Sally McGowanové bylo deset, když koncem 60. let nožem zabila mladšího kamaráda Robbieho. Nikdo jí neuvěřil, že šlo o nehodu a lidé jí slibovali pomstu. Opravdu se jí po desetiletí dařilo ukrývat před novináři i nenávistí veřejnosti právě ve Flintseadu? Mohla by se v tom případě chtít Joanně pomstít? Angličanka Lesley Kara se ve své thrillerové prvotině pouští do velmi propracované hry se čtenáři. Podezření se přelévá z jedné osoby na druhou, spolu s tím, jak autorka nechává kousek po kousku svou hrdinku a jejího přítele Michaela, investigativního žurnalistu, odhalovat jednotlivé střípky zdánlivě zapomenutého případu. To, co mělo už navždy zůstat pod pokličkou, najednou vybublává ven a už nejde vrátit nazpět.
Lesley Kara si je dobře vědoma toho, co má dobrý thriller obsahovat a ve Fámě se těchto zásad držela přímo učebnicově, místy možná až příliš šablonovitě. Mistrně to ovšem zakrývá schopností doslova přikovat čtenáře ke knize až do poslední stránky. Fáma je rozhodně jeden z nejčtivějších thrillerů poslední doby, kterému po většinu času prakticky chybí hluchá místa a nadbytečné pasáže. Platí to ale i pro audioknihu?
Jednoznačná odpověď je – ano. Fáma vychází pod hlavičkou Ikaru z rodiny Euromedia Group. Režisérce Alexandře Bauerové se s dvojicí interpretek podařilo stvořit sugestivní zvukové plátno. Lví podíl práce na něm odvedla vypravěčka celého příběhu Joanna, alias Jana Stryková. Její hrdinka si v průběhu vyprávění prochází různými stavy, od nesmělosti, spalující touhy po pravdě až po zděšení z toho, co sama pomohla rozpoutat. Hereččin tvárný hlas se do všech předepsaných poloh stylizuje zcela přirozeně. A stejně tak se jí daří převtělovat se i do všech ostatních vedlejších postav, s nimiž se při svém pátrání Joanna potkává. Stryková příběh pouze nečte, ale poutavě vypráví. Výsledný obraz její interpretace je pestrý, s jasnými konturami, ale přesto harmonický a vyvážený.
Na výsledném zvukovém plátně se však nacházejí i temnější podkladní tóny. Jde o části kapitol, které zachycují myšlenky stárnoucí ženy, kterou její minulost nutí celý život utíkat. Tyto party byly svěřeny Mileně Steinmasslové, která se jich zpočátku ujala se záměrnou dávkou odstupu v hlase. Rezignovanost této postavy a její vyčerpání z neustálého skrývání se ale postupně víc a víc mísí se zděšením a zlobou, které v ní vyvolává nenadálá štvanice. Hodně také bilancuje a přemítá. Má znovu utíkat, nebo se mstít? Jako závěrečný mistrovský tah štětcem zní v podkresu pod podobnými úvahami zlověstné melodie Jonáše Rosůlka z Needles, které posluchače v kombinaci se znepokojivým vyprávěním ještě více zneklidňují.
Až vám tedy někdo potají pošeptá, že se audioknižní Fáma opravdu povedla, věřte mu. Není to žádná fáma!