Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Velkokapacitní ždímačka emocí

Vítězové
Vítězové

25 hodin a 47 minut. Tolik času požaduje oblíbený švédský romanopisec Frederick Backman po posluchači, má-li si poslechnout román Vítězové, českou verzi třetího, závěrečného dílu trilogie z hokejového městečka Medvědín kdesi na severu Švédska, které se pro autora stalo divadlem světa ve třech románech, jejichž kvalitativní dráha od výtečného prvního dílu sice nabrala sestupnou tendenci, ale pořád jde o slušný a především čtivý text.

Jak je u Backmana obvyklé, základní dějová linka je poměrně jednoduchá: Medvědín a jeho věčného rivala Hed postihne katastrofální vichřice, která chce zničit cokoli, co se jí postaví do cesty: vyvrací stromy, destruuje budovy včetně hokejového stadionu v Hedu, způsobuje chaos a zabíjí. Ale krutý živel není tou podstatnou katastrofou, která tato dvě města postihne: tou, tak jako v předchozích dvou románech, zůstávají lidé. To, co se v týdnu po vichřici odehraje, předestírá Backman i tentokrát jako mozaiku postav, situací a interakcí, na pozadí kterých sledujeme narůstající nepřátelství obou měst, které s  jistotou až eschatologickou vede k násilí.

Mluvíme-li o mozaice postav, je třeba zdůraznit, že vedle protentokrát hlavních hrdinů, zpěvačky Mayi Anderssonové a hromotluckého obránce medvědínského hokejového klubu Benjiho Oviche, zalidnil Backman svůj poslední román ohromným množstvím hrdinů, jejichž dílčí příběhy vypravuje se zkušenou zručností tak, že se neztratí ani čtenář, ale ani posluchač, který to v tomto ohledu přece jenom mívá těžší. Tu spoustu motivů máme nejen včleněnou do příběhů, ale i řádně okomentovanou: otřesný postoj společnosti ke znásilnění, xenofobii, homofobii, korupci, fanatismus a chuligánství, násilí, ale též lásku, přátelství, čestnost, rodinnou soudržnost či úplně obyčejnou lidskost. Je toho na několik románů, takže se – navíc se způsobem vyprávění, které je plné introspekcí, poznámek a avizování budoucích dějů – nelze olbřímímu rozsahu příliš divit.

Mluvíme-li o eschatologii, o směřování ke konci s jistotou, je v ní skutečná Backmanova síla: od začátku totiž vlastně víme, jak román dopadne, protože nám to hned na začátku Backman řekne. Napětí, kterého je v knize pořádná porce, totiž nevyplývá z otázek, jak nějaký děj dopadne nebo co bude následovat, nýbrž z otázek po motivech a příčinách a také z reflexe náhod, kterými jsou osudy hrdinů rámovány. Vlastně lze Vítěze pojmout i jako román o efektu motýlích křídel, o zřetězení událostí, které konsekventně vedou ke katastrofě.

Vítězové obsahují velkou dávku předchozích dějů, takže i pokud by byli prvním přečteným či poslechnutým románem série, příběh bude dávat dokonalý smysl, dokonce lze obeznámeným posluchačům doporučit, aby se nesnažili Vítěze porovnávat s předchozími dvěma romány. Jsou totiž všechny především kolotočem emocí, a to jak těch, které Backman popisuje, tak těch, které se snaží dostat ze svých čtenářů. Je to gigantický a rychlý kolotoč, takový, který hrozí změnit se v centrifugu, na které už zřejmě spoustě lidí přestane pohyb dávat smysl. Otázka je, zda se to Backmanovi v závěrečném dílu trilogie už nestalo – Vítězové totiž hraničí s citovým vydíráním. Děje se to na četných místech, kde autor rámuje střípek děje opulentní porcí psychologizujících a moralizujících úvah, zatímco opravdu silný zůstává román tam, kde neopouští bezpečnou půdu prostého zprostředkování děje. Byl to jistě problém už první knihy, nyní se však ždímání emocí stává nejvýraznějším rysem a jakýmsi poznávacím znamením a toto rozbujení tvoří hlavní příčinu, proč se mezi prvními dvěma a třetím románem vytvořil tak hluboký kvalitativní sráz.
 

banner 1200x150
 

Ten se však nikterak netýká audioknižní verze. Hynek Pekárek, který na režisérském postu vystřídal Michala Bureše, nic nemění na zajetém stylu předchozích audioknih: kniha je založena na civilní pečlivé interpretaci, k níž je pouze podle potřeby přidána předělová hudba. Pavel Soukup, génius mikrofonu a interpret celé série, se do čtení pustil se slyšitelným potěšením. Kromě všech znamenitých vlastností, které jeho přednes stabilně má a mezi něž patří mimo jiné úžasná modulace hlasu, přesná výslovnost (až na tu občasnou „czenglish“) nebo třeba pečlivá příprava před vlastním natáčením, je třeba vyzdvihnout až neuvěřitelnou schopnost přizpůsobovat rytmus četby potřebám textu: Tam, kde si autor s nějakým motivem pohrává, pohrává si i Soukup, tam, kde děj nabírá spád, čte pečlivě ohlídaným tempem, tam, kde se Backman pustí do lyričtějšího líčení nebo úvahy, změkne i Soukupův hlas. Je úžasné slyšet takto mimořádný výkon, přičemž ještě úžasnější je, že u Pavla Soukupa jde o výkon standardní.
 

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Yejide doufá v zázrak: že porodí dítě. Touží po něm její manžel. Touží po něm její tchyně. Yejide už vyzkoušela všechno – namáhavé svaté poutě, tance s proroky, modlitby k Pánubohu. Když ale její rodina neústupně trvá na tom, aby si Akin našel druhou ženu, je už toho na Yejide příliš. A tak se začíná…
I patnáct let poté, co hrdinka Příběhu služebnice Fredova uprchla z Republiky Gileád, trvá na území Nové Anglie krutovláda založená na zotročení zdravých žen schopných rodit děti. Stav prohnilého režimu nám nyní střídavě přibližuje trojice mluvčích, jejichž postoje si nemohou být vzdálenější.
Dvě novely Family Frost a Čarodějka z Křemelky nejznámějšího českého spisovatele ironicky zkoumají vztahy mezi zástupci opačných pohlaví. V první z nich se zkrachovalý restauratér Vincent (Martin Finger), který z nutnosti a trochu i na truc rozváží hotovky v mrazicím voze, musí v jeden den konfrontovat se zpovykanými dcerkami, svatbou bývalé manželky a svérázným vlastním…

Recenze ze stejného žánru

Zdena Salivarová, vdova po Josefu Škvoreckém, která nedávno oslavila devadesáté narozeniny, se do české literatury zapsala několika výbornými texty (třeba autobiograficky laděným románem v dopisech Hnůj země z roku 1991) a rovněž soustavnou prací editorkou a nakladatelskou – bez pašovaných knih z produkce 68 Publishers, které s manželem založili v kanadském Torontu, by česká společnost přišla o možnost alespoň potají…
Kateřina Tučková patří k nejúspěšnějším českým spisovatelkám, na její nejnovější beletristickou knihu Bílá Voda (nepočítáme-li díla, u nichž je spoluautorkou) si však čtenáři museli počkat dlouhých osm let. Jméno Tučkové je pro mnohé zárukou kvality, a tak není divu, že krátce po vydání románu připravilo vydavatelství OneHotBook jeho audioknižní verzi.
Rodák z českého Vimperku Jan Kraus žije od konce 80. let v Berlíně a živí se jako ošetřovatel. Pečuje o smrtelně nemocné a takzvaně je převáží na druhý břeh. Některé jeho „převozy“ trvají pár dnů, jiné několik měsíců, smrt si však nakonec přijde pro každého. Když se Kraus začne starat o devětadevadesátiletého bezvládně ležícího muže,…
Překladatelka a spisovatelka Pavla Horáková se na tuzemské literární scéně uchytila již svými předešlými počiny, především románem Teorie podivnosti, za který v roce 2019 obdržela ocenění Magnesia Litera. Ve své nejnovější knize Srdce Evropy se vydává cestou vzpomínek své prababičky. Zápisky Kateřiny Jakubíčkové z prvních poloviny dvacátého století předkládá pohledem hrdinky Anežky, která uprostřed současné Vídně odhaluje zákoutí…

Dále od recenzenta

Na letošní Boží hod vánoční připadne smutné pětaosmdesáté výročí předčasného úmrtí Karla Čapka, českého spisovatele, novináře a překladatele, jehož dílo je natolik rozsáhlé a kvalitní a jehož vliv na intelektuální ovzduší první Československé republiky byl tak obrovský, že jeho jméno zná doslova každý a nějakou jeho knihu četla drtivá většina z nás.
Je rok 1990 a v Bruntále zdejší početná německá komunita organizuje demonstraci za svá národnostní práva. V necelé třetině zastavený poválečný odsun totiž způsobil, že sudetoněmecká menšina v této oblasti zůstala, avšak podobně jako z té romské se z ní stala vrstva lidí druhé kategorie. Nyní, jen pár okamžiků po sametové revoluci, by se situace mohla zlepšit, vždyť prezident Havel…
Americký prozaik a častý host českého Festivalu spisovatelů Michael Cunningham se proslavil především románem Hodiny, za který dostal Pulitzerovu cenu a který byl úspěšně zfilmován, ale byla by velká chyba nevěnovat pozornost i jeho ostatní tvorbě.
Rozhlasové a audioknižní adaptace divadelních her jsou u nás historicky velice oblíbené a často přinášejí mimořádné posluchačské zážitky. Jejich drtivá většina samozřejmě vznikla péčí Československého a Českého rozhlasu, avšak již v dřevních dobách řada divadelních textů vyšla na LP deskách, i když především jako zkrácené sestříhané záznamy divadelních představení. Zvuková podoba divadelní hry však v…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Pochází ze Stockholmu, pravidelně píše sloupky do švédských novin a na svůj blog. Jeho prvního románu Muž jménem Ove (2012; česky Host 2014) se jen ve Švédsku prodalo přes šest set tisíc výtisků a práva byla prodána do dvaceti pěti zemí.
Vítězové
Závěrečný díl trilogie z hokejového městečka Medvědín  Po tragických událostech, o kterých nikdo nechce mluvit, udělala medvědínská komunita to, co vždycky – všichni sklonili hlavy a pokusili se jít dál. Po dvou letech se dokonce zdá, že se městu podařilo zacelit dávné rány. U jezera vyrostlo nové hokejové kluziště, Maya Anderssonová a Benji Ovich se vracejí domů a jejich shledání se starými známými je plné radosti a optimismu. Jenže pod povrchem se pořád skrývá něco, co Medvědínu brání posunout se dál. Někdejší rivalita se sousedním Hedem nikam nezmizela, a i když se dříve dařilo spory mezi městečky vyřešit v hokejových kláních, nyní se blíží cosi zlověstného. Napětí mezi komunitami roste a je jen otázkou času, kdy násilí přeroste úměrnou mez. Kdy nenávist vzburcuje k činu. A kdy někdo popadne zbraň a zamíří s ní ke stadionu… Švédský spisovatel Fredrick Backman zakončuje svou sérii ve velkolepém stylu a opět nenechá čtenáře vydechnout.
Přejít nahoru