Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Velkokapacitní ždímačka emocí

Vítězové
Vítězové

25 hodin a 47 minut. Tolik času požaduje oblíbený švédský romanopisec Frederick Backman po posluchači, má-li si poslechnout román Vítězové, českou verzi třetího, závěrečného dílu trilogie z hokejového městečka Medvědín kdesi na severu Švédska, které se pro autora stalo divadlem světa ve třech románech, jejichž kvalitativní dráha od výtečného prvního dílu sice nabrala sestupnou tendenci, ale pořád jde o slušný a především čtivý text.

Jak je u Backmana obvyklé, základní dějová linka je poměrně jednoduchá: Medvědín a jeho věčného rivala Hed postihne katastrofální vichřice, která chce zničit cokoli, co se jí postaví do cesty: vyvrací stromy, destruuje budovy včetně hokejového stadionu v Hedu, způsobuje chaos a zabíjí. Ale krutý živel není tou podstatnou katastrofou, která tato dvě města postihne: tou, tak jako v předchozích dvou románech, zůstávají lidé. To, co se v týdnu po vichřici odehraje, předestírá Backman i tentokrát jako mozaiku postav, situací a interakcí, na pozadí kterých sledujeme narůstající nepřátelství obou měst, které s  jistotou až eschatologickou vede k násilí.

Mluvíme-li o mozaice postav, je třeba zdůraznit, že vedle protentokrát hlavních hrdinů, zpěvačky Mayi Anderssonové a hromotluckého obránce medvědínského hokejového klubu Benjiho Oviche, zalidnil Backman svůj poslední román ohromným množstvím hrdinů, jejichž dílčí příběhy vypravuje se zkušenou zručností tak, že se neztratí ani čtenář, ale ani posluchač, který to v tomto ohledu přece jenom mívá těžší. Tu spoustu motivů máme nejen včleněnou do příběhů, ale i řádně okomentovanou: otřesný postoj společnosti ke znásilnění, xenofobii, homofobii, korupci, fanatismus a chuligánství, násilí, ale též lásku, přátelství, čestnost, rodinnou soudržnost či úplně obyčejnou lidskost. Je toho na několik románů, takže se – navíc se způsobem vyprávění, které je plné introspekcí, poznámek a avizování budoucích dějů – nelze olbřímímu rozsahu příliš divit.

Mluvíme-li o eschatologii, o směřování ke konci s jistotou, je v ní skutečná Backmanova síla: od začátku totiž vlastně víme, jak román dopadne, protože nám to hned na začátku Backman řekne. Napětí, kterého je v knize pořádná porce, totiž nevyplývá z otázek, jak nějaký děj dopadne nebo co bude následovat, nýbrž z otázek po motivech a příčinách a také z reflexe náhod, kterými jsou osudy hrdinů rámovány. Vlastně lze Vítěze pojmout i jako román o efektu motýlích křídel, o zřetězení událostí, které konsekventně vedou ke katastrofě.

banner 1200x150

Vítězové obsahují velkou dávku předchozích dějů, takže i pokud by byli prvním přečteným či poslechnutým románem série, příběh bude dávat dokonalý smysl, dokonce lze obeznámeným posluchačům doporučit, aby se nesnažili Vítěze porovnávat s předchozími dvěma romány. Jsou totiž všechny především kolotočem emocí, a to jak těch, které Backman popisuje, tak těch, které se snaží dostat ze svých čtenářů. Je to gigantický a rychlý kolotoč, takový, který hrozí změnit se v centrifugu, na které už zřejmě spoustě lidí přestane pohyb dávat smysl. Otázka je, zda se to Backmanovi v závěrečném dílu trilogie už nestalo – Vítězové totiž hraničí s citovým vydíráním. Děje se to na četných místech, kde autor rámuje střípek děje opulentní porcí psychologizujících a moralizujících úvah, zatímco opravdu silný zůstává román tam, kde neopouští bezpečnou půdu prostého zprostředkování děje. Byl to jistě problém už první knihy, nyní se však ždímání emocí stává nejvýraznějším rysem a jakýmsi poznávacím znamením a toto rozbujení tvoří hlavní příčinu, proč se mezi prvními dvěma a třetím románem vytvořil tak hluboký kvalitativní sráz.
 

 

Ten se však nikterak netýká audioknižní verze. Hynek Pekárek, který na režisérském postu vystřídal Michala Bureše, nic nemění na zajetém stylu předchozích audioknih: kniha je založena na civilní pečlivé interpretaci, k níž je pouze podle potřeby přidána předělová hudba. Pavel Soukup, génius mikrofonu a interpret celé série, se do čtení pustil se slyšitelným potěšením. Kromě všech znamenitých vlastností, které jeho přednes stabilně má a mezi něž patří mimo jiné úžasná modulace hlasu, přesná výslovnost (až na tu občasnou „czenglish“) nebo třeba pečlivá příprava před vlastním natáčením, je třeba vyzdvihnout až neuvěřitelnou schopnost přizpůsobovat rytmus četby potřebám textu: Tam, kde si autor s nějakým motivem pohrává, pohrává si i Soukup, tam, kde děj nabírá spád, čte pečlivě ohlídaným tempem, tam, kde se Backman pustí do lyričtějšího líčení nebo úvahy, změkne i Soukupův hlas. Je úžasné slyšet takto mimořádný výkon, přičemž ještě úžasnější je, že u Pavla Soukupa jde o výkon standardní.
 

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Masadži Išikawa, po otci Korejec, po matce Japonec, strávil celý svůj život s pocitem, že nemá vlast. Když mu bylo třináct, celá rodina byla repatriována z Japonska do KLDR. Otce zlákaly sliby o řadě pracovních příležitostí, bezplatném vzdělání a lepším společenském postavení.
Hlavní hrdina Irving je dvacetiletý gay, jemuž krátce po sobě zemřou rodiče. Irvingovo setkání se zbytkem rodiny na pohřbu probudí vzpomínky, které se mladý muž dlouho snažil „zatapetovat"… Manchester padesátých a šedesátých let vskutku nebyl pro hloubavého mladíka Irvingova ražení tím nejsvobodnějším městem. Nemůže ani vyjít z bytu, aniž by ho sledovaly oči zvědavých sousedů…
Temný až hororový příběh chudé vdovy Natálie Mooshabrové se odehrává ve fantastickém světě ovládaném diktátorem, ve světě, který spojuje technický pokrok s téměř středověkou realitou života.
Prý je to příznak doby a taky se tomu říká syndrom Sexu ve městě. Ženy a muži, kteří se nikterak neženou do společného života, o svatbě ani potomcích ani nemluvě. A vlastně ani ten vztah, natožpak dlouhodobější, není dost možná to, co hledají. Vědí alespoň protagonisté povídek jedněch z nejpopulárnějších českých autorů, co by vlastně…

Recenze ze stejného žánru

Současný čtenář nebo posluchač může s ostatními dlouho diskutovat o tom, zda román katalánského autora Carlose Ruiz Zafóna s názvem Stín větru je či není magicko-realistickým dílem, případně do jaké míry. Ať už je tomu, jak chce, zde můžeme literární teorii nechat stranou. Za tím, že postavy v audioknižním vydání Stínu větru ožívají, není žádná magie, ale důkladná…
O čem to sakra celé vlastně bylo? Takové, nebo i maličko expresivnější výrazy mne po doposlechnutí audioknih často nenapadají. Poté, co jsem prostřednictvím románu Chyba Marka Šindelky vystoupil ze svého obvyklého kruhu klasických detektivek a thrillerů, se však podobné myšlenky draly na povrch víc a víc. Na rozdíl od nich se totiž v závěru vše…
Někdy je smůla spíš setkáním s náhodou, nepovedeným vtipem či zaškobrtnutím, na které po čase s pobavením vzpomínáme. Pokud se takový smolný den dobře a s nadsázkou podá, může se dokonce přetavit do oblíbené rodinné historky. Jenže pak jsou tady lidé, kterým se smůla lepí na paty, nežene je touha, nenadnáší síť blízkých přátel. Jsou sami s trápením…
„Podívej se, co dovede s chlapem udělat minuta vášně,“ říká jedna z postav románu anglické romanopiskyně a jedné z nejpopulárnějších autorek anglické literární moderny Daphne du Maurier Má sestřenka Rachel. Ten poprvé vyšel v roce 1951 a přestože nepatří mezi spisovatelčiny nejznámější knihy, rozhodně se řadí k těm nejlepším.

Dále od recenzenta

Na letošní Boží hod vánoční připadne smutné pětaosmdesáté výročí předčasného úmrtí Karla Čapka, českého spisovatele, novináře a překladatele, jehož dílo je natolik rozsáhlé a kvalitní a jehož vliv na intelektuální ovzduší první Československé republiky byl tak obrovský, že jeho jméno zná doslova každý a nějakou jeho knihu četla drtivá většina z nás.
Je rok 1990 a v Bruntále zdejší početná německá komunita organizuje demonstraci za svá národnostní práva. V necelé třetině zastavený poválečný odsun totiž způsobil, že sudetoněmecká menšina v této oblasti zůstala, avšak podobně jako z té romské se z ní stala vrstva lidí druhé kategorie. Nyní, jen pár okamžiků po sametové revoluci, by se situace mohla zlepšit, vždyť prezident Havel…
Rozhlasové a audioknižní adaptace divadelních her jsou u nás historicky velice oblíbené a často přinášejí mimořádné posluchačské zážitky. Jejich drtivá většina samozřejmě vznikla péčí Československého a Českého rozhlasu, avšak již v dřevních dobách řada divadelních textů vyšla na LP deskách, i když především jako zkrácené sestříhané záznamy divadelních představení. Zvuková podoba divadelní hry však v…
Více než sedmdesát let starý román Irwina Shawa Mladí lvi (The Young Lions) si získal výtečnou pověst obrovským množstvím nových a nových vydání, častými žurnalistickými zmínkami (je třeba jednou z tisícovky položek na seznamu nejdůležitější beletrie všech dob vlivného Guardianu), ale také populární filmovou adaptací s Marlonem Brandem nebo Deanem Martinem v hlavních rolích.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Pochází ze Stockholmu, pravidelně píše sloupky do švédských novin a na svůj blog. Jeho prvního románu Muž jménem Ove (2012; česky Host 2014) se jen ve Švédsku prodalo přes šest set tisíc výtisků a práva byla prodána do dvaceti pěti zemí.
Vítězové
Závěrečný díl trilogie z hokejového městečka Medvědín  Po tragických událostech, o kterých nikdo nechce mluvit, udělala medvědínská komunita to, co vždycky – všichni sklonili hlavy a pokusili se jít dál. Po dvou letech se dokonce zdá, že se městu podařilo zacelit dávné rány. U jezera vyrostlo nové hokejové kluziště, Maya Anderssonová a Benji Ovich se vracejí domů a jejich shledání se starými známými je plné radosti a optimismu. Jenže pod povrchem se pořád skrývá něco, co Medvědínu brání posunout se dál. Někdejší rivalita se sousedním Hedem nikam nezmizela, a i když se dříve dařilo spory mezi městečky vyřešit v hokejových kláních, nyní se blíží cosi zlověstného. Napětí mezi komunitami roste a je jen otázkou času, kdy násilí přeroste úměrnou mez. Kdy nenávist vzburcuje k činu. A kdy někdo popadne zbraň a zamíří s ní ke stadionu… Švédský spisovatel Fredrick Backman zakončuje svou sérii ve velkolepém stylu a opět nenechá čtenáře vydechnout.
Přejít nahoru