první webový magazín o audioknihách

Muž, který zde citelně chybí

Datum: 

Autor recenze: 

Václav Havel
Václav Havel

Vážím si Václava Havla nejen jako kvalitního dramatika, esejisty a státníka, ale hlavně jako nositele hodnot. Jako člověka, kterému vždy šlo o uzdravení naší nemocné společnosti. O jeho revolučním životě, myšlenkách a aktivitách jsme si už snad mohli udělat dostatečný obrázek.

Jak ale žil Havel do listopadu 89? Na tuto otázku může do určité míry odpovědět beletristicky pojatá monografie spisovatelky Edy Kriseové, nazvaná výstižně Václav Havel. Kniha poprvé vyšla roku 1991, její přepracované vydání pak v roce 2014. Tehdy se také dočkala audioknižní podoby, když životopis načetli herci Daniela Kolářová a Jan Kačer pod režijním dohledem Michala Bureše.

Je třeba upozornit, že se nejedná o monografii v pravém slova smyslu – o knihu plnou suchopárných dat s celkovým výčtem všeho, co Havel kdy napsal či inicioval. Autorka, za normalizace spolutrpitelka a následně Havlova kulturní poradkyně, ale především jeho kamarádka, má snahu vylíčit Havla takového, jaký byl, co znamenal pro ni osobně, ale i pro rodinu či blízké přátele, z jejichž pamětí a deníků čerpá. Právě všemožná svědectví nám dávají možnost nahlédnout a pochopit pohnutky Havlova konání. Hranice mezi autentickými vzpomínkami a bulvárním žvaněním je velmi tenká, ovšem Kriseová nikdy nejde za čáru vkusu a občasnými historkami text jen oživuje. Ostatně, je to spisovatelka vyprávějící příběh o jednom výjimečném muži a o společnosti, která se ve 20. století významně proměňovala. Ano, kniha je hlavně svědectvím o době, což osobně vnímám jako její největší přednost. Byť je Kriseová k Havlovi nekritická a místy neskrývá svůj obdiv k němu, dojem z četby to nikterak nenarušuje. 

Na počátku 90. let, kdy monografie poprvé vyšla, musela mnoha lidem spadnout čelist nad plastickým popisem zvěrstev, kterých se dopouštěli normalizátoři v uplynulých desetiletích, nad neustálou buzerací, šikanou, perlustrací, naschvály hraničícími se sadismem. Díky často popisovaným pocitům si tak i dnešní nepamětník dokáže představit naprostou deziluzi, úzkost, strach, ale i odhodlání něco změnit. Odhodlání, které bylo odměňováno domovními prohlídkami, vazbami, odposlechy i tvrdým kriminálem.

Při výčtu tolika informací, s nimiž Kriseová ve své knize pracuje, se vždycky vyskytne nějaká nepřesnost. Jedna za všechny: pokud se setkal Havel s Janem Grossmannem poprvé už roku 1956, nemohlo to být před divadlem Na Zábradlí – to vzniklo až o dva roky později. Je mi také záhadou, proč jindy tak konkrétní Kriseová píše o Janu Rejžkovi, který v Lipnici pozval Havla na pódium, pouze jako o „konferenciérovi“, a proč jeho jméno vynechává i v kapitole o petici Několik vět, když v ní sehrál vcelku důležitou roli.

banner 1200x150

Co dále musím knize vytknout, je autorčino přeskakování v ději a událostech. V prvních kapitolách se dočteme, s kým se Havel setkával v 50. letech a až následně o rodině, jeho dětství a kořenech. V kapitole o Žebrácké opeře najednou Kriseová skočí k Plastikům, ale o procesu píše až v další části. Pak následuje kapitola o únosu dětí během roku 1977 a návrat k přípravě Charty. V kapitole o divadle, zasazené do druhé poloviny 80. let, předjímá už události z roku 1989 a zmiňuje se o dalším Havlově zatčení, což s divadlem tematicky příliš nesouvisí. Text je tak místy nepřehledný, ovšem ani tento fakt silný dojem z četby nenaruší. Naopak potěší různé autorčiny odbočky, kupř. její vyznání filozofovi a spoluautorovi Charty 77, Janu Patočkovi.

Co se audiopodoby týče: tahounem je zde Daniela Kolářová, která se úkolu zhostila se vší profesionalitou a ctí. Osobní pasáže čte velmi citlivě, bez patosu. Ve správnou chvíli je věcná, jindy zase více emotivní. Jan Kačer se ujal většinou citací, případně je sekundantem v rozhovorech, které autorka vedla s osobnostmi typu Miloše Formana či Pavla Landovského. Jen je škoda, že nebyla dodržena důslednost a že např. citace z tisku čte povětšinou vypravěčka příběhu, Dana Kolářová.
 

Z nahrávky je patrné, že od natočení k vydání nevedla dlouhá cesta. Svědčí o tom i zmínka Jana Kačera ze 17. listopadu, kdy v živém rozhlasovém pořadu Host do domu prozradil, že ze studia odjíždí číst z životopisu Václava Havla. Nahrávka přitom vyšla již na začátku prosince roku 2014. O uspěchanosti svědčí bohužel časté ostré střihy, které mají za následek useknuté hlásky a v jednom případě dokonce i kus věty.

Osobně mě také mrzí, že se Kriseová nevěnuje více rozhlasovým nastudováním Havlových her. Např. Anděl strážný (Československý rozhlas, 1968), či Vernisáž nastudovaná Svobodnou Evropou s Karlem Krylem by alespoň za zmínku rozhodně stála. Jak už ale bylo řečeno, cílem knihy rozhodně nebylo nashromáždit veškeré údaje.

I přes všechny výhrady jsem za tuto knihu rád. Jsem rád, že tu někdo takový, jako Václav Havel byl – vždy to bude pro mne Pan prezident. Nepoznal jsem ho osobně, jen jednou jsem měl tu čest podat mu ruku. V tom stisku byla rozhodnost, pevnost, cit a laskavost. Pane Havle, díky, že jste byl a že díky esejům, hrám, vzpomínkám, ale i díky této knize stále jste.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Životopisný román o králi šumavských převaděčů snímá z Josefa Hasila (1924–2019) legendární masku fantoma pohraničníků a estébáků. Na pozadí ponurých let 1948–1951 líčí autor dozrání…
Příběh jedné sudetské rodiny s puncem autobiografičnosti… Nevelká krkonošská obec Benecko, kde se narodil průkopník českého lyžování Bohumil Hanč, mohla svého času posloužit za zmenšený…

Recenze ze stejného žánru

Britská bioložka Jane Goodallová je vedle třeba Davida Attenborougha takovým případem erudovaného vědce, který svou odbornou činností, společenskou angažovaností a v neposlední řadě i popularizací svého…

Dále od recenzenta

Na audioknižním trhu existuje celá řada jednohlasých či vícehlasých četeb. Dramatizací či dramatizovaných, lépe řečeno dialogizovaných četeb se ovšem mnoho neobjevuje. Výjimkou jsou rozhlasové nahrávky…
Americký jih 30. let, hospodářská krize, sociální problémy, generační střety, touha po lásce i zbohatnutí, snaha se vymanit, iluzorní představy štěstí, úniky do vlastních světů…

Další lákavé recenze

Rita Heyworthová a vykoupení z veznice Shawshank
Recenze

Dávkování naděje ve střídmém tempu

Příběh o mladém bankéři Andym nepatří mezi zcela tradiční “kingovky”. Čtenářům, zvyklým na plíživé budování napětí (až hrůzy), autor ve střídmém tempu dávkuje radost ze ...
Číst dál →
Velky-Gatsby-Leda
Recenze

Velký Gatsby bez jazzu

V květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Detektivka podle Aleše Vrzáka

Rozhlasovou podobu románu Joa Nesbøho Nemesis uvedl Český rozhlas letos v květnu a červnu na stanici Vltava. Po šest nedělních večerů jsme měli možnost sledovat ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Příslib návratu dobré rozhlasové detektivky

Během šesti květnových a červnových nedělí roku 2013 měli posluchači stanice Vltava příležitost vyslechnout v premiéře detektivní seriál podle románu Nemesis z pera Joa Nesbøho. ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Václav Havel
Václav Havel znal spisovatelku Edu Kriseovou z disentu. Prožila s ním nejbouřlivější revoluční týdny a stala se nejprve jeho poradkyní a potom ředitelkou odboru Stížností a milostí na Pražském hradě. To, co se dělo tenkrát, se už nikdy nebude opakovat: vlády se chopili myslitelé, spisovatelé, filozofové... Sice bez praktických zkušeností s vládnutím, ale s těmi nejčistšími úmysly.
Přejít nahoru