…
V loňském roce vypustilo nakladatelství Paseka do českého knižního prostoru dva tituly, u jejichž zrodu stálo vítězství Donalda Trumpa. Ne snad, že by se myšlenky obsažené jak v Snyderově Tyranii, tak Taberyho Opuštěné společnosti tolik fixovaly na Trumpovu osobnost, ale coby „poučení z krizového vývoje“ této americké události slouží pro aktuální časy (a další dny)…
Zkraje sedmdesátých let vzbudila nebývalý ohlas novela bratří Strugackých. Jejich Piknik u cesty si s nebývalou suverenitou vyšlapal cestu do análů sci-fi literatury, přičemž punc kultu nakonec získala i filmová adaptace Andreje Tarkovského, známá pod názvem Stalker. A právě pod druhým z uvedených titulů vychází i zvuková verze literární předlohy.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Už je tady zas
Co kdyby Hitler v roce 1945 nespáchal sebevraždu, ale jen usnul? A co kdyby se probudil roku 2011? Jak by se asi tvářil a našel by v našem světě spojence, kteří by ho podpořili? Od těchto otázek se odvíjí román německého spisovatele Timura Vermese nazvaný Er ist wieder da, který vám nyní přinášíme v audiopodobě.
Přejít nahoru