Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Václav Havel pro školní děti

Datum: 

Autor recenze: 

Václav Havel – mocný bezmocný ve 20. století
Václav Havel – mocný bezmocný ve 20. století

Biografická publikace spisovatele a nakladatele Martina Vopěnky Václav Havel – mocný bezmocný ve 20. století spadá do kategorie dějepisných publikací pro děti a mládež. S nimi se už před drahnou dobou roztrhl pytel a chrlení nových a nových titulů neustává, dokonce se nikoli nevýznamně přelévá i do produkce audioknih.

Chtělo by se říct: zaplať pánbůh, kdyby jen úroveň titulů nebyla tak moc nevyrovnaná a kdyby většinu produkce netvořil bezcenný balast, nad jehož případným nevzniknutím by nebylo třeba ani trochu plakat.

Vyšla řada skvělých titulů, například oceňované Stručné dějiny světa pro mladé čtenáře z pera kunsthistorika Ernsta Hanse Gombricha, abychom uvedli velkou přehledovou knihu. Mimořádná díla vznikají i v hlavách českých autorů: zmiňme tu alespoň audiem nepolíbenou kombinaci fikce a dokumentárních materiálů Františka Tichého Transport za věčnost věnovanou terezínskému ghettu, či nosný příběh chlapce Jendy v zrcadle dějinných událostí 1918 aneb Jak jsem dal gól přes celé Československo publicistky Venduly Borůvkové. A pak je tu řada zjednodušujících, vadných či jen neobjevných knih, které tvoří většinu z toho, co lze nalézt po knihkupectvích.
 
Pokud tento stav dáme do souvislosti s leitmotivem české veřejné debaty, kterým je nářek nad nedostatečnou výukou především moderních a nedávných dějin, je to celkem depresivní zjištění. Obzvlášť při vědomí toho, že události a osobnosti spjaté třeba s poslední velkou dějinnou změnou, tedy pádem komunistického režimu, jsou pro dnešní děti už také „jen“ součástí školní látky.
 
Asi bychom měli pociťovat vděčnost za každou knihu, která bude hovořit o (moderní) historii jazykem a způsobem, který dětského čtenáře osloví, vtáhne do problematiky a úměrně jeho věku, nikoli však zjednodušeně, představí tu či onu událost, dobu nebo osobnost. Takovou ambici jistě měla i havlovská monografie Martina Vopěnky, leč zůstalo u přání.
 
Vopěnkův text maluje Havlův portrét jako chronologicky vyprávěný životopis, který začíná okamžikem jeho narození a končí shrnujícím hodnocením významu našeho prezidenta na pozadí popisu Havlova pohřbu. Každá epizoda Havlova života je doplněna většinou uvozující kontextuální notickou, v níž autor vysvětluje historické souvislosti, které se k ní váží. Začneme tedy třetím rokem Hitlerova kancléřství a postupujeme přes obvyklé milníky – Protektorát, osmačtyřicátý, budování socialismu, Pražské jaro, okupaci, normalizaci, sametovou revoluci a destrukci socialismu – až ke smutnému 18. prosinci 2011, kdy Václav Havel po dlouhé nemoci zemřel.
 
Vopěnka dokáže především členěním textu udržet tempo vyprávění svižné, bohužel se u toho nevyhne občas až skandální trivializaci (například namísto paušálního odsudku marxismu by nebylo od věci alespoň rámcově termín vysvětlit, středobodem Havlovy rodinné historie zajisté nebyl palác Lucerna, což sice autor explicitně netvrdí, přesto se mu a jeho prodeji věnuje neúměrně dlouho, zcela šílené pak je absolutní nepochopení Havlova konceptu nepolitické politiky aj.).
 

 
Kniha je silně poznamenána autorovou projekcí svých osobních preferencí (slouží mu ke cti, že se k tomu v předmluvě sám přizná), což občas vede k formulacím, které Havla mytizují zhruba takovým způsobem, jakým se to v minulosti stalo Masarykovi. A nakonec, obzvlášť v pasážích věnovaných Havlovu soukromí a jeho dvěma manželkám, se Vopěnka nevyhne ani značné bulvárnosti, obzvlášť v popisu obou manželství nebo tehdy, kdy Havlovi přisuzuje určité (pravděpodobně svoje vlastní) myšlenky, úvahy či motivace.

Látce moc neprospívá ani audiozpracování Tympana, namísto ilustrací Evy Bartošové, které zdobí papírovou knihu, dostaneme sice solidní, ale také nijak výjimečné interpretační výkony Terezy Dočkalové a Viktora Dvořáka umocněné elektrokytarovými hudebními předěly. A právě audioknižní zpracování ještě zvýrazňuje problematičnost textu, která spočívá především v podivné směsi nezáživnosti a nevhodného využívání ozvláštňujících jazykových prostředků, které patrně mají látku představit přece jen přístupnějším způsobem. Oba interpreti čtou sice přesně, ale zoufale dokumentárně.
 
K základnímu seznámení s osobností Václava Havla Vopěnkova kniha asi posloužit může, jeho dobrý portrét však nenakreslí ani náhodou. Působí, jako když vezmete mistrovsky namalovaný obraz a proženete ho kopírkou.

banner 1200x150

Audioknihy ze stejného žánru

Je pozdní léto roku 1944 a v oblasti Pečenga na severu Finska probíhá laponská válka. Nemanželská dcera ze šamanské rodiny, odmalička odsunutá na okraj společnosti, působí jako porodní bába. Pak se ale bezhlavě zamiluje do nacistického důstojníka Johannese a z vlastní vůle následuje německé šiky do vojenských a vězeňských táborů, kde pomáhá jako zdravotní sestra.…
Gita Lauschmannová, dívka sotva šestnáctiletá, přežila koncentrák a spěchá do rodných Puklic, aby po letech hrůz i strádání objala své blízké a znovu se vyspala ve své posteli. Vrátila se, aby zjistila, že se nemá kam vrátit. Válka skončila, běsnění nikoli.

Recenze ze stejného žánru

Román Šaman je druhým ze tří dílů životopisné ságy amerického spisovatele Noaha Gordona ze série Dynastie Coleových. V češtině poprvé vyšel v roce 1995, nyní vyšlo audioknižní zpracování. Svůj hlas mu dal Lukáš Hlavica, zatímco předchozí díl Ranhojič načetl Hanuš Bor. Šaman dějově obsáhne dlouhé čtyři desítky let a nechává nás detailně prožít realitu poloviny…
Román Simona Mawera Skleněný pokoj, pro jehož fiktivní příběh posloužila jako inspirace brněnská vila Tugendhat, zarezonoval v našich kulturních kruzích po svém vydání v roce 2009 hned několikrát. Rok po českém překladu vznikla v brněnském rozhlase třináctidílná četba na pokračování v podání Ondřeje Mikuláška. O pět let později se v Městském divadle Brno uskutečnila premiéra…
Román Jediný příběh začíná před půlstoletím v trochu snobském předměstském tenisovém klubu, v němž se hlavní protagonista a vypravěč Paul přičiněním losu seznámí se Susan, vdanou ženou středního věku. Ani generační věkový rozdíl však nemůže zabránit tomu, aby mezi nimi, zprvu potají, vzplanul milostný románek. Z něj se však časem vyklube trvalejší pouto.
Kniha držitelky Nobelovy ceny za literaturu, běloruské novinářky Světlany Alexijevičové, Doba z druhé ruky, se stala bestsellerem roku 2013. K českému čtenáři se ve výtečném překladu Pavly Boškové dostala o dva roky později, roku 2016 pak sama překladatelka připravila vybrané části pro rozhlas. Konečně na počátku listopadu 2017 tuto četbu vydává Radioservis jako audioknihu.

Dále od recenzenta

Název i obsah knihy Pavla Renčína, který má za sebou slušnou řádku titulů především z prostředí městské fantasy, odkazuje na dvě slavná díla: Stevensonův Klub sebevrahů motivem dobrovolného vystavení se situaci, z níž není úniku, a Palahniukův kultovní Klub rváčů svým celkovým vyzněním. Vedle dvou bezesporu vynikajících spisovatelů sice Renčín svým Klubem vrahů působí jako…
Zdena Salivarová, vdova po Josefu Škvoreckém, která nedávno oslavila devadesáté narozeniny, se do české literatury zapsala několika výbornými texty (třeba autobiograficky laděným románem v dopisech Hnůj země z roku 1991) a rovněž soustavnou prací editorkou a nakladatelskou – bez pašovaných knih z produkce 68 Publishers, které s manželem založili v kanadském Torontu, by česká společnost přišla o možnost alespoň potají…
Povídka má v české literatuře nezastupitelnou roli, ať už vezmeme v potaz jakékoli vymezení žánru, kterých nám literární věda poskytuje hned několik. Drobné skvosty najdeme v každém období moderního českého písemnictví a jsou spjaty s takovými velkými jmény jako Vítězslav Hálek, Jan Čep, Franz Kafka nebo Ivan Klíma. I z čtenářského hlediska povídky získaly značnou oblibu, obzvlášť tam, kde…
Je čas dovolených a tím i zvýšeného zájmu o zábavnou a oddechovou literaturu. Značné oblibě se zajisté budou těšit všelijaké důmyslné i odlehčené detektivky, a proto je celkem logické, že nakladatelství Tympanum naplánovalo vydání audioknihy Jak neuloupit smaragd právě na dobu před školními prázdninami.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Václav Havel – mocný bezmocný ve 20. století
„Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí!“ Václav Havel   Martin Vopěnka proplétá dějinné události s životopisnými, popisuje podstatu totalitní společnosti i touhu jednotlivce žít v pravdě. Mají vaše děti mezery v historii 20. století a stěží by daly dohromady základní údaje o životě Václava Havla? Zkušený autor přibližuje osobnost prvního českého prezidenta v souvislostech dějinného vývoje 20. století. Proplétá dějinné události s životopisnými, popisuje podstatu totalitní společnosti i touhu jednotlivce žít za všech okolností v pravdě. Mladí čtenáři se přístupnou formou dozvědí, kdo byl Masaryk i Hitler, co se dělo po mnichovské zradě i v jakém prostředí Václav Havel vyrůstal. Z privilegovaného hloubavého dítěte se po únoru stal nežádoucí buržoazní synek s cejchem „studium nežádoucí“. Srdce i hlava však byly na pravém místě. Díky jasnému vidění všeho, co se dělo kolem něj, a osobnímu charismatu se posléze stal neoficiálním vůdcem protirežimně smýšlejících lidí a prezidentem naší země.
Přejít nahoru